نماینده رباط کریم در گفت‌و‌گو با پانا:

ارز ترجیحی، سرمایه ملی بود که صرف مصارف شخصی شد

یارانه ها باید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به خود مردم برسد/ ارز مسافرتی هم باید حذف شود/یارانه نقدی اختیار خرید به مردم می دهد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره میزان تاثیر ارز ترجیحی بر سفره و معیشت مردم گفت قطعا ارز ترجیحی بر سفره مردم تاثیر گذار بوده اما نه بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد، در واقع ارز ترجیحی تاثیر واقعی بر معیشت مردم نداشت.

کد مطلب: ۱۲۸۶۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ارز ترجیحی، سرمایه ملی بود که صرف مصارف شخصی شد

حسن نوروزی در گفت‌و‌گو با پانا عنوان کرد: «ارز ترجیحی سرمایه ملی بود که به جیب افراد اندکی واریز شد و آنها هم این سرمایه‌ها را صرف امور شخصی خودشان کرده و مشکلات خاصی را برای کشور ایجاد کردند.»

مصرف‌کننده از ارز ترجیحی نفعی نمی‌برد

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس در ادامه بیان کرد: «ارز ترجیحی چیزی جز ضرر و زیان برای مردم کشور نبود و ما باید روزنه‌های فسادزا را در کشور می‌بستیم. با ارائه ارز ترجیحی در واقع کالاها با ارز ارزان وارد می‌شد اما در نهایت در بازار آزاد به فروش می‌رسید و مصرف‌کننده از آن نفعی نمی‌برد. طی سیاست جدید، بازار را آزاد می‌کنیم تا اهل تجارت وارد عمل شوند، نه اینکه نورچشمی‌ها از ارز ترجیحی استفاده کنند.»

نوروزی در ادامه با بیان اینکه این یارانه‌ها باید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به خود مردم برسد، افزود: «یکی از شیوه‌های رساندن غیر مستقیم یارانه به مردم اجرای طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران است که با این روش کشور آباد، کشاورزی رونق گرفته و تولید با جهش روبرو خواهد شد و به این وسیله جوانان بسیاری در کشور مشغول به کار می‌شود.»

پرداخت ارز ترجیحی متوقف شود

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «وظیفه کنونی دولت این است که باید تمام قیمت‌ها در کشور واقعی شود و جلوی اجحاف در حق مردم را بگیریم. دولت همچنین باید اقدام به واردات صنایع های‌تک به کشور کند تا به این وسیله کشور با جهش و رونق مواجه شود. هر نوع ارز ترجیحی که باعث تبعیض می‌شود باید از بین برود. به عنوان مثال هم اکنون کسانی که می‌خواهند به سفر خارجی بروند به آنها ارز مسافرتی داده می‌شود که در واقع خودش نوعی ارز ترجیحی بوده و تبعیض محسوب می‌شود.»

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس ادامه داد: «از مزیت‌های طرح جدید هدفمندی یارانه‌ها که در حال اجراست، این است که یارانه مستقیم در انتهای زنجیره در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد بنابراین میزان دریافت یارانه توسط جامعه هدف بسیار افزایش می‌یابد. با اجرای این طرح، فرصتی برای کشور فراهم می‌شود که تصمیمات بهتری در زمینه تولید کالاهای اساسی در نظر گیرد و ارز نیز تک‌نرخ خواهد شد.»

نوروزی عنوان کرد:«در زمینه یارانه پرداختی به مردم، باید همه مبالغ ناشی از حذف ارز ترجیحی در اختیار مردم قرار بگیرد. باید قیمت کالاها آزاد شود و یارانه نقدی در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد، در واقع مردم در مورد اینکه چه کالایی را خریداری کنند، اختیار دارند.»

دستگاه‌های نظارتی بازار را رصد کنند

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ادامه داد: «دستگاه‌های نظارتی باید مراقب باشند تا عده‌ای سودجو به بهانه حذف ارز ترجیحی قیمت کالاها را بالا نبرند. ارز ترجیحی چند مشکل را برای ما ایجاد کرده ابتدا اینکه افرادی این ارزهای ترجیحی را گرفتند و به جای واردات کالا این ارز را صرف امور دیگر کردند و اصلاً کالایی به کشور وارد نکردند، یا میزان کالای وارد شده به نسبت ارز ترجیحی که گرفتن بسیار اندک بود.»

نوروزی توضیح داد: مشکل بعدی این بود که به جای این که این ارز را در اختیار تولیدکننده داخلی قرار گیرد به تولیدکننده خارجی در قالب واردات پرداخت می‌شد. به عنوان مثال گندم را به جای این که کیلویی ۳۰۰۰ تومان از کشاورز ایرانی بخریم اقدام به واردات آن با قیمت کیلویی ۷۰۰۰ تومان می‌کردیم و به این وسیله خودکفایی ما در حوزه گندم در این چند سال از بین رفت. در واقع با این کار کشاورز خارجی را تقویت کردیم. به همین دلایل است که باید ارز ترجیحی حذف می‌شد تا از تولیدکننده داخلی حمایت بیشتری صورت بگیرد.«

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه با تخصیص ارز ترجیحی عده‌ای یک شبه به سودهای کلانی دست پیدا کردند، ادامه داد: «عده‌ای با دلالی و رانت‌خواری کالاهای ارزان با این ارز به کشور وارد و به قیمت بسیار بالا در داخل به فروش رساندند و یا آن را به کشورهای همسایه قاچاق کردند، علاوه بر این تخصیص این ارز موجب شد که کشاورزان گندم تولیدی را خوراک دام کنند، زیرا قیمت گندم در این چند سال از جو ارزان‌تر بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار