معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

قاچاق حیوانات به کشورهای همسایه ضربه محکمی بر تنوع زیستی ایران می‌زند

تهران (پانا) - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت قاچاق حیوانات از ایران به کشورهای همسایه ضربه محکمی بر تنوع زیستی کشور وارد می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۸۴۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
قاچاق حیوانات به کشورهای همسایه ضربه محکمی بر تنوع زیستی ایران می‌زند

حسن اکبری امروز دوشنبه در گردهمایی محیط زیست، دیپلماسی منطقه ای، مدیریت تغییر اقلیم، آب ، مقابله با گرد و غبار افزود: پرندگان زیادی از جمله بالابان، هوبره، شاهین و بحری به کشورهای جنوب حوزه خلیج فارس و بسیاری گونه های دیگر به عراق و غرب ایران قاچاق می شوند.

وی تاکید کرد: ما با این متخلفان به شدت برخورد می کنیم و با وجود اقدامات زیادی که آب آن در این زمینه انجام داده اما به علت عدم همکاری کشورها و مجامع بین‌المللی همچنان درگیر قاچاق حیات وحش هستیم. متاسفانه در کشورهایی هم که شدید درگیر جنگ هستند به این مسأله توجه نمی شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهارداشت: اگر نتوانیم در زمینه حفظ محیط زیست بیداری ایجاد کنیم در آینده نه چندان دور اکوسیستم ما از هم خواهد پاشید.

وی گفت: تصور کنید تا ٢٠ سال آینده منطقه چگونه خواهد بود؟ اگر به همین روال پیش رویم قطعا با منطقه ای خشک، بدون آب و پوشش گیاهی، حیات وحش و تنوع زیستی مواجه خواهیم بود که هزاران مشکل خواهیم داشت. در چنین وضعیتی فرض کنیم هر کدام از کشورهای منطقه ابرقدرت باشند اما اگر محیط زیست سالمی نداشته باشند قطعا آن قدرت بی فایده خواهد بود.

وی افزود: همه می دانیم برخی خساراتی که به محیط زیست وارد می شود غیرقابل جبران است اگر سرمایه های محیط زیست نابود شود دیگر قابل برگشت نیست . عدم تامین حقابه محیط زیستی مشکلات زیادی را ایجاد می کند و تاثیر زیادی بر کره خاکی برجای می‌گذارد اگر این مسایل را جدی نگیریم آینده نگران کننده ای در انتظار ما خواهد بود.

اکبری تاکید کرد: اگر تعاملات منطقه ای کاهش یابد قطعا مشکلات محیط زیستی روز به روز بیشتر خواهد شد، متاسفانه در ادبیات کشورهای منطقه « تنوع زیستی» تقریبا جایگاهی ندارد در حالی که کشور های که منابع ژنتیک بیشتری داشته باشد قدرتمند تر است.

معاون محیط زیست افزود: به عنوان مثال یوزپلنگ آسیایی از محدوده ای که سالها پیش بود حذف شد و اکنون فقط در ایران یافت می شودد، یا اینکه ایران توانسته با تلاش حداقل جمعیتی از گورخر ایرانی ایرانی و گوزن زرد ایرانی را حفظ کند این در حالی است که در کشور های اطراف کمتر به ابن مسأله توجه می شود.

وی گفت: کشور هایی که بتوانند به ما کمک کنند با آنها نهایت همکاری را خواهیم داشت از مجامع بین‌المللی درخواست می کنیم به ما کمک کند چون به علت تحریم های ظالمانه علیه ایران با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: تقاضا داریم مسایل محیط زیست از شمول تحریم ها و حاشیه های آن خارج شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار