سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛

آخرین وضعیت پرونده اتوبوس خبرنگاران

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده اتوبوس خبرنگاران توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت پرونده اتوبوس خبرنگاران

مسعود ستایشی در ابتدای سومین نشست خبری خود با گرامیداشت ایام شهادت مصطفی چمران و همچنین درگذشت محمدعلی کریمخانی اظهار کرد: بحث سالگرد تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی را داریم، این ایام را به خانوداده بزرگ مبلغین در این عرصه تبریک می‌گویم. سازمان تبلیغات اسلامی در اشاعه و نشر دینی و معارف اسلامی نقش ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. دستگاه قضا آماده است که به ایفای ماموریت‌های سازمان تبلیغات کمک کند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به شروع هفته قوه قضاییه گفت: در آستانه هفته قوه قضاییه هستیم. این هفته (یکم تا هفتم تیرماه) را که مصادف است با شهادت دکتر بهشتی و باران باوفای ایشان تسلیت می‌گوییم.

وی با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی سردشت تاکید کرد: بمباران شیمیایی سردشت را داریم که روز مقابله با سلاح‌های شیمیایی است. کشور ما در سردشت و برخی شهرها گرفتار و قربانی سلاح شیمیایی شدند. لازم است اقدامات بازدارنده و مثبتی درخصوص منع این سلاح‌ها در منطقه و جهان صورت بگیرد ضمن اینکه احقاق حق کنیم.

آخرین وضعیت پرونده اتوبوس خبرنگاران

ستایشی در ادامه درباره پرونده اتوبوس خبرنگاران گفت: دو تن از عزیزان رسانه در این حادثه فوت کردند و ما هم متاثر شدیم. در دوم تیرماه سال ۱۴۰۰ این واقعه همه را متاثر کرد زیرا عده‌ای مصدوم شدند و ۲ خبرنگار نیز جان خود را از دست دادند. شرح حادثه به صورت مبسوط در مراحل مختلف مطرح شده است. آنچه مطالبه حوزه رسانه است این است که نتیجه رسیدگی‌ها چه شد؟ آیا با مقصر حادثه برخورد قانونی می‌‌شود؟ فرایند رسیدگی نسبت به موضوع توسط قاضی مرجع ذی صلاح مربوطه انجام می‌شود. رسیدگی‌ها شروع شد. دو فقره قتل غیرعمدی ناشی از بی‌احتیاطی در امر رانندگی است.

وی افزود: با توجه به اعتراض به اظهار نظر هیات کارشناسی ۳ نفره پرونده برای اظهار نظر به هیات ۵ نفره رفت. هیات ۵ نفره نظر خود را داده و هر دو اظهار نظر، دلالت بر تقصیر راننده اتوبوس دارند. اما سوال اینجاست قصور افرادی که در محیط زیست مسئولیت داشتند چه می‌شود؟ حسب گزارش‌های واصله برای اشخاص دیگری که در حوزه محیط زیست و دریاچه مسئولیتی داشتند که در پرونده بوده است مسئولیتی دیده و احراز نشده و برای آنها قرار منع تعقیب صادر شده است.

آخرین وضعیت پرونده پتروشیمی میانکاله

ستایشی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده میانکاله و نظر دستگاه قضا در رابطه با پتروشیمی میانکاله گفت: در حوزه میانکاله یک انتقادی دارم که بخشی از آن به قوه قضاییه و بخشی به مسئولان ذی‌ربط مدخل در سایر حوزه‌های تصمیم گیری مربوط می‌شود. در حوزه میانکاله بررسی‌ها حاکی از این است که تصمیمات متعددی در زمان‌های مختلف گرفته شده است.

وی گفت: موضوع میانکاله به موجب تصمیمی که معاون حقوق عامه دادستان کل کشور ابلاغ کرده، فعلا متوقف است و دادستانی کل کشور از باب نظارت ورود کرده و آخرین مرحله توقف آن و ادامه بررسی‌هاست.

اعلام اموال مسئولان به کجا رسید؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت اعلام اموال مسئولان توضح داد: قانون اساسی فصل الخطاب است و تأخیر برای اجرای آن دلیلی ندارد. در راستای تحقق اصل مربوط به اعلام اموال مسئولان، دفتری ویژه برای پیگیری این موضوع اختصاص یافته است.

وی افزود: آنچه ماحصل قوه قضاییه است، ۸۰ درصد اموال اعلام شده است و روند مثبت ارزیابی می‌شود اما در حوزه اجرا‌، مطالبه جدی‌تر است. آقای مخبر و آقای اسماعیلی از دولت با ابلاغ بخشنامه‌ای در این رابطه، خواستار تسریع این روند هستند.

چه میزان از سند تحول قوه قضاییه تحقق یافته است؟

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه میزان از سند تحول تحقق یافته است، بیان کرد: آنچه مطلوب ما، در سند تحول قضایی است حاصل نشده است و مطلوب در تحول زمانی است که هیچ فسادی نداشته باشیم و مبارزه با فساد زمانی ظهور و بروز دارد که قابل دفاع باشد و قاطع بگوییم چیزی به نام فساد در جامعه نداریم و قابل طرح نیست. امیدواریم روزی برسد که اقدامات تحولی ما به نتیجه حذف فساد برسد.

وی اضافه کرد: آنچه در قوه قضاییه به عنوان تحول وجود دارد کافی نیست و دکترین تحول در قوه قضاییه برچیدن ساختارهای فساد است و تمام اهتمام رئیس دستگاه قضا و دست‌اندرکاران این حوزه برچیدن بستر فساد از جامعه است. مردم از اطاله دادرسی نگران و ناراحتند که ما باید به سمت اجتماعی شدن قوه قضاییه پیش برویم.

ستایشی در ادامه درخصوص اظهار نظر سید محمد مهدی هادوی از تشکیل پرونده ۱۵ متخلف در رابطه با قانون استفاده حداکثری از تولید داخل توضیح داد: ستاد اقتصاد مقاومتی با قاطعیت این قانون را دنبال می‌کند و برای بررسی موارد، تیم متشکل از چند نهاد در استان‌های مختلف حضور یافته و موضوع را بررسی می‌کنند. این پرونده‌ها تشکیل و به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده است.

وی گفت: طبق قانون بازپرس وظایف تحقیقاتی دارد و رسیدگی‌های متعددی در دادسرا انجام می‌شود که همه آنها قابل بررسی نیست.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مقابله با باند خودرو موسوم به باند عباس آباد گفت: دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضاییه و ستاد اقتصاد مقاومتی بر بازار خودرو در دادستانی کل بر آن نظارت می‌کند و این اقدامات به صورت مجدانه در حال پیگیری است و جزئیات آن اعلام می‌شود.

توضیح درباره آخرین اقدامات قضایی در پرونده سرقت بانک ملی

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده‌ای برای مدیران در پرونده سرقت از صندوق امانات بانک‌ ملی تشکیل شده یا خیر، توضیح داد: اقدامات باید به گونه‌ای باشد که امور به احسن وجه صورت گیرد و موجبات ارتقای اعتماد مردم فراهم شود. مردم حق دار و عزیز، اعتماد کنند و اعتماد داشته باشند. آنچه رسالت ما این بوده است و انجام دادیم با همکاری نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان در کمترین زمان کسانی که نقش داشتند شناسایی شدند. دو نفر از افراد بانکی‌ در موضوع سرقت از صندوق امانات بانک ملی بازداشت شده‌اند و تحقیقات از آن‌ها در حال انجام است. موضوع رسیدگی به پرونده آن‌ها و حوزه اتهامی انها بحث سهل‌انگاری است و نامشان قابل بیان نیست.

آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس

وی درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس در رابطه با رمزارزها گفت: بورس تهران یک شخصیت مستقل از سازمان بورس است. ۸۲ دستگاه ماینر بدون مجوز مورد بهره برداری قرار گرفته است. از بابت استفاده اینها از برق پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده و در حال رسیدگی است.

ستایشی تصریح کرد: نسبت به مساله خودداری متهمان از ارائه اطلاعات به مشتریان بورس هم سازمان بازرسی گزارشی ارجاع و در نهایت پرونده به دادسرای تهران ارجاع شده است و بر اساس موازین قانونی، تصمیم گرفته خواهد شد.

توضیح درباره تبرئه علی دیواندری

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تبرئه علی دیواندری و اینکه آیا باز هم از این نمونه‌ها داریم گفت: ایشان از ظرفیت اعاده دادرسی استفاده کرده است. حکم قطعی بوده و اعتراض کرده و تصمیم گرفته شده است.‌ اینکه این احکام در جاهای دیگر تکرار شود، احتمالش وجود دارد چرا که یک ظرفیت قانونی است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات بخش بین المللی قوه قضاییه گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۶۹۸ زندانی را از خارج کشور به ایران منتقل کردیم که این موضوع هم‌چنان ادامه دارد. معاونت امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم در این راستا مشغول هستند و مرتباً با نمایندگی‌های سیاسی در حال تبادل هستند.

