بررسی جزئیات تعویق دوماه استیضاح وزیر صمت در گفت‌وگو با پانا؛

زمان خوبی برای استیضاح وزیر صمت نبود

موسوی: دولت سیزدهم سیاست‌های اصلاحی خوبی در حوزه خودرو دارد، فرصت دادیم

تهران (پانا) - نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای حل مشکلات وزارت صمت که عمدتاً ساختاری است باید به وزیر صمت، فرصت داده شود اعلام کرد که این حجم از مشکلات خودرو در فاصله زمانی کمتر از یک سال حضور وزیر صمت دولت سیزدهم نمی‌گنجد و سیاست‌های غلط گذشته از سوی دولت سیزدهم در حال اصلاح است که باید برای اجرایی‌شدن آن زمان بیشتری به وزیر صمت داده شود.

کد مطلب: ۱۲۸۹۴۴۵
لینک کوتاه کپی شد
زمان خوبی برای  استیضاح وزیر صمت نبود

موضوع استیضاح وزیر صمت با کش‌وقوس‌های فراوانی روبه‌رو بود که در نهایت با پادرمیانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مدت دو ماه به تعویق افتاد. ماجرا از آنجا شروع شد که حضور سید‌رضا فاطمی امین در کسوت وزیر صنعت، معدن و تجارت هم‌زمان با نارضایتی مردم و مسئولین از وضعیت تولید خودروی داخلی بود و افزایش قیمت‌هایی که دلیل منطقی نداشت. کار تا جایی بالا گرفت که مقام معظم رهبری هم نسبت به کیفیت خودروی داخل هشدار دادند و ازاین‌رو رئیس‌جمهوری در بدو انتصاب وزیر صمت از وی خواست تا هرچه سریع‌تر به موضوع ساماندهی خودروی داخلی رسیدگی کند.

اواخر سال 1400 آیت‌الله رئیسی در یک بازدید سرزده از ایران‌خودرو 8 فرمان خودرویی صادر کرد و وزارت صمت برای اجرای آن برنامه‌هایی ارائه داد.

چرا سید‌رضا فاطمی امین استیضاح نشد؟

بعد از گذشت 10 ماه از حضور وزیر صمت در وزارتخانه مهم صنعت، معدن و تجارت تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح این وزیر را در مجلس به جریان انداختند و در نهایت یکشنبه هفته گذشته طرح استیضاح وزیر صمت از سوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی به کمیسیون صنایع ارسال شد این در حالی است که قبل از ارسال این استیضاح برخی از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفته‌ بودند و در نهایت مقرر شد در تاریخ دوشنبه 6 تیرماه بررسی این استیضاح در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. روز دوشنبه کمیسیون صنایع مجلس تشکیل جلسه داد و در انتهای آن روز اعلام شد که تعداد زیادی از نمایندگان امضای خود را پس گرفته‌اند اما باید به‌صورت مکتوب به هیات‌رئیسه اعلام کنند که این مهم تا صبح روز سه‌شنبه انجام نشد و سرانجام احتمال اعلام وصول استیضاح فاطمی امین قوی‌تر شد.

صبح روز سه‌شنبه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در صحن علنی مجلس درباره اعلام وصول استیضاح وزیر صمت بابیان اینکه ۱۷ نفر از نمایندگان در لیست استیضاح هستند و حتی اگر ده نماینده هم استیضاح را امضا کرده باشند قابل وصول در صحن است درباره موضوع مهم‌تری که در حوزه ساختاری وزارت صمت در حال اتفاق است سخن گفت.

قالیباف گفت: «رئیس‌جمهور به این جمع‌بندی رسیده است که نیاز است در این وزارتخانه تجدیدنظر شود و به دو وزارتخانه تبدیل شود. قرار است دولت دو وزیر به مجلس معرفی کند و این اصلاح ساختار به‌صورت اصولی اتفاق افتد و دولت در این راستا به مجلس لایحه ارسال خواهد کرد‌. با توجه به تصمیم‌ دولت برای اصلاح ساختاری در این وزارت صمت از استیضاح‌کنندگان می‌خواهم این فرصت دوماهه را به دولت بدهند.»

سیاست‌های غلط خودرویی برای امروز و دیروز نیست

بدین ترتیب استیضاح وزیر صمت به مدت دو ماه به تعویق افتاد اما مهم‌ترین مورد مطرح شده در طرح استیضاح وزیر صمت عدم کنترل بازار خودرو که سیدکاظم موسوی، نایب‌رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه اکنون زمان استیضاح وزیر صمت نیست و باید فرصت بیشتری داده می‌شد، گفت: «یکی از موارد بیان شده در استیضاح آقای فاطمی امین، مسئله خودرو است اما باید قبول کنیم که سیاست‌های حوزه خودرو برای امروز و دیروز نبوده و سال‌هاست که گریبان صنعت خودرو را گرفته است.»

سیاست‌های غلط خودرویی در دولت سیزدهم در حال اصلاح است

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «وضعیت کیفیت خودروی داخلی نه در زمان وزارت آقای فاطمی امین بلکه خیلی قبل‌تر و از زمان وزرای اسبق صنعت در دولت‌های گذشته آغاز شده است و این وضعیت بحرانی خودرویی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم ناشی از اجرای سیاست‌های غلط گذشته است اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم روند اصلاحاتی خوبی پیش رو است که باید منتظر اثربخشی سیاست‌های اصلاحی وزیر صمت بمانیم.»

این حجم مشکلات خودرویی در دوران تصدی کمتر از یک سال وزیر صمت نمی‌گنجد

موسوی گفت: «حل این حجم از مشکلاتی که صنعت خودرو با آن درگیر است، در فاصله دوران تصدی آقای فاطمی امین نمی‌گنجد و باید دست‌به‌دست هم دهیم تا این مشکلات حل شود نه اینکه اگر فردی در حال اصلاح ساختاری است تازه سنگ پیش پایش بیاندازیم.»

یکپارچه کردن سامانه فروش خودرو رانت را حذف کرد

وی افزود: «یکی از اقدامات خوب انجام‌شده از سوی وزارت صمت، یکپارچه‌کردن سامانه فروش خودروسازان است که در حذف رانت و ویژه‌خواری در اعطای خودرو بسیار مؤثر بوده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار