موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوضه‌ای توسط وزارت نیرو

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس با تحقیق و تفحص از وزارت نیرو به‌دلیل نحوه انتقال آب بین حوضه‌ای موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۲۹۰۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوضه‌ای توسط وزارت نیرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای را بررسی و آن را با ۱۲۰ رای از مجموع ۲۱۷ رای ماخوذه تصویب کردند.

محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱- آثار و پیامدهای سدهای ساخته شده بر محیط زیست، میراث فرهنگ، آموزش، بهداشت و زیست جوامع محلی مخزن و پائین دست سدهای ساخته شده توسط وزارت نیرو.

۲- نحوه تطابق جانمایی سدها و تخصیص از آنها در ارتباط با حفظ محیط زیست و تمامی ذی نفعان حوضه و بررسی عملکرد های زیست محیطی، فنی، مالی و اقتصادی سدهای ساخته شده.

۳- بررسی چگونگی نحوه اخذ ردیف های اجرایی پروژه های توسعه‌ای منابع آب اعم از مجوز تخصیص، تصویب مطالبات، قراردادهای اجرا و عملکرد شرکتهای مشاور، مجوز محیط زیستی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، پیوست های اجتماعی و فرهنگی، جهاد کشاورزی، امور عشایر و ... و انطباق مجوزهای صادره با روندهای قانونی.

۴- نحوه برخورد با برداشت‌های غیر مجاز، آب‌های زیرزمینی و سطحی، متجاوزان به حریم بستر و حفط مرفولوژی رودخانه و چگونگی بهره‌برداری آب در تولیدات کشاورزی و و اقدامات انجام شده برای اصلاح الگوهای کشت.

۵- نحوه تدوین برنامه بهره برداری از منابع سطحی و زیرزمینی در دشت های مختلف.

۶- بررسی رعایت اصول یونسکو در اجرای پروه های انتقال آب و سدسازی و بررسی ساختار ارزیابی محیط زیستی پروژه‌های توسعه ای مطابق با معیارهای جهانی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار