‌در گفت‌وگو با پانا:

قاسم حدادی‌فر: باشگاه‌های ما به فوتبال پایه اهمیت نمی‌دهند

چه تدارکی برای تیم ملی دیده‌اند که انتظار صعود دارند؟

تهران (پانا) - کاپیتان تیم فوتبال ذوب‌آهن معتقد است باشگاه‌های لیگ برتری به مدارس فوتبال و پایه‌ها اهمیت نمی‌دهند.

کد مطلب: ۱۲۸۸۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
قاسم حدادی‌فر: باشگاه‌های ما به فوتبال پایه اهمیت نمی‌دهند

قاسم حدادی‌فر در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به وضعیت خود در فصل جدید لیگ برتر فوتبال گفت: «تاکنون با من هیچ صحبتی راجع به بستن قرارداد نشده است. شرایط بدنی‌ام نسبتاً بد نیست و اگر قسمت شد، دوست دارم برای ذوب‌آهن مثمرثمر باشم. در غیر این صورت ترجیح می‌دهم، اصلاً بازی نکنم. قبلاً هم گفتم، چون از این باشگاه به فوتبال معرفی شدم و رشد کردم، اگر قرار باشد، فصل جدید لیگ برتر در این تیم بازی نکنم، به تیم دیگری نخواهم رفت.»

وی در ادامه بابیان اینکه استقلال شایسته قهرمانی بود، افزود: «فصل پرفرازونشیبی بود. انتظار می‌رفت در این لیگ 3، 4 تیم حداقل بتوانند مدعی قهرمانی و در کورس باشند، اما بعد از یکجایی استقلال توانست خودش را از بقیه تیم‌ها جدا کند. این تیم شایسته قهرمانی بود. هم‌بازی مالکانه‌ای انجام می‌داد و هم در بحث دفاع تیمی خیلی موفق عمل کرد و درنهایت بدون شکست قهرمان شد. آن‌ها مستحق این جام بودند چون توانستند با کمترین نوسان لیگ را تمام کنند. پرسپولیس هم مثل سال‌های قبل نتوانست شرایطش را برای قهرمانی مهیا کند. آن‌ها بازیکنان تأثیرگذاری از دست دادند و نتوانستند جایگزین مناسب بگیرند و در نهایت این رقابت به نفع استقلال به پایان رسید.»

کاپیتان ذوب‌آهن تصریح کرد: «اگر بخواهم در مورد سپاهان حرف بزنم، آن‌ها شیوه‌ای از فوتبال را به نمایش گذاشتند که نیازمند زمان است. این فوتبالی که تیم محرم نویدکیا بازی می‌کرد، نتیجه گرا نیست و حداقل 2، 3 سال زمان می‌خواهد تا به نتیجه ختم شود. بازیکنانی به سیستم این نوع فوتبال می‌خورند که بتوانند ازلحاظ تکنیکی و درک فوتبالی به حد بالایی برسند. این نوع فوتبال تهاجمی که بازی‌سازی از عقب انجام می‌شود، نتیجه‌گیری سریع ندارد و سال‌های آینده به نتیجه می‌رسد. البته محرم جداشده و امیدوارم مربی جدید بتواند راهش را ادامه دهد. این فوتبال منطقی و زیبایی است که در همه جای دنیا این‌طور بازی می‌کنند. مثلاً بنایی که برانکو برای پرسپولیس گذاشت، یحیی در ادامه آن را تداوم بخشید. این نوع فوتبال نیازمند بازیکنی است که ازلحاظ تکنیکی قوی باشند. متأسفانه فوتبال ما طوری است که مدیران و حتی هواداران فقط نتیجه می‌خواهند. درست است ازلحاظ امکاناتی ضعیف هستیم اما فوتبال ما باید به سمت کیفیت سازی برود و به مربیان بیشتر زمان بدهیم.»

قاسم حدادی فر گفت: «باید همان کاری که در آکادمی‌ها انجام می‌شود، در فوتبال بزرگ‌سالان هم انجام دهیم. تیم‌ها باید در درازمدت روی فوتبال و کیفیت آن کار کنند. استعداد زیادی در ایران داریم که باید به آن‌ها بهاداده شود. اکثر تیم‌های ما نتیجه گرا فوتبال بازی می‌کنند. به خاطر این است که در آسیا نمی‌توانیم به‌جایی برسیم. متأسفانه این فلسفه بازی تدافعی به کیفیت فوتبال آسیب می‌زند. 90 درصد تیم‌ها عقب می‌نشینند و برای رسیدن به گل دنبال ضد حمله یا اتفاقات هستند. این نوع فوتبال تماشاگر را دور می‌کند. این‌طور نمی‌شود به هواداری که به ورزشگاه می‌آید و کسی که وقتش را پای تلویزیون برای دیدن بازی می‌گذارد، احترام گذاشت. آن‌ها می‌خواهند فوتبال باکیفیت ببینند و لذت ببرند. من به‌عنوان بیننده بازی‌ها را دنبال می‌کردم، واقعاً کیفیت خوبی نداشت. استقلال هم در دفاع و هم حمله باثبات بود و همین مسئله باعث قهرمانی‌شان شد. کشورهای عربی ازلحاظ استعداد ضعیف‌تر از ما هستند اما هزینه می‌کنند و مربی و بازیکن خارجی می‌آورند تا از این طریق آن ضعف‌ها را برطرف کنند. ما باید برای کیفیت سازی لیگ و فوتبال ما چاره‌ای بیندیشیم تا بیشتر از این ضعیف نشویم.»

وی بابیان اینکه باشگاه‌های لیگ برتری به فوتبال پایه اهمیتی نمی‌دهند، تأکید کرد: «متأسفانه در فوتبال ما شناسایی استعدادها دیر انجام می‌شود. باید این استعدادیابی از سنین پائین تر انجام شود. خیلی دیر به استعدادها بها می‌دهیم. باشگاه‌ها به مدارس فوتبال و پایه‌های خود اهمیت نمی‌دهند و کار قوی در این بخش انجام نمی‌شود. حداقل در استان خودم که دو تیم خوب داریم، این کار اصولی انجام نمی‌شود. فقط می‌خواهند برای اینکه الزامات ای اف سی و فدراسیون را رعایت کنند، تیم پایه‌دارند. بچه‌ها با امکانات بسیار پائین در چمن‌های مصنوعی و زیر آفتاب آسیب‌های زیادی می‌بینند. فقط می‌خواهند اسمی از تیم پایه باشد. این‌قدر باید باشگاه‌ها در مدارس فوتبالشان قوی عمل کنند که بازیکنان مستعد و پدیده در 17، 18 سالگی شکوفا شوند. اگر باشگاهی قدرتمند کار کند، اگر حتی خودش هم از بازیکنان پایه‌اش استفاده نکرد، می‌تواند بازیکنش را بفروشد و از این راه درآمدزایی کند. مثل کاری که باشگاه‌های اروپایی انجام می‌دهند. اینجا استعدادها به‌موقع شناسایی نمی‌شوند و کسانی هم که مستعد هستند از مسیر اصلی خارج می‌شوند و باوجود خطرات اجتماعی وحشتناک جامعه ما، آینده‌شان تباه می‌شود.»

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال با اشاره به وضعیت تیم ملی و فشارهایی که روی اسکوچیچ است، افزود: «بعد از بازی با الجزایر واقعاً انتقادات وحشتناک بود و من دلیل این‌همه فشار را متوجه نمی‌شوم. این‌یک بازی تدارکاتی بود. ما تدارک خوبی برای تیم ملی ندیده‌ایم. در هوای گرم که کشورهای عربی برای اردو به اروپا می‌روند، به هر دلیلی به قطر رفتیم. درست است که اردوی قطر مناسب نبود اما وضعیتی که جامعه‌ ما دارد، فدراسیون نمی‌تواند بیش از این تدارک ببیند. نمی‌دانم چرا به اسکوچیچ خرده می‌گیرند. او در مقدماتی جام جهانی عالی کارکرد و به بهترین شکل تیم ملی را به جام جهانی رساند. این نسل یکی از بهترین نسل‌های تاریخ تیم ملی است. قبلاً هزینه دادیم و این تغییر نسل صورت گرفته است. الان نیاز به حمایت دارند تا بتوانند نتیجه بگیرند. نمی‌دانم چرا این‌همه هجمه علیه بازیکنان و کادر فنی وجود دارد. هر 3 تیم هم‌گروه ما جزو تیم‌های خیلی خوب هستند. ما هیچ تدارکی برای تیم ملی مهیا نکردیم و آن‌وقت توقع داریم از گروه خود صعود کنیم. چطور می‌خواهیم بدون هیچ برنامه‌ای صعود کنیم. مسئولین فوتبال با مردم صادق باشند. امیدوارم در این فرصت باقی‌مانده بازی‌های تدارکاتی قوی برای تیم ملی بگذارند تا بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم. مسئولین فوتبال ما به خودشان بیایند و از تیم ملی حمایت کنند. مثل کره، ژاپن و عربستان برویم با تیم‌های قدرتمند بازی بگذاریم نه اینکه بدون هیچ کاری فقط بگوییم انتظار این است به دور بعد برویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار