عضو شورای شهر تهران متذکر شد؛

شهرداری تهران ایستگاه‌های فاقد امکانات برای معلولان را افتتاح نکند

تهران (پانا) - رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت نامطلوب معابر و گذرگاه‌های شهری که برای معلولان مناسب‌سازی نشده است به طور مشخص از افتتاح ایستگاه‌های مترو بدون آسانسور و امکانات لازم برای استفاده معلولان انتقاد کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
شهرداری تهران ایستگاه‌های فاقد امکانات برای معلولان را افتتاح نکند

زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر تهران در تذکری خطاب به شهرداری تهران با تاکید بر لزوم افتتاح ایستگاه های مترو با آسانسور و تجهیز و فعال سازی آسانسورهای تمامی ایستگاه ها گفت: درحال حاضر شهر تهران از نظر مناسب سازی معابر برای استفاده معلولان وضعیت مناسبی ندارد و معلولان و افراد کم توان در بسیاری از نقاط شهر برای تردد با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: سیستم حمل و نقل عمومی شهری موضوعی حیاتی و بسیار مهم در زندگی افراد معلول، کم توان و ناتوان است و تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی این افراد دارد. مترو به علت جدیدتر بودن فناوری های مربوط به آن و امکان برنامه ریزی در طراحی و بکارگیری ابزارهای نوین جهت جابجایی افراد و گروه های خاص دارای معلولیت، یکی از بهترین گزینه های حمل و نقل عمومی درون شهری است. بنابر این طراحی، ساخت و بهره برداری از مترو باید به گونه‌ای باشد که این قشر عزیز از همشهریان و هموطنان مان نیز همانند سایر افراد جامعه، امکان استفاده از آن را داشته باشند. پله های برقی و مهم تر از آن آسانسور یکی از اصلی ترین الزامات مورد نیاز معلولین جهت استفاده از ایستگاه ها و خطوط مترو است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به افتتاح ایستگاه مترو 17شهریور بدون آماده سازی برای استفاده معلولان و افراد کم‌توان گفت: گزارش های اخذ شده از شهروندان نشان میدهد افتتاح ایستگاه مترو تازه تاسیس 17 شهریور که در هفته گذشته صورت گرفته در حالی رخ داد که آسانسور ها در شرایط بهره‌برداری نبودند.

شمس احسان با انتقاد از وضعیت کلی ایستگاه‌های مترو برای استفاده معلولان افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از ایستگاه‌های مترو یا فاقد آسانسور هستند یا آسانسورها به علت نداشتن استاندارد ایمنی تحویل شرکت بهره برداری مترو نشده و غیر فعال است. نگاهی به وضعیت ایستگاه های دارای آسانسور فعال در مترو نشان می دهد که خطوط قدیمی تر مترو مانند خط 1، 2 و 5 از این نظر وضعیت بهتری نسبت به خــطوط جدید دارنـــد و خطوط افتــتاح شده در سنــوات اخیر فاقد آسانسور فعال جهت استفاده معلولین است. عدم دریافت استانداردهای ملی آسانسور یکی از دلایل ذکر شده برای این مساله است که با توجه به حضور شهردار محترم در هیات دولت، نباید چنین مشکلی ادامه یابد.

وی در پایان با تذکر به شهردار تهران تاکید کرد: از شهردار محترم تهران درخواست دارم با برنامه ریزی دقیق تر نسبت به مناسب سازی ایستگاه‌های مترو جهت استفاده معلولان در زمان ساخت این ایستگاه‌ها اقدام نموده و این مهم را به بعد از بهره برداری موکول نکنند و از افتتاح ایستگاه‌های فاقد الزامات لازم جهت استفاده معملولان مخصوصا ایستگاههای فاقد آسانسور خودداری نمایند.

همچنین تدوین و ارائه یک برنامه زمانی مشخص جهت حل مساله استاندارد آسانسور در متروی تهران، و تجهیز تمامی ایستگاه های فعال مترو به آسانسورهای مناسب و ایمن، از انتظارات این شورا به نمایندگی از مردم شریف تهران و جامعه معلولان این شهر می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار