مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴:

یادگیری از مهمترین مقوله‌های اثرگذار در زندگی دانش‌آموزان جهت افزایش خلاقیت است

تهران (پانا)‌ - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴، اوقات فراغت را فرصتی مناسب برای شناسایی و تقویت توانمندی‌‌های دانش‌آموزان دانست و یادگیری را از مهمترین مقوله‌های اثرگذار در زندگی روزمره دانش‌آموزان برای بالا بردن قدرت ابتکار و خلاقیت آنها عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
یادگیری از مهمترین مقوله‌های اثرگذار در زندگی دانش‌آموزان جهت افزایش خلاقیت است

قاسم بیانی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ با بیان اینکه اوقات فراغت، مهم ترین بستر رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و تقویت هویت ملی و اسلامی است، در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «اوقات فراغت در زندگی انسان حساسیت فوق العاده‌ای دارد و اندکی بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به آن می‌تواند منجر به آسیب‌ها و انحرافات فراوان در دانش آموزان شود. چنانکه امام صادق (ع) در هشداری می‌فرمایند: «انسان اگر به کاری مشغول نباشد از فرط خوشی و بیکاری و بیهودگی به کارهایی دست می‌زند که ضررش بر او و نزدیکانش بسیار است.» از این رو اوقات فراغت بستر مناسبی برای شکل گیری، ظهور رضایت و انتخاب‌گری هر فرد است. امری است که لازمه احساس استقلال، خودشکوفایی و تعالی انسان است. این امر به نوبه خود در پیشرفت و کارکرد هر چه بیشتر اجتماع نیز مؤثر است. اگر برنامه‌ های اوقات فراغت با جهت‌گیری صحیح و سالم انتخاب شود، بسیاری از نابسامانی‌ های روحی و جسمی و اجتماعی درمان یافته و خلاقیت‌های فردی و اجتماعی بسیاری شکل خواهد گرفت.»

وی تمرکز بر ساحت های شش گانه تربیتی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در برنامه های مربوط به ایجاد شادابی و نشاط در میان دانش آموزان، مهم برشمرد و گفت: «تربیت تمام ساحتی دانش آموزان، نیازمند اهتمام ویژه همکاران فرهنگی بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب نسبت به تربیت محقق و دانشمند، با ویژگی استکبارستیزی است که موجب تداوم انقلاب اسلامی، توسعه و پیشرفت آینده کشور می شود. در این راستا اهمیت و ضرورت داشتن برنامه و چشم انداز برای انجام فعالیت ها و برنامه های متقن و جهادی در مسیر تربیت همه جانبه دانش آموزان، مقدمات شاداب سازی، بهسازی و زیباسازی فضاهای مدارس با استفاده از توانایی های دانش آموزان باید فراهم شود.»

بیانی با تأکید بر اینکه تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان یکی از حائز اهمیت ترین مسائلی است که توجه و همراهی والدین را می طلبد، افزود: «در برنامه هایی که دانش آموزان، ولایت مداری و وطن پرستی را می آموزند، همراهی والدین با نوجوانان، راه موفقیت و کلید راهگشای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است. از این رو برای هدایت و درست زندگی کردن باید وصیت پیامبر (ص) را که فرمودند من دو گوهر گرانبها در میان شما قرار دادم؛ یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیت (ع) را برای تربیت فرزندان جدی بگیریم و با تمسک به این دو، راه سعادت را پیدا کنیم. در این راستا با وجود تعطیلی مدارس، تربیت متوقف نمی شود. این یک واقعیت است که با وجود اوقات فراغت در ایام تابستان، می‌توانیم در این دوران طلایی، دانش‌آموزان را با برنامه‌ ریزی نهایی مناسب و با ارائه شبرنامه‌ های مختلف فرهنگی، ورزشی، مهارتی، اردویی، هنری و ... پربار کنیم‌.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ اظهار کرد: «توجه به اوقات فراغت به معنای جهت‌ دهی یک نیروی عظیم در اقشار مختلف و به ویژه جوانان است که در اثر موارد، کنترل و هدایت صحیح موجب پیشرفت شخصی و گروهی می‌شود. همچنین عدم توجه به مسأله اوقات فراغت در مقاطع مختلف زندگی انسان باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود و حتی در مسیر تعلیم و تربیت و زندگی شخصی افراد اختلال ایجاد می‌کند. یکی از ضروریات توجه به اوقات فراغت، توجه به عمر گرانبهای انسان است که اوقات فراغت قسمتی از آن را تشکیل می‌دهد. اوقات فراغت در تجدید قوای انسان و تعدیل روحیات افراد فوق‌العاده مؤثر است. البته به شرط اینکه با برنامه‌ ریزی صحیح و مناسب همراه باشد.»

