‌در گفت‌وگو با پانا:

مهری آل‌آقا: حاضرم برای آموزش بازیگری به مدارس بروم

برای پرورش استعدادهای فرهنگی و هنری باید از اصل و ریشه اقدام کرد/ شهرداری‌ها در ایجاد مراکز فرهنگی و هنری می‌توانند در کنار آموزش‌پرورش نقش ایفا کنند

تهران (پانا) - مهری آل آقا، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، می‌گوید باید برای پرورش صحیح استعدادهای فرهنگی و هنری، آموزش‌ها را از پایه آغاز کرد و در این میان، مدارس کلیدی‌ترین مکان‌ها هستند و او به‌شخصه حاضر است برای آموزش بازیگری به مدارس برود.

کد مطلب: ۱۲۸۹۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
مهری آل‌آقا: حاضرم برای آموزش بازیگری به مدارس بروم

مهری آل آقا، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی و هنری خبرگزاری پانا، با اشاره به این نکته که برای پرورش استعدادهای فرهنگی و هنری باید از اصل و ریشه اقدام کرد و هرگز نباید مواجهه با مشکلات فرهنگی، صورت ‌مساله را برای رسیدن به پاسخ پاک کرد، گفت: «پرورش استعدادهای فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان در مدارس و به تبع آن، استفاده از ظرفیت‌های به دست آمده از همین بستر، دقیقاً به‌سان ضرب‌المثل «اول چاه را بکن و بعد منار را بدزد است» و اگر قرار است که از این ظرفیت‌ها نتیجه بگیریم، باید زیرساخت‌ها را تقویت کنیم.»

وی در ادامه، با تأکید بر این نکته که شهرداری‌ها در ایجاد مراکز فرهنگی و هنری می‌توانند در کنار آموزش‌ و پرورش نقش ایفا کنند و در حوزۀ پرورش استعدادهای فرهنگی‌وهنری گام بردارند، افزود: «بسیار این اتفاق می‌افتد که مردم، در مواجه با هنرمندان از آن‌ها می‌پرسند که کجا برای آموزش‌های بازیگری مناسب‌تر است و این در حالی است که بسیاری از همین افراد، بدون داشتن شناخت کافی فرزندان خود را در مراکزی ثبت‌نام می‌کنند که اصلاً مشخص نیست مدیر و مسئول آن کیست.»

این بازیگر باسابقۀ سینما، تئاتر و تلویزیون در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرداری‌های کشور را یکی از مهم‌ترین بسترهای پرورش استعدادهای فرهنگی‌وهنری جوانان و نوجوانان دانسته و ادامه داد: «شناخت مدرسان حوزۀ فرهنگ‌وهنر بسیار مهم است و نباید کار به گونه‌ای پیش برود که اولیا تنها در این مراکز تنها یک شهریۀ ماهانۀ ثابت بپردازند و اصلاً برایشان مهم نباشد که فرزند آنان به چه شکل رشد می‌کند.»

آل آقا در بخشی دیگر سخنان خود ضمن اشاره به این ضرب‌المثل که «با حلوا حلوا دهان شیرین نمی‌شود»، بابیان این‌که مدیران آموزش‌وپرورش برای پرورش استعدادهای فرهنگی‌وهنری در مسیر استفاده از اساتید خوب و کاربلد حوزۀ فرهنگ و هنر گام بردارند، اضافه کرد: «ممکن است بسیاری از اساتید کاربلد حوزۀ فرهنگ و هنر پس از سال‌ها فعالیت در این عرصه، حتی مدارک دانشگاهی نداشته باشند، اما نباید فراموش کرد که مدارک دانشگاهی تنها برآمده از مشتی کتاب است و ممکن است این اطلاعات در ذهن انسان‌ها نیز نماند، اما این نکته را نباید فراموش کرد که تجربه چیز دیگری است.»

وی در همین راستا، با اذعان به این امر که تا به امروز از مراکز آموزشی زیادی پیشنهاد تدریس بازیگری دریافت کرده است، اما با توجه به این‌که می‌داند در این عرصه‌ها چه می‌گذرد، پا به چنین مراکزی نمی‌گذارد، اظهار داشت: «من علاقه دارم برای آموزش بازیگری در مدرسه حضور داشته باشم و این‌که این آموزش‌ها از بستر مدرسه شروع شود، بسیار بهتر از هر مکان دیگری است چراکه من مدارس را از پایه، مهم‌ترین بستر آموزش استعدادهای هنری می‌دانم.»

این بازیگر تئاتر با اذعان به این امر که امروز در بسیاری از آموزشگاه‌های بازیگری اساتید بسیار خوبی وجود دارند، اما اعتقاد دارد که پرداختن به ریشه‌ها و پرورش استعدادهای هنری در مدارس کاری پایه‌ای و اساسی است، تصریح کرد: «اگر اتفاق آموزش‌های هنری در مدرسه به‌درستی شکل بگیرد، مسیر دانش‌آموز به این سمت پیش‌ می‌رود که زمانی که او به سن شناخت می‌رسد و قرار است به دنبال مرکزی برای تکمیل معلومات هنری خوی برود، کمتر ممکن است دچار اشتباه شود، چراکه مقدمات آموزش‌‌های هنری که در مدرسه آموخته است، در ذهن دارد.»

آل آقا در همین راستا، مسئولین آموزش‌وپرورش را از مهم‌ترین افرادی برشمرده که وظیفه ایجاد تهیه در نسل دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان نسبت به استقبال از رشته‌های فرهنگی‌وهنری دارند، خاطرنشان کرد: «زمانی که یک مجموعه و یا یک فرد، به دنبال سرمایه‌گذاری برای آیندۀ کشور خویش نیست و تنها به این فکر می‌کند که به هر ترفندی که شده است، تنها پولی به جیب بزند، نمی‌توان انتظاری بیش از این داشت، البته این مشکلات به ریشه‌ها و ساختار برمی‌گردد.»

وی، بابیان این‌که آموزش‌وپرورش حتماً نباید به فکر تأسیس هنرستان‌ها برای پرورش استعدادهای هنری در رشته‌هایی مانند بازیگری باشد و می‌توان در تمامی مدارس، آموزش‌ موضوعات فرهنگی‌وهنری را مثلاً در ساعات پرورشی برنامه‌ریزی کرد، یادآور شد: «می‌توان با برنامه‌ریزی مثلاً روزی نیم ساعت یا یک ساعت و یا مثلاً هفته‌ای یک یا دو روز، از کسانی که تجربۀ فرهنگی‌وهنری قوی دارند، استفاده شود تا استعدادهای هنری دانش‌آموزان شناخته شود و کسانی که علاقه‌مند به حضور در هر عرصۀ هنری است، زمینه‌های آموزش را داشته باشند.»

آل آقا، با اشاره به این امر که آموزش‌های فرهنگی و هنری در مدارس در بسیاری از کشورها بخشی مهم از سرفصل‌های دروس آنان به شما می‌رود و برای آموزش‌هایی این‌چنین، بایدهایی تعریف‌شده است و به آن پایبندی وجود دارد، تأکید کرد: «در این کشورها، آموزش هنر در مدارس به‌عنوان یک اصل قرارگرفته است و همین امر موجب شده است که امروز، ببینیم در مدارس تا چه اندازه به پرورش استعدادهای هنری توجه شده است و همین استعدادهای شگرف امروز در آسمان هنر بسیاری از کشورها می‌درخشند.»

وی، با تأکید بر این مفهوم که ساختار ذهنی کودکان و نوجوانان تفاوت‌های بسیاری با بزرگ‌سالان دارد و این نسل، زمانی که از ریشه با آموزش‌های درست به حوزه‌های فرهنگ و هنر ورود کنند، ریشۀ محکم هنری خواهند داشت، گفت: «زمانی که ریشه‌های آموزش‌ هنر در یک فرد محکم باشد، تنه‌های آن نیز مستحکم خواهد بود و همین امر موجب می‌شود که جامعه هنری در آینده شاهد درخشش این استعدادها باشد.»

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، در پایان این گفت‌وگو، با تأکید بر این مفهوم که باید از تجملات و مادیات در هنر دوری کرد، افزود: «اگر از خود من بپرسید، حتماً به شما خواهم گفت که حضور در جمع‌ها صمیمی و بی‌ریا را بیشتر از دیگر جمع‌ها دوست دارم و اعتقاددارم که دانش و تجربۀ کسی که در زمینه‌ای فعالیت کرده است مورداستفاده قرار بگیرد و همین امر موجب می‌شود به سراغ بسترهایی بروم که از من بپرسند چه می‌دانی نه این‌که به این نکته توجه کنند که چگونه لباس پوشیده‌ام و یا چطور آرایش‌کرده‌ام که خود را به رخ دیگران بکشم.»

وی با تأکید بر این‌که در حوزۀ انتقال تجربه، هرگز مسائل ظاهری برای او اهمیت ندارد، ادامه داد: «این موضوع برای من بسیار مهم است که اگر فردی، دغدغۀ انتقال فرهنگ و فرهنگ‌سازی داشته باشد، حاضر است بدون چشم‌داشت مادی، دانش و تجربۀ خویش را به کسانی که نیاز به تجربۀ هنری دارند، انتقال دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار