سحر شیخی*

«گفت‌وگوهای تنهایی»، کتابی از جنس خلوت و تفکر

گفت و گوهای تنهایی، کتابی از دکتر علی شریعتی است که در آن افکار، پرسش‌ها و تنهایی نویسنده شرح داده شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۷۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
«گفت‌وگوهای تنهایی»، کتابی از جنس خلوت و تفکر

«گفت‌وگوهای تنهایی»، کتابی دو جلدی و یکی از آثار بی‌نظیر معلم و نویسنده بزرگ، استاد شریعتی است که در رده فلسفه و روانشناسی قرار می‌گیرد.

این اثر مجموعه‌ای از نوشته‌هایی است که یا چاپ نشده یا کامل نوشته نشده و حاوی پرسش‌های بی‌جواب نویسنده و بارش فکری او است.

گفت‌وگوهای تنهایی، دلنوشته‌های دکتر علی شریعتی از اوقات تنهایی، خاطرات خانوادگی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است که گاهی خطاب به اطرافیانش نوشته و گاهی خطاب به خود و تنهایی.

این کتاب برگزیده نثرهای این نویسنده است و جملاتی که در مورد خدا، خلق و ظالم و مظلوم و شرایط زندگی در آن روزها نوشته شده، فوق‌العاده گویا و تحسین‌برانگیز توصیف شده است.

در قسمت‌هایی از کتاب، نویسنده از رنج تنهایی می‌نویسد، از سکوتی که لحظه‌های زندگیش را پر کرده و از زندانی که سالها به دلیل مبارزاتش علیه باطل، گرفتار آن بوده است.

در بخشی از گفت‌و‌گوهای تنهایی آمده است: چه خوشبختی بزرگی‌ است بدبختی‌های کوچک! روح‌های اندکی که از رنج‌های حقیر به ناله می‌آیند، دردهای روزمره گرفتارشان می‌کند، قدر سعادت بزرگی را که خداوند نصیبشان کرده است نمی‌دانند. این‌ها از لذت‌های روزمره و نعمت‌های ریخته‌پاش هم غرق شور و شعف می‌شوند. این دنیا، برای این دل‌ها بهشت است. کامی که با آب‌نبات شیرین می‌شود چقدر آسان می‌تواند خوشبخت باشد.

خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار