مهشید عبادی*

مشکلات مالی و اقتصادی رایج‌ترین مانع ازدواج جوانان است

بدون شک ازدواج از مهمترین دغدغه‌های جوانان در زندگی به شمار می‌رود و با توجه به شرایط افراد، دشواری این مسئله متفاوت است.

کد مطلب: ۱۲۸۷۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات مالی و اقتصادی رایج‌ترین مانع ازدواج جوانان است

افرادی که می‌خواهند با شخص مورد علاقه خود ازدواج کنند و زندگی عاشقانه و به دور از دغدغه داشته باشند، اگر ویژگی‌های مادی و معنوی طرف مقابل را مهیا کنند در این امر موفق خواهند بود که البته به دلیل سخت‌گیری‌های برخی از خانواده‌ها و دلایلی این چنینی پیوند بین افراد صورت نمی‌گیرد.

شرایط هر فردی منحصر به اوست و با توجه به این شرایط خاص، موانع ازدواج هم متفاوت است.

به عنوان مثال برخی زوج‌های بسیار جوان ممکن است به دلیل عدم بلوغ برای مقابله با شرایط سخت با مشکلاتی روبرو شوند، زیرا بلوغ برای داشتن یک رابطه سالم بسیار مهم است. بنابراین، در اینجا برخی از موانع ازدواج جوانان و راهکارها را ارائه می‌دهیم. اما با توجه به وضعیت جامعه و فرهنگ ما یکسری مشکلات و موانع دیگر هم برای اکثر افراد وجود دارد که می‌توان به مشکلات و دغدغه‌های مالی که یکی از رایج‌ترین موانع ازدواج پسران است اشاره کرد.

از آن سو هزینه‌هایی که ازدواج بر دوش دختران و پسران می‌گذارد، یکی از دلایل عمده امتناع جوانان از ازدواج است.

هزینه‌های سنگینی مانند مسکن، جهیزیه، مایحتاج زندگی، هزینه جشن عروسی و… موانعی هستند که توسط خود ما به وجود آمده‌اند. گاهی این مسائل مالی آنقدر اهمیت دارند که می‌توانند قوی‌ترین پیوندها را بدون در نظر گرفتن عمق رابطه، بشکنند.

طبق نظر روانشناسان موانع دیگری اعم از مشکلات ارتباطی، زندگی شلوغ و پر مشغله، عدم آمادگی برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های زندگی متاهلی، استرس و نگرانی برای آینده و توقعات بالا و غیرواقعی باعث شکل نگرفتن ازدواج می‌شود.

با توجه به نوع موانع ازدواج، روش‌ها و راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. مثلا برای موانع فردی، فرد باید در نگرش و طرز تفکر خود تغییراتی ایجاد کند. جوانان جزو اقشار مهم جامعه هستند و توجه به نیازها و دغدغه‌هایشان همواره حائز اهمیت بوده و است.

با توجه به ارزش و اهمیت این موضوع در یک جامعه و اثرگذاری روی مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حساسیت ازدواج بین افراد را افزایش می‌دهد.

بنابراین ایجاد کمیته‌هایی با عنوان ازدواج آسان در استان‌های کشور، ایجاد اشتغال و کار‌آفرینی برای جوانان و افزایش آگاهی در این باره می‌تواند موجب تسریع ازدواج بین جوانان شود.

*دانش‌آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار