وزیرجهادکشاورزی: ظرفیت کشت دیم در اراضی شیب‌دار غرب کشور مغفول مانده است

تهران (پانا) - وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اهمیت کشت دیم در اراضی شیب‌دار گفت کشت دیم در اراضی شیبدار در غرب کشور از جمله استان چهارمحال و بختیاری یک ظرفیت خوب است که مغفول مانده و باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
وزیرجهادکشاورزی: ظرفیت کشت دیم در اراضی شیب‌دار غرب کشور مغفول مانده است

سیدجواد ساداتی‌نژاد روز پنجشنبه در آیین رونمایی از ۶ دستاورد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان افزود: اراضی شیب‌دار در غرب کشور و استان چهارمحال و بختیاری یک ظرفیت و دارایی است که به درستی از آن استفاده نشده است.

وی اظهار داشت: مرکز تحقیقات استان چهارمحال و بختیاری در بخش گیاهان دارویی رشد خوبی داشته است و به نتایج خوبی دست پیدا کرده و در بخش کشت بافت گل‌محمدی در اراضی دیم نیز کارهای خوبی انجام شده است و هم‌اکنون سه تن درهکتار برداشت گل‌محمدی دیم است که این آمار بالای است و قابل تقدیر است.

وزیر کشور اظهار داشت: مرکز تحقیقات استان دربخش تولید بذر گندم و جو نیز تحقیقات و کارهای مطالعاتی خوبی شروع شده و این تحقیقات ادامه داراست .

ساداتی‌نژاد با تقدیر از پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در مرکز تحقیقات استان افزود: امروز ترویج به عنوان حلقه مفقوده است و باید ارقام جدید و همچنین آخرین دستاوردهای علمی را برای کشاورزان آموزش و ترویج دهد تا کشاورزان این پیام را دریافت و از آخرین تحقیقات استفاده کنند.

وی افزود: در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کارهای پژوهشی و تحقیقاتی با کمترین نیرو انسانی انجام می‌شود اما موفقیت‌های بزرگی درسطح استان کشور به دست آمده است.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه مرکز تحقیقات این استان از مراکز خوب و فعال در سطح کشور است که توانسته که کارهای خوبی ارائه دهد، گفت: در این استان برای بیماری باغات، درختان گردو و درختان میوه هسته‌دار کارهای خوبی انجام شده و ۲ بیماری و آفت این درختان شناسایی و کارهای تحقیقیاتی در این زمینه انجام شده است.

در این آیین از آخرین یافته‌های دانش بنیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری از جمله تهیه نقشه خاک و تناسب کیفی اراضی و اقلیمی انار، انجیر و گل‌محمدی، انتقال دانش کشت بافت گل‌محمدی دیم، دستیابی و معرفی فرمولاسیون جدید مؤثر، کاربردی و کم هزینه برای کنترل شانکر باکتریایی، دستیابی به نقشه خطرات چندگانه محیطی استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از هوش مصنوعی،سنتز بزهای پر بازده و دستیابی به روش کنترل کرم خراط گردو در باغات استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

در بیست و چهارمین سفر استانی رییس‌جمهور و هیات دولت سیزدهم، اعتباراتی برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای چهارمحال و بختیاری تصویب می‌شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت روز پنجشنبه ۱۹ خردادماه میهمان مردم چهارمحال و بختیاری هستند.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار