دانشگاه فرهنگیان بر سرنوشت ملت از طریق پرورش و تربیت معلمان تاثیر دارد
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش در نشست مشترکی با هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، مهمترین محورها و مسائلی که میتواند مبنای کار مشترک بین معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان باشد را برشمرد.
رضوان حکیم زاده گفت: دانشگاه فرهنگیان مستقیما بر سرنوشت ملت از طریق پرورش و تربیت معلمانی که نقش اساسی و بنیادی دارندT تاثیرگذار است.
وی افزود: فارق از نیاز به امکانات و منابع، برخی از موارد و مشکلات به ساز وکارهای اجرایی عملیاتی برمیگردد و با تعریف یک مدل نظاممند همکاری و تغییر در روش ها و شیوه های انجام امور، بسیاری از آنها مرتفع خواهد شد و خروجی مطلوبتری را به لحاظ کیفیت و توانمندی معلمان، شاهد خواهیم بود.
حکیم زاده اظهار داشت: هدف ما تربیت معلمانی است که بر اساس سند تحول و ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت بتوانند دانش، نگرش و مهارتهای لازم را کسب کنند.
معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر اهمیت کارورزی و استفاده از ظرفیت دانشجومعلمان در مدارس، حضور مداوم و پلکانی دانشجومعلمان در مدارس را برای آشنایی آنان با محیط مدرسه، بهره بردن از تجارب معلمان باسابقه و تسلط به اداره کلاس درس ضروری دانست.
وی با اشاره به وجود ۴۹ هزار کلاس چندپایه در سطح کشور، تصریح کرد: تربیت معلمانی با توانمندی های خاص برای آموزش در کلاسهای چندپایه، ارتقای کیفی خروجی های این گروه از مدارس را به همراه خواهد داشت و در این راستا بر ضرورت راه اندازی رشته آموزش ابتدایی با گرایش کلاس های چند پایه تاکید داریم.
حکیم زاده بازگشت به دوره دانشسراها و مراکز تربیت معلم با هدف تربیت معلم ابتدایی را خدمت بزرگی به آموزش در دوره ابتدایی دانست و افزود: احساس تعلق خاطر معلم نسبت به آموزش ابتدایی منجر به افزایش کیفیت و توانمندی معلمان این دوره از تحصیل خواهد شد.
معاون وزیر با تاکید بر اهمیت آموزش زبان فارسی و مهارت های سواد پایه به دانشآموزان (خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن) اذعان داشت: پژوهش های میدانی در این خصوص حاکی از آن است که اغلب دانش آموزان در دوران تحصیل خود روخوانی و رونویسی را می آموزند و در مهارت های پایه سواد دچار مشکلات عدیدهای میباشند.
وی در همین راستا به اجرای طرح خوانا که از سال گذشته در معاونت ابتدایی با تمرکز بر آموزش مهارت های چهار گانه زبانی و مهارت های زندگی (ادب، جراتورزی و مسئولیتپذیری) به دانش آموزان ابتدایی کلید خورد اشاره و اظهار کرد: همکاری مشترک ما با دانشگاه فرهنگیان در این خصوص می تواند راهگشا و موثر باشد.
حکیم زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که این همکاری های مشترک زمینهساز ایجاد تحول در تربیت معلمانی کارآمد و توانمند باشد.
در ادامه این نشست صحرایی سرپرست دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان را اجزای یک سیستم و متاثر از یکدیگر برشمرد و بر ضرورت نگاه فرآیندی و نظاممند به فعالیتها در این حوزه برای ارتقای کیفی و اثربخشی تاکید کرد.
وی با اشاره به ضرورت تعامل مستمر و موثر با معاونت آموزش ابتدایی، گفت: بیش از نیمی از کل دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش ابتدایی تحصیل میکنند و میان دانشگاه و معاونت ابتدایی زمینه کار جدی وجود دارد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ارتقای همهجانبه کشور را از مسیر آموزش و پرورش دانست و افزود: نظریات بهرهوری و مدیریت آینده، همواره بر اهمیت آموزش و پرورش و نقش آن در ارتقا کشور تاکید دارند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید در مسند تحولآفرینی و گفتمانسازی باشد، اظهارکرد: این دانشگاه اگر میخواهد، دانشگاهی تاثیرگذار و ایفاگر نقشی مهم باشد، باید دانشگاه آینده کشور شود.
صحرایی با اشاره به برنامههای مشترک دانشگاه و معاونت آموزشابتدایی با تاکید بر تعامل و همراهی در اجرای شایسته آن، افزود: از برنامه های مهم و مشترک با معاونت ابتدایی، بازنگری برنامه درسی آموزش ابتدایی با نگاه آیندهنگرانه است.
وی با تاکید بر اهتمام در راستای ارتقای کیفیت فعالیت ها، گفت: رویکرد دانشگاه، تربیت معلم آینده است، باید توجه داشت که این معلم نیازمند چه ویژگی و توانمندی هایی است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، بر کیفیسازی کارورزی دانشجومعلمان طی اقدامی مشترک با معاونت آموزش ابتدایی اشاره و تصریح کرد: همچنین بر اساس طرحی، ۱۵هزار دانشجو معلم آموزش ابتدایی ورودی ۱۳۹۸ پس از گذراندن ۶ترم و یک برنامه ویژه آمادهسازی یک ماهه، به مدرسه میروند، این آمادهسازی با حضور معلمان سرآمد و شناخته شده، مولفان کتابهای درسی و گروههای علمی در پردیسهای محل تحصیل دانشجومعلمان اجرا خواهدشد.
وی همچنین بر تولید منابع آموزشی متناسب با رشته، سطوح آموزشی و رسالت دانشجومعلمان تاکید کرد.
ارسال دیدگاه