وی با اشاره به اینکه کوچه‌ها جای امنی برای گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان نیست و ما باید بعنوان متولیان امر آموزش و پرورش، زمینه اوقات فراغت صحیح دانش‌آموزان را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: «ساعات فراغت فرصتی است که انسان می‌تواند به ارزیابی عملکرد گذشته خویش بپردازد. عادت‌های ناپسند و زشت گذشته خویش را با رضایت و انگیزه باطنی ترک کند و با نشاط و سروری باطنی و روحیه‌ای عالی، به کسب عادات خوب بپردازد. سلامت روانی، فشارها و خستگی‌های جسمی و روحی ناشی از اشتغال مستمر و بدون وقفه به کارهای الزامی و اجباری به تدریج زمینه نشاط و شادابی و سر زندگی و تعادل حیاتی فرد را سلب کرده و چه بسا باعث اختلالات روانی همچون افسردگی، اضطراب می شود. در این میان، تفریحات سالم، عامل مهم مقابله با این اختلالات است.»

بیانی با توجه به شعار «هر دانش آموز، یک مهارت» اظهار کرد: «این شعار با هدف گسترش کارآفرینی و کارآموزی فعالیت دانش آموزان در تابستان جهت دار شده است. هنگامی که زمان فراغت دانش آموزان مدیریت نشود، دانش آموزان آسیب های زیادی را متحمل می شوند. چنانکه حضرت علی(ع) فرمودند: «سزاوار نیست که انسان زمانی داشته باشد که به هیچ کاری مشغول نباشد.» در این راستا اگر برنامه ریزی درستی نسبت به اوقات فراغت دانش آموزان صورت نگیرد و سرگرمی ها و تفریحات غیر سالمی برای آن ها در نظر گرفته شود، زمینه انحرافات فردی آن ها را فراهم می آورد. در این مسیر، افراد خلاق، علاوه بر اینکه از هوش سرشار، صداقت، صراحت و انعطاف پذیری برخوردارند، با مسئولیت پذیری، نقش سازندگی و شناخت نقاط قوت خود از اوقات فراغت خود استفاده حداکثری می کنند.»

این مسئول با اشاره به اینکه اوقات فراغت سعادت فردی و سلامت اجتماعی دانش آموزان را در برمی گیرد، تأکید کرد: «برنامه های اوقات فراغت می بایست شادی آفرین، سرگرم کننده، لذت بخش، متضمن رشد و کمال انسان باشد. به گونه ای که در جهت تقویت و تلطیف همه ارزش های اخلاقی و عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و سیاسی انسان موثر باشد. برنامه ها باید از نوعی تعادل برخورد باشد و هیچ گونه افراط و تفریط در آن مشاهده نشود.»

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: «برنامه‌های اوقات فراغت نباید خلاف شرع و موازین اخلاقی باشند. این معیاری است که اگر رعایت شود از بسیاری انحرافات و کژ روی‌ها جلوگیری می شود. در مقوله غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان همیشه سوالاتی نظیر غنی‌سازی اوقات در کجا، چگونه و زیرنظر چه کسانی، با استفاده از کدام امکانات و بر اساس چه برنامه‌ای، به ذهن والدین گرامی و افراد مختلف جامعه خطور می‌کند و یافتن پاسخ برای اینگونه سؤالات کار آسانی نیست. بنابراین آموزش و پرورش به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت می‌توانند با ارائه فعالیت‌ های متنوع، جذاب، با نشاط و هدفدار، زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای درخشان دانش‌آموزان را مهیا کنند.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در پایان تکنیک مدیریت زمان را امری مهم در گذراندن اوقات فراغت دانست و گفت: «مدیریت زمان یک امر مهم در گذراندن اوقات فراغت است و باید طریقه صحیح مدیریت زمان را به دانش آموزان آموزش دهیم تا آنان بتوانند در ایام تابستان از زمان خود به خوبی استفاده کنند و خود را با فضای مجازی و بازی های کامپیوتری سرگرم نکنند. با آموزش مدیریت زمان به دانش آموزان متوجه می‌شویم که دانش آموزان از وقت خود به خوبی استفاده کرده و راه درست را انتخاب کرده اند.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار