معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد
ساخت ۱۵۵ فضای پرورشی و تربیتی ویژه دانشآموزان استثنایی
۷۰ درصد مدارس استثنایی توسط جامعه خیرین مدرسهساز در حال ساخت است/ساخت ۸ مدرسه اوتیسم در دستور کار سازمان نوسازی است/۱۰۰ کلاس درس تا مهرماه هوشمند میشوند
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت اکنون حدود ۱۵۵ فضای آموزشی و تربیتی از جمله 177 مدرسه برای دانشآموزان استثنایی در حال ساخت است.
حمید طریفی حسینی در نشست مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره اهمیت و جایگاه پویش «صحن حرم، مدرسهام» گفت: آموزش و پرورش مولد سرمایه انسانی و پیشرفت و آبادانی کشور است و وظیفه ما انسانسازی است؛ یعنی تربیت انسانهایی که محور توسعه کشور هستند و تربیت این انسانها مهمترین ماموریت آموزش و پرورش محسوب میشود.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی بخشی از بدنه کلی آموزش و پرورش است و ۱۴۱ هزار دانشآموز در این بخش، مانند دانشآموزان دیگر آیندهسازان کشور هستند و نقش مهمی در پیشرفت و تعالی کشور دارند.
طریفی حسینی ادامه داد: فعالیتهای ما در این سازمان توسعه یافته است و اکنون در زمینه ارائه خدمات به دانشآموزان استثنایی جایگاه خوبی داریم. سازمان ما نماد عدالت تربیتی است و با این نگاه در اولویت برنامهریزی کشور هستیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: استعدادهای بیشماری در این سازمان به کشور معرفی شده و هدف ما این است که افراد را در رشد و تعالی جامعه سهیم کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یکی از مهمترین رویکردهای این سازمان را بسط عدالت تربیتی دانست و گفت: امروزه در برخی از مناطق کشور برای جذب و پوشش مشکل داریم. یکی از مشکلات دانشآموزان استثنایی عدم دسترسی یا دشواری در دسترسی به مدارس مناسب با ویژگیهای آنان است لذا تلاش داریم این دانشآموزان در مدارس عادی حضور یابند.
وی اضافه کرد: پراکندگی جمعیت دانشآموزان استثنایی به گونهای است که در برخی از مناطق، مدرسه ویژه این دانشآموزان را نداریم که این موضوع باید پیگیری شود. البته اکنون حدود ۱۵۵ فضای آموزشی و تربیتی ویژه این دانشآموزان در حال ساخت داریم که از این تعداد، ۱۷۷ فضا به مدرسه اختصاص دارد.
طریفی حسینی اظهار کرد: اولین نقطهای که برای توسعه عدالت تربیتی و پوشش تحصیلی نیاز داریم، مدرسه است. تاکنون خیرین کشور به عنوان شرکای استراتژیک برای تهیه زیرساخت تربیت یعنی مدرسه، به ما کمک کردهاند.
معاون وزیر ادامه داد: حضور خیرین و مردم در امر مدرسهسازی جزو بالاترین ارزشهای نظام تعلیم و تربیت است چراکه این حضور ارزشمند، موقعیت و محیط تربیتی را برای ما ایجاد و فراهم میکند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: امروز یکی از رویکردهای تحولی در آموزش و پرورش، مردمیسازی امور است که در این بین، خیرین یکی از موفقترین افراد بودهاند.
طریفی حسینی افزود: بیش از ۷۰ درصد مدارس استثنایی از سوی جامعه خیرین مدرسهساز در حال ساخت است و پویش «صحن حرم، مدرسهام» در راستای تکمیل و ساخت ۸ پروژه ناتمام مدارس استثنایی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: استانداردسازیهای مناسبی را برای هفت گروه مختلف دانشآموزان استثنایی مدنظر داریم؛ این استانداردها در اختیار سازمان نوسازی قرار گرفته است و ما در حوزه مدارس اوتیسم نیز به این امر توجه ویژه داریم.
وی اضافه کرد: در ۸ استان مدرسه ویژه اوتیسم نداریم که ساخت این مدارس در دستور کار سازمان نوسازی است. در ۹ استان نیز تکمیل ساخت مدارس اوتیسم را با همکاری سازمان نوسازی پیگیری میکنیم.
طریفی حسینی افزود: سیاستهایی را در حوزه ساخت و ساز مدارس داریم؛ تامین فضای فیزیکی و تجهیزات مورد نیاز این مدارس از سوی سازمان نوسازی در دستور کار قرار می گیرد.
وی ادامه داد: هوشمندسازی مدارس برای ما موضوعیت دارد. بنابراین با برخی از خیرین صحبت کردیم که ۱۰۰ کلاس درس با مشارکت آنان تا مهرماه امسال هوشمند شود. البته در فاز بعدی برای هوشمندسازی ۳۳۰ مدرسه اقدام خواهیم کرد.
معاون وزیر تاکید کرد: آموزشهای ما عملی و مهارتی با تاکید بر موقعیتهای تربیتی است. به همین منظور در حداقل ۵ اردوگاه ملی برنامههای ویژه دانشآموزان استثنایی را برگزار می کنیم.
طریفی عنوان کرد: حدود ۲۰ هزار مدرسه پذیرا داریم و قرار است مدارس بیشتری متناسبسازی شوند. همچنین تامین تجهیزات توانبخشی مدنظر قرار دارد و اکنون یکی از نیازهای ما تامین این تجهیزات است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: مهمترین سیاست ما در توزیع و پراکندگی مدارس نیز مطالعات آمایش است؛ سعی داریم توزیع مدارس را با توجه به جمعیت تحت پوشش در شهرهای مختلف پیش ببریم.
ارسال دیدگاه