معاون وزیر آموزش و پرورش:

طرح سنجش سلامت نوآموزان تا پایان شهریورماه ادامه دارد

سال به سال برنامه سنجش سلامت را به سن پایین‌تر تعمیم خواهیم داد

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور پیرامون چگونگی اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان توضیحاتی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
طرح سنجش سلامت نوآموزان تا پایان شهریورماه ادامه دارد

حمید حسینی طریفی در آیین افتتاح پایگاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان که صبح امروز در دبستان دخترانه رازی منطقه ۳ برگزار شد با بیان گزارشی از سنجش سلامت نوآموزان در سال گذشته اظهار کرد: برنامه ملی سنجش سلامت یکی از بزرگترین و فراگیرترین برنامه های آموزش و پرورش با مشارکت سایر دستگاه هاست. این طرح از سال ۷۳ با پوشش ۲ درصدی آغاز شده است که اکنون به پوشش ۹۹ درصدی رسیدیم.

وی با بیان اینکه از غربالگری یک میلیون و ۶۷۰ هزار کلاس اولی در سال گذشته خبر داد و افزود: در دورافتاده ترین روستاها نیز این فرایند اجرا می شود سال گذشته یک میلیون و ۶۷۰ هزار نوآموز مورد سنجش قرار گرفتند حدود ۱۲۰۰ پایگاه ثابت، ۸۰۰ پایگاه تخصصی و ۴۲۲ پایگاه سیار برای این طرح راه اندازی شده است و بیش از ۱۰ هزار عوامل اجرایی درگیر این کار هستند.

حسینی بیان کرد: تا پایان شهریور این طرح ادامه دارد تا سنجش نوآموزان انجام شود بخش های مختلفی در طرح سنجش در کشور درگیر این امر هستند؛ یکی از مهم ترین راهبردهای ما افزایش پوشش و جذب دانش آموزان با نیازهای ویژه است که نیاز به طرح های سنجش و غربالگری داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش استثنایی ۷ گروه تحت پوشش داریم و امسال ۳ گروه دیگر به این گروه ها اضافه شده است. تاکنون حدود ۸۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه جذب مدارس می شوند پیشگیری و مداخلات بهنگام جز سیاست های اصلی ماست برای این کار باید بتوانیم غربالگری و تشخیص بهنگام داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سال به سال برنامه سنجش را به سن پایین تر تعمیم خواهیم داد افزود: بحث کیفیت بخشی به امور آموزشی و پرورشی را مدنظر داریم تا بتوان برنامه با باکیفیتی را با استفاده از نیم رخ روانی از ویژگی های دانش آموز داشته باشیم. طرح سنجش نیز می تواند مبنای برنامه ریزی برای ما باشد.

رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش در این سازمان به صورت فردی ارائه می شود و برنامه ها متناسب با نیازها و توانمندی های دانش آموز خواهد بود.

حسینی یکی از سیاست های اصلی در بحث سنجش را طراحی شبکه جامع یکپارچه هوشمند از پیشگیری غربالگری ارجاع مراقبت و ارائه خدمات عنوان و اظهار کرد: در این راستا بحث های پیشگیرانه را انجام می دهیم. پایگاه ها را نیز دائمی خواهیم کرد تا بتوانیم شناسنامه الکترونیک سلامت تهیه کنیم.

گفتنی است آئین افتتاح پایگاه‌های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش از دبستان در دبستان دخترانه رازی تهران آغاز شد.

در پایگاه‌های سنجش، ارزیابی‌های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی حرکتی، اندازه‌گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان ، بیماری‌های جلدی (پوست و مو) و بیماری‌های نیازمند مراقبت‌های ویژه بررسی می‌شود.

همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان توسط مراقب سلامت در پایگاه سنجش صورت می‌گیرد. نوآموزانی که مشکوک به مشکلی باشند، نیز به پایگاه‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار