معاون هنری فرهنگسرای نیاوران در گفتوگو با پانا:
استعدادهای هنری در سطح مدارس بهتر و بیشتر کشف میشوند
ظهور استعدادهای دانشآموزی در مدارس از مهمترین عوامل خوشحالی فرد است/رشتههای دانشگاهی باید در مدارس المان خاص داشته باشند/برنامهریزی برای استعدادیابی هنری در آموزشوپرورش کار پرورش را در مقاطع بالاتر راحتتر میکند
تهران(پانا) - معاون هنری فرهنگسرای نیاوران، با بیان این که معتقد است، برنامهریزی برای استعدادیابی هنری در آموزشوپرورش کار پرورش را در مقاطع بالاتر راحتتر میکند، گفت استعدادهای بهتر و بیشتری در سطح مدارس کشف میشوند.
علیرضا جعفری مرام، معاون هنری فرهنگسرای نیاوران در گفتوگو با پانا، پیرامون نقش آموزش و پرورش در حوزه فرهنگسازی و تربیت هنرمند، با بیان این که امروز به شدت در این حوزه دچار نواقص هستیم و باید این بخش را جدی بگیریم، گفت: «اصولاً تجربه تا به امروز به من نشان داده است که بچه ها در گروههای سنی پایین و مدرسه در دو دسته قرار میگیرند، یا دستهای هستند که خیلی علاقهمند به درس خواندن و به شدت دنبال مطالعه هستند که در سنین بالاتر به سمت رشتههای علمی و تخصصی و یا فنی مهندسی گرایش پیدا میکنند و در درستۀ دوم نیز، برخی از دانشآموزان به یک سری از کارهای خلاقانه گرایش پیدا میکنند.»
آموزشوپرورش برای دانشآموزان در انتخاب رشتههای هنری چالش ایجاد کند
وی در ادامه، با اشاره به این که حضور دانشآموزان در حوزههای خلاقیت میتواند رشتههای مختلف هنری را شامل شود، افزود: وظیفۀ اصلی آموزشوپرورش در این میان، این است که برای مقاطع مختلف به تفکیک، آموزشهای خاصی را در نظر بگیرد ومسائلی را ایجاد کند که برای دانشآموزان در هر مقطعی چالش برانگیز باشد تا دانشآموزان خودشان بتوانند استعداد خودشان را بروز بدهند.
این هنرمند حوزۀ هنرهای نمایشی، با اذعان به این امر که در همین زمان است که نیاز مبرم به کشف این استعدادها احساس میشود، ادامه داد: من در دوران تحصیل در مقطع راهنمایی علاقۀ بسیار زیادی به بازی کردن در نمایش داشتم و از همان زمان وارد گروههای تئاتر در مدرسه شدم، اما در آن زمان فعالیت هنری زیاد جدی نبود و تنها یک سری از بچهها برای حضور در گروه تئاتر مدرسه انتخاب شده بودند، ما در تمرینات گروه حضور پیدا میکردیم و در نهایت در مناسبتهای مختلف، یک سری از نمایشها را در مدرسه اجرا میکردیم.
جعفریمرام، با اشاره به این که اگر قرار باشد به این حوزه با نگاهی درست و حرفهای نگاه شود، میتوان از همان مقاطع پایین دست به کشف استعدادهای مختلف زد و از میان کسانی که در مقاطع پائین، استعدادهای خویش را در زمینههای مختلف نشان میدهند، استفاده کرد، اضافه کرد: هیچ تفاوتی ندارد که فرد در چه زمینهای استعداد داشته باشد، بلکه این نکته مهم است که این استعداد در نهایت باید شناخته شود و به کار گرفته شود؛ مثلاً من در دوران تحصیل همکلاسیها و دوستانی داشتم که دستخط بسیار خوبی داشتند و مشقهای خود را با خطهای بسیار خوب مینوشتند و یا استعدادهای خوبی در حوزههای مختلف نقاشی و یا عکاسی داشتند.
استعدادهای بهتر و بیشتری در سطح مدارس کشف میشوند
معاون هنری فرهنگساری نیاوران، با تأکید بر این مفهوم که اگر آموزش و پرورش بتواند از مقاطع پایین بتواند بخشهای آموزشی این استعدادها را پررنگ کند، قطعاً استعدادهای بهتر و بیشتری در سطح مدارس کشف میشوند، اظهار داشت: در این میان، نکتۀ مبهم ماجرا این است که در خلال همین آموزشها، خانوادهها باید مخاطب بخش مهمی از آموزشهای تربیتی قرار بگیرند، چرا که یک بخش مهم و عمدۀ ماجرا، خانوادهها هستند.
وی با اشاره به این مفهوم که زمانی که خانوادهها در بررسیهای خویش به این نتیجه میرسند که مثلاً فلان رشته هنری برای دانشآموزان پولساز نخواهد بود و اگر مثلاً این رشته را دنبال کند، نمیتواند در آینده کاری حرفهای را پیدا کند تا بتواند از آن پول در بیاورد تا امرار معاش کند، تصریح کرد: همین امور موجب میشود تا خانوادهها، فرزندان خویش را به سمت رشتههای پزشکی و مهندسی سوق دهند، اما به نظر من این موضوع کاملاً اشتباه است، چرا که هر کودکی در هر شکل و شمایل و با هر رنگ پوست و هر زبانی که داشته باشد، حداقل دو یا سه استعداد کشف نشده در وجود دارد.
ظهور استعدادهای دانشآموزی در مدارس از مهمترین عوامل خوشحالی فرد است
جعفریمرام، بروز و ظهور استعدادهای دانشآموزی در مدارس را یکی از مهمترین عوامل خوشحالی در وجود فرد دانسته و با بیان این که اگر استعداد و توانایی موجود در دانشآموز در مدرسه شناخته شود، فرد میتواند با خوشحالی در مسیر موفقیت گام بردارد، خاطر نشان کرد: این فرد به این شکل میتواند زندگی خویش را با تکیه بر رشتۀ هنری مورد نظر خویش بنا کند و به زندگی ادامه دهد، چه بسا بسیاری از افراد وجود داشتند که در مقاطع سنی بالاتر، مجبور به تغییر رشته شدند و این هم بدان علت بوده است که این افراد در دوران متوسطه، با فشار خانواده و به اجبار رشتههایی را انتخاب میکنند و در نهایت میبینند که هیچ علاقهای به این رشته ندارند و مجبور به تغییر رشته میشوند.
معاون هنری فرهنگسرای نیاوران، با اشاره به این نکته که در این شرایط، فرد مجبور است که چون در رشتۀ مناسبی قدم برنداشته است، به این موضوع فکر کند و مستأصل مانده است که کدام رشتۀ برای حضور و فعالیت او مناسبتر است، یادآور شد: از این امر میتوان به عنوان یکی از مهمترین وظایف آموزشوپرورش یاد کرد که در سنین پایین، بستری را فراهم کند که هر فرد بتواند استعدادهای خود را بشناسد و آن را در مسیر درست خویش پرورش دهد و این که ما امروز، در مورد استعدادهای فرهنگی و هنری صحبت میکنیم، نکتۀ مهمی است اما نباید فراموش کرد که بسیاری از افراد در رشتههای ورزشی فعالیت دارند.
این مقام مسئول، با طرح این پرسش که چه دلیلی دارد که یک دانشآموز که به شدت استعداد فعالیت در یک رشتۀ ورزشی را دارد، بخواهد خویش را به سمت رشتههای مثلاً مهندسی بکشاند، یادآور شد: خود من از جملۀ کسانی هستم که چیزی نمانده بود که از همین نقطه ضربه بخورم و باید بگویم که من، زمانی که در مقطع راهنمایی بودم و دوستانم نقاشیهای مرا میدیدند، به این نکته تأکید داشتند که باید به سمت رشتههای هنری بروم و حال من با این پرسش مواجه بودم که اصلاً کجا میتوانستم رشتههای هنری را پیدا کنم تا بتوانم در هنرستان ادامه تحصیل بدهم و همین امر مرا به آموزشوپرورش کشاند تا برای یافتن هنرستان مورد نظر تحقیق کنم.
وی با اذعان به این امر که در این دوران متوجه شده است که رشتهای به نام گرافیک در هنرستان وجود دارد و آنقدر اطلاعات او پائین بوده است که تصور میکرده است اطرافیان او به اشتباه نام این رشته را به زبان میآورند، گفت: من تصور میکردم که این واژه، برگرفته از واژۀ گرافیت به معنای مغز مداد است و من در دوران راهنمایی تازه متوجه شدم که این رشته چیست و آموزشوپرورش هیچگونه اطلاعات هنری در اختیار دانشآموز نمیگذاشت که او بتواند در مسیر درست خویش قدم بردارد و این موضوع، حالا به این شکل درآمده است که هر دانشآموزی میتواند از طریق گوگل دست به جستجو بزند و اطلاعات لازم را به دست آورد.
رشتههای دانشگاهی باید در مدارس المان خاص داشته باشند
جعفریمرام، با اذعان به این امر که این موضوع کافی نیست و این بخش از جستجو تنها کاری است که خو دانشآموز میتواند انجام دهد و اگر اطلاعات او پایین باشد، نمیتواند مراحل این جستجو را به دقت انجام دهد، افزود: این امر به نظر من وظیفۀ اصلی آموزشوپرورش است که بتواند در رشتههای هنری در هر مقطعی، آنقدر گسترده عمل کند تا یک نماد و المان از رشتههای مختلف دانشگاهی وجود داشته باشد تا هر دانشآموز در این مسیر، جرقههایی را از خویش بروز دهد.
معاون هنری فرهنگسرای نیاوران، با بیان این که در این مسیر، دانشآموز اگر بخواهد رشتۀ هنری را به عنوان رشتۀ فعالیت حرفهای خویش ادامه بدهد، باید بتواند این کار را انجام دهد، ادامه داد: ممکن است دانشآموز رشتۀ هنری را برای رفع خستگیهای خویش برگزیند تا بتوانند زمانی را در آسایش در هنری که به آن علاقه دارد سیر کند و در کنار آن، بتواند رشتۀ دیگری را دنبال کنند و این نکته را نیز نباید فراموش کرد که رشتههای هنری، میتوانند به عنوان رشتههایی از سرگرمی در وجود هر کسی باقی بمانند.
برنامهریزی برای استعدادیابی هنری در آموزشوپرورش کار پرورش را در مقاطع بالاتر راحتتر میکند
وی، رشتۀ نقاشیخط را یکی از مهمترین رشتههای هنری برشمرده که در هیچ یک از مقاطع تحصیلی در آموزشوپرورش هیچ رنگ و بویی از آن وجود ندارد و با اشاره به این امر که اگر در وجود کسی علاقه به این رشته وجود داشته باشد، حتماً باید از مدرسه خارج شود و به دنبال این رشته بگردد تا بتواند آن را پیدا کند، اضافه کرد: این رشته، از جملۀ رشتههای بسیار دوستداشتنی برای بسیاری از هنرمندان است و رشتههای مختلفی در این میان وجود داردکه مورد علاقۀ بسیاری از افراد است و این امر، برای آموزشوپرورش به عنوان یک الزام مطرح است که میبایست بر روی این رشتهها به صورت کارشناسی شده کار کند و مسیر را برای ساختن آیندۀ کودکانی که در سنین پائین هستند، از آنجا روشن کند.
این هنرمند رشتۀ نقاشی، در پایان این گفتوگو، با بیان این که آموزشوپرورش باید چراغ هدایت را در دوران پایین تحصیل در اختیار دانشآموزان قرار بدهد تا بتوانند در مسیر درستی حرکت کنند، اظهار داشت: این برنامهریزی آموزشوپرورش در زمینۀ شناسایی استعدادهای هنری موجب میشود که کار آموزشوپرورش در مقاطع بالاتر راحتتر شود و این امر بدان خاطر است که دانشآموز تکلیفش را با خودش روشن میکند که در چه رشتهای میتواند دست به فعالیت بزند.
وی در پایان، با تأکید بر این مفهوم که این اتفاق باید به عنوان یک اتفاق مهم در آموزشوپرورش بیفتد، تصریح کرد: در صورت بروز این اتفاق، میتوان شاهد این بود که دانشآموزان در هر مقطعی بتوانند استعدادهای خویش را بروز دهند تا کشف شوند، نه سرخورده و در ادامۀ مسیر بتوانند به آن چیزی که مورد علاقۀ آنان است بپردازند.
ارسال دیدگاه