برنامه قوه قضاییه درباره بازدارندگی احکام سلاح سرد

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به نظر می‌رسد احکام سلاح سرد بازدارنده نیست و آیا قوه قضاییه در این مورد برنامه‌ای دارد، گفت: تأکیداتی که ما داریم بر این است که هیچ گونه مسامحه و ارفاقی به اشرار و زورگیران نشود. بنای ارفاقی برای مخلین نظم و امنیت مردم نداریم و با هر گونه ارفاق مخالفیم. به تمامی زندان‌های کشور ابلاغ کردیم که با جرایم خشن مقابله قاطعانه صورت گیرد و رسانه‌ها اگر خلافی می‌بینند، مصداقی اعلام‌کنند. هر کس از سلاح سرد استفاده کرده و خوفی ایجاد کند و یا اخلال در امنیت ایجاد کند با قاطعیت با وی برخورد می‌شود. همچنین خط قرمز ما مبارزه با اراذل و اوباش است و امنیت نباید از مردم ما سلب شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در هفته‌های اخیر شهادت تعدادی از افراد را داشتیم که رژیم صهیونیستی ادعای خرابکاری داشته ان آیا پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده است، گفت: در حوزه شهادت عزیز ما شهید صیادخدایی، پرونده به صورت ویژه به دادسرا ارجاع داده شده است و در حال بررسی است. اگر تعرضی به اموال یا اشخاص صورت گیرد و وصف مجرمانه داشته باشد با قاطعیت رسیدگی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره مسدودسازی 5 هزار حساب بانکی و دستگیری حدود ۵۰ نفر از متخلفان در حوزه طلا و ارز گفت: مطابق قوانین و مصوبه سران قوا با هر گونه اخلال در این حوزه برخورد می‌شود.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه سران قوا در رابطه با میزان افزایش اجاره‌بها گفت: علی‌رغم اینکه نکاتی مطرح بود هر آنچه که مصوبه بشود، شرایط مقرر شده برایش ابلاغ شود، قوه قضاییه در جهت تنظیم معاملات کمک می‌کند و سعی می‌کنیم مصوبات در چارچوب قانون اجرا شود.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به موضوع یک شرور در شرق تهران گفت: دو هفته قبل یک شرور در شرق تهران به خانمی تعرض کرده و طلاهای او را سرقت کرد که شرارت خود را با سلاح سرد انجام داد که در این مدت شخص شرور شناسایی، محاکمه و به دار مجازات آویخته شد. سال ۹۹ میانگین رسیدگی‌ها ۱۱۱ روز بود که سال گذشته آن را به ۹۵ روز رساندیم که اگر بدون احتساب اجرای احکام در نظر بگیریم به ۷۹ روز رسانده‌ایم که به نسبت سال ۹۹، یازده روز کاهش داشته است.

آخرین وضعیت پرونده شکایت شهردار تهران

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال پانا درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت شهردار تهران در خصوص بازگشت حق و حقوق شهرداری در پرونده رساتجارت اظهار کرد: دعوای مطروحه از ناحیه شهرداری به خواسته ابطال معاملاتی بوده که صورت گرفته است و شعبه ۵۲ محاکم عمومی تهران حکم به بطلان این دعوا صادر کرده و در این حکم استدلال کرده است که رابطه قراردادی احراز شده و حکم بدوی در شعبه تجدید نظر ابرام و تایید شده است. در این مورد تجدید نظر خواهی هم صورت گرفته و رای صادر را عینا تایید کرده است.

وی گفت: نسبت به موضوع دیگری تحقیق و تفحص صورت گرفته است که این تحقیق و تفحص نسبت به مصوبه قانون تشکیلات شهرداری و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهردار است. مصوبات شورا باید در فرمانداری تایید شود که اگر مغایر موازین قانونی نباشد تایید می‌شود. در این مصوبه فرمانداری اعلام مغایرت کرده است. گزارش این مصوبه ارسال شده و به دلیل اینکه مصوبه تایید نشده، برای افراد دخیل در آن قرار منع تعقیب صادر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار