«بدون قرار قبلی» ادای احترام به باورهای مقدس

تهران(پانا) - حمایت از اکران «بدون قرار قبلی» فیلمی که در ستایش بازگشت به وطن ساخته شده و ادای احترام به امام هشتم شیعیان است، می‌تواند خنثی‌کننده هجمه‌ها علیه اعتقادات باشد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
«بدون قرار قبلی» ادای احترام به باورهای مقدس

با پایان جشنواره فیلم کن و اهدای جایزه بهترین بازیگر زن به زهرا امیرابراهیمی بازیگر «عنکبوت مقدس» سازمان سینمایی نسبت به این جایزه موضعگیری کرد. سازمان سینمایی با انتقاد از موضع فیلمساز درباره امام رضا (ع) از جشنواره کن به خاطر جایزه دادن به این فیلم انتقاد کرد. «عنکبوت مقدس» اگرچه درباره پرونده ای واقعی در ایران ساخته شده و تعدادی از مهمترین عوامل آن ایرانی هستند اما محصول ایران نیست.

یکی از مدیران سازمان سینمایی در گفتگویی در این باره توضیح داد: «روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی تاکید کرد که سازنده فیلم «عنبکوت مقدس» بدون هرگونه مجوز و هماهنگی با مسئولین سینمایی کشور اقدام به تهیه و تولید فیلم خود در خارج از کشور و با سرمایه خارجی کرده است.فیلم «عنکبوت مقدس» که پیش‌تر با نام دیگری تقاضای پروانه ساخت در ایران را داشته و با دست رد مسئولان وقت سینمایی مواجه شده بود، بدون هرگونه مجوز و هماهنگی با مسئولین سینمایی کشور اقدام به تهیه و تولید فیلم خود در خارج از کشور کرده و مضمونی که برای تبدیل به یک اثر سینمایی انتخاب کرده خیلی قبل‌تر توسط آقای ایرج زاد در داخل کشور تولید و به اکران رسیده است.

این نخستین بار نیست که خارج از مرزهای جمهوری اسلامی فیلمی علیه نظام و اعتقادات مردم ساخته می‌شود. این اولین و آخرین بار نیست که جشنواره های خارجی به چنین آثاری تمایل و اقبال نشان می‌دهند. اما آنچه به حساسیت ها در ایران دامن زد، شائبه داشتن پروانه ساخت از ایران برای «عنکبوت مقدس» بود که سازمان سینمایی با موضع گیری سریع خود درباره آن اطلاع رسانی کرد.

نکته بعدی این که با گسترش فیلمسازی ایرانیان خارج از مرزها، ممکن است از این پس شاهد نمایش آثاری باشیم که طبق قوانین جمهوری اسلامی ساخته نشده و عرف، سنت و باورهای مذهبی ایرانیان را نشانه رفته باشند، تولید این آثار نباید سازمان سینمایی و سینمای ایران را زیر سوال ببرد. «عنکبوت مقدس» در اردن تصویربرداری شده و چهار کشور در تولید آن سرمایه گذاری کرده اند. خزاعی به تازگی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد. آیت الله حسینی بوشهری تربیت نیروی متخصص در عرصه هنر و سینما، ارائه شاخص‌های مبتنی بر آموزه‌های دینی و ارزش‌های ملی و حرکت ساختارمند در عرصه هنر را سه عامل مؤثر در پیشرفت و ارتقای صنعت سینمای کشور دانست. خزاعی در این دیدار با حمایت از سینماگران ایرانی تاکید کرد: وزارت ارشاد شکایتی را از طریق مراجع قضائی، نسبت به دست اندرکاران فیلم «عنکبوت مقدس» پیگیری می‌کند و در تلاشیم از تکرار این گونه موارد جلوگیری کنیم.در شرایط فعلی هجمه‌ای علیه کلیت سینما پیش آمده که نیاز به مدیریت و مراقبت دارد. سینمای ایران به موهبت فرامین حضرت امام (ره) و رهبری معظم و به برکت انقلاب اسلامی مسیر تحول و استعلایی را پیموده و توانسته افتخارات زیادی برای کشور به دست آورد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: افراد انگشت شماری وجود دارند که با انگیزه‌های سیاسی و غیرسینمایی ساحت سینما را خدشه‌دار می‌کنند و از درون به خانواده سینما و جایگاه اجتماعی آن آسیب می‌زنند؛ البته این افراد که صرفا با نیات شخصی و سیاسی و با ژست‌های اپوزیسیونی خلاف جریان اصلی و عمومی رفتار می‌کنند ماهیت‌شان برای قاطبه سینماگران تقریبا روشن است.بحث خانواده سینما از این افراد جداست. باید حواسمان باشد از سینماگران به عنوان سرمایه‌های ارزشمند انسانی مراقبت کنیم و با معدود افرادی که دنبال سوداگری‌های شخصی و منافع فردی خود دست به هنجارشکنی و بی‌حرمتی می‌زنن؛ بدون شک برخورد خواهد شد.
اکران «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی در زادروز امام هشتم ادای دین سینمای ایران به امام رضا (ع) است. امامی که سینمای ایران در سه‌گانه رسول صدرعاملی درباره زیارت و در «کیمیا» (احمدرضا درویش) و بسیاری دیگر از فیلم‌هایش به ایشان ادای احترام کرده است. سازمان سینمایی تلاش می کند بر موجی که «عنکبوت مقدس» به وجود آورد غلبه کند. رئیس سازمان همزمان با اظهارنظرهای تند علیه سازندگان آن فیلم، سعی کرد کنار خانواده سینما بایستد و مانع نابودی سینماگرانی شود که در ماههای اخیر به دلایل مختلف زیر فشار بوده‌اند. حمایت از اکران «بدون قرار قبلی» و هر آنچه در بضاعت سینمای ایران است، در مقطع کنونی یک استراتژی درست برای مقابله با تحریف‌هاست. سینما هنوز و همچنان بهترین گزینه برای دفاع از باورها و عقاید در سطح جهانی است و باید ماهیت آن را حفظ کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار