نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با پانا

حذف ارز ترجیحی گام مهمی در اقتصاد بود

تهران (پانا) - نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد داد بعد از حذف ارز ترجیحی که گام مهمی در اقتصاد بود بهتر است اقدام بعدی دولت تک‌نرخی‌کردن ارز باشد تا جلوی هرگونه رانت و فساد گرفته شود.

کد مطلب: ۱۲۸۵۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
حذف ارز ترجیحی گام مهمی در اقتصاد بود

بعد از حذف ارز 4200 تومانی و شروع اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، دولت تصمیم گرفت تا واردات همه کالاها را صرفاً از طریق ارز نیمایی اجرایی کند. این اقدام به نظر بسیاری از کارشناسان اگر چه بهتر از سیاست‌های اجرا شده در گذشته است اما کافی نیست و باید فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد برداشته شود.
حذف ارز ترجیحی یک عمل جراحی سرطانی در اقتصاد است
شهباز حسن‌پور‌بیگلری، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه قرار بود ارز ترجیحی کالاهای اساسی را با قیمت مناسب به دست مردم برساند که چنین نشد، عنوان کرد: «حذف ارز ترجیحی مانند یک عمل جراحی سرطانی در اقتصاد است که باید زیرساخت‌های لازم برای حذف آن به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا به درستی این مهم انجام شود.»
حسن‌پوربیگلری با اشاره به اینکه آسیب‌های حذف ارز 4200 تومانی باید جبران شود، گفت: «دولت در ازای حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی اقدام به پرداخت یارانه کرده است و احتمالا بعد از این کالابرگ‌هایی را در نظر بگیرد. این نوع اقدام‌ها در کوتاه‌مدت می‌تواند، اثرگذار باشد اما در شرتیط کنونی جای شفافیت در اقتصاد ما خالی است. باید اقتصاد به سمت تولید برود تا انتظار رشد اقتصادی داشته باشیم.»
یارانه نقدی دولت را وادار به وعده‌های بیشتر می‌کند
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره پرداخت نقدی یارانه به مردم گفت:‌ «در شرایط کنونی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امکان ایفای نقش‌های جدید در اقتصاد برای دولت فراهم می‌شود که در قالب پرداخت یارانه‌های جدید ظاهر می‌شود، اما در بلندمدت نمی‌توان انتظار داشت که این اقدام منجر به بهبود انضباط مالی دولت شود زیرا دولت ناچار است قول یارانه‌های بیشتری را بدهد.»
فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد زیاد است
معاون کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با هرگونه ارز چند‌نرخی در کشور مخالف است، اظهار کرد: « حذف ارز 4200 تومانی اقدام اثرگذاری بود اما همچنان فاصله ارز نیما و ارز آزاد حدود 6 تا 7 هزار تومان است که همین می‌تواند فرصت رانت ایجاد کند. درواقع محصول تولیدی کشاورز بعد از صادر شدن برای تبدیل شدن به ارز باید در قالب ارز نیمایی به کشور بیاید و همین فرصت رانت ایجاد می‌کند. تک‌نرخی شدن ارز کار مناسبی است که باید به جد پیگیری شود.»
وی افزود: «ارز نیمایی در شرایط کنونی بالاست و دولت بین 18 تا 20 هزار تومان تعریف کند که اگر بیشتر باشد هزینه از جیب مردم پرداخت می‌شود و این موضوع فساد و رانت ایجاد می‌کند.»
اقدام بعدی دولت تک‌نرخی کردن ارز باشد
وی افزود: «بهتر بود قبل از حذف ارز 4200 تومانی ابتدا زیرساخت‌های آن فراهم می‌شد تا موجب نگرانی خانواده‌ها نشوند که متأسفانه در ابتدای امر اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی انجام نشد. درهرصورت اکنون دولت دست به جراحی بزرگی زده است ولی اقدام مهم بعدی باید همین موضوع تک‌نرخی کردن ارز باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار