مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان:

هویت واقعی دانش‌آموزان در تشکلات شکل می‌گیرد

گلستان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان گفت مباحث تربیتی باید در دانش‌آموزان استعدادهای درخشان نهادینه شود. همچنین هویت واقعی دانش‌آموزان در تشکلات شکل می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
هویت واقعی دانش‌آموزان در تشکلات شکل می‌گیرد

نشست مشترک سازمان دانش آموزی استان و اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با معاونین پرورشی مدارس تیزهوشان با حضور مدیرکل استان گلستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست رضا نظری،مدیر کل استان گلستان بیان کرد: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که باید در حوزه تربیتی فعالیت خود را بیشتر کنیم. بی شک هر کسی که معلم می‌شود از توانمندی های بسیاری برخوردار است. تمامی همکاران فرهنگی ما در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی از توانمندی ویژه ای برخوردار هستند که این توانمندی ها باید به نحو احسن به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: اولین نکته در بحث دانش آموزان توانمندی که می‌توانند خود را در اجتماع به طور فعال معرفی کنند این است که، آنها در دوران دانش آموزی خود عضو تشکلات دانش آموزی بوده اند، زیرا بدون شک تشکل انسان را می سازد و انسان را به طور صحیح رشد می‌دهد.

نظری بیان کرد: ما ۴ تشکل در نظام تعلیم و تربیت داریم که شامل سازمان دانش آموزی، بسیج دانش آموزی، هلال احمر و اتحادیه انجمن های اسلامی است. این تشکلات برحسب توانمندی های دانش آموزان فعالیت می‌کنند ، بنابراین ما ابتدا به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت باید خود، این تشکلات را بشناسیم تا بتوانیم به درستی دانش آموزان و آینده سازان فردا را راهنمایی کنیم. تمامی هویت دانش آموزان ما در تشکلات شکل خواهد گرفت، بنابراین باید رویکرد ما در تشکلات قرآنی باشد.

در ادامه مریم سلطانی، مدیر سازمان دانش آموزی استان گلستان گفت: سازمان دانش آموزی در راستای سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه ها و‌ فعالیت های مهارتی و معرفتی خود را در بسته تحولی با عنوان هر دانش آموز، یک نقش اجتماعی را تنظیم کرده که در شهرستان ها و مدارس در حال اجرا است.

مدیر سازمان دانش آموزی استان گلستان تشکل پیشتازان را تشکل اصلی سازمان دانست و افزود: در پایان تابستان جذب و ثبت‌نام دانش آموزان صورت می‌گیرد.این عضو گیری هم برای مربیان و هم برای دانش آموزان است که بی شک نقش مربیان در این فرایند بسیار مهم و حائز اهمیت است. مربیان پیشتاز فعالیت های سازمانی و‌ تشکیلاتی را با شور و نشاط و‌ انگیزه بسیار بالا در کنار سایر فعالیت های پرورشی در مدارس انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: انتظار ما از مدارس استعدادهای درخشان این است که بیش از پیش در این مدارس مسائل تربیتی و پرورشی را در کنار آموزش تقویت کنند، عضویت در تشکل پیشتازان، خبرگزاری پانا و اجرای برنامه های تشکیلاتی سازمان، می‌تواند این بستر را برای حضور بهتر دانش آموزان فراهم کند.

مریم سلطانی، ضمن اشاره به نقش امور تربیتی در هویت دانش آموزان گفت: دانش آموزی که صرفا خود را سرگرم درس می‌کند و به مطالب پرورشی و فرهنگی توجهی ندارد، شاید در آینده یک مدیر خوب نباشد، زیرا نگاه او نگاه تک محوری آموزشی خواهد بود و به مسائل جامعه توجهی نخواهد داشت. اولین امر در تشکیلات، آموزش مسئولیت پذیری و مهارت های ویژه ای است که دانش آموز در آینده بتواند کارهای خود را به نحو احسن و شایسته انجام دهد.

مدیر سازمان دانش آموزی استان ادامه داد: خبرگزاری پانا نهاد دیگری در تشکیلات سازمان دانش آموزی است که سازمان با رویکرد هر مدرسه، یک خبرنگار، دوره های آموزش خبرنویسی، مصاحبه و…در طول سال تحصیلی و تابستان برگزار می کند که می‌توان دانش آموزان علاقمند را به این کلاس ها و دوره ها هدایت کرد که بتوانند اخبار مدارس و آموزش و پرورش شهرستان های خود را انعکاس دهند. مجلس دانش آموزی نیز نهاد دیگری است که به دانش آموزان ما یاد می‌دهد چگونه نقادانه بتوانند نظرات خود را در جامعه بیان کنند.

سلطانی، ضمن اشاره به طرح اوقات فراغت تابستان افزود: از جمله اهداف سازمان دانش آموزی در برگزاری طرح اوقات فراغت تابستانه، استمرار تعلیم و تربیت در طول ایام تابستان، بسط و‌ گسترش تربیت اجتماعی با رویکرد آموزش مهارت های تشکیلاتی واجتماعی، استفاده از ظرفیت های مدارس تشکیلاتی، بهره گیری از مدرسان و مربیان آموزش دیده تشکل پیشتازان و … است.

مدیر سازمان دانش آموزی استان گلستان در ادامه گفت: از اداره استعدادهای درخشان و‌ مدیران و‌ معاونین این مدارس خواستاریم که بیش از پیش از ظرفیت های سازمان دانش آموزی در توانمندسازی دانش آموزان استعدادهای درخشان استفاده کنند و در جهت تربیت دانش آموزان تراز اول انقلاب قدم بردارند.

در پایان حسینعلی اسماعیل فر، رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان بیان کرد: برگزاری نشست های تربیتی و فرهنگی توسط مربیان آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی استان کمک ویژه ای به آگاهی مربیان ما خواهد کرد. دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان، توانمندی های بسیار ویژه ای در عرصه تشکلات نظام تعلیم و تربیت دارا هستند و ما آماده هم‌فکری، همکاری و همیاری با سازمان دانش آموزی استان هستیم. سازمان دانش آموزی جهت هویت یابی دانش آموز تراز انقلابی نقش مهمی دارد و این توانمندی باعث می‌شود دانش آموزان ما در آینده بتوانند در کنار موفقیت های آموزشی خود در جامعه موفقیت های پرورشی، فرهنگی بسیاری کسب کنند. این آموزش ها به دانش آموز کمک می‌کند تا در جامعه به عنوان یک فرد مسئول و متعهد وظایف خود را به درستی و به نحو احسن اجرا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار