ماداکتو، الهام‌بخش نقوش سفالی

ایلام (پانا) - در شهر تاریخی ماداکتو یا سیمره آثار باستانی وجود دارند که الهام‌بخش نقش‌ها و طرح‌های سفالی هنرمندان ایلامی شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۴۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
ماداکتو، الهام‌بخش نقوش سفالی

در نزدیکی شهرستان دره شهر، در جنوب استان ایلام، شهر تاریخی ماداکتو یا سیمره واقع شده است. ماداکتو پایتخت تابستانه تمدن عیلامیان در پایان هزاره سوم پیش از میلاد از رونق فراوانی نیز برخوردار بوده است. در حمله آشوریان به این شهر از رونق و شکوه شهر کاسته می‌شود و حتی به سمت ویرانی می‌رود و در طول سلسله هخامنشیان نیز تبدیل به یک شهر معمولی می‌شود، اما پس از هخامنشیان و در دوره اشکانیان مجددا به دوران باشکوه خود باز می‌گردد و در دوره سلسله ساسانیان اوج این شکوه را شاهد هستیم.
در اواخر سلسله ساسانی و اوایل دوران اسلامی، هنرمندان ایرانی با استفاده از نقوش گیاهی و هندسی زیبا، گچبری‌های منحصر به فردی را خلق کرده و به یادگار گذاشته اند که بیش از هزار طرح و نقش از این گچبری‌ها در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ثبت شده است.

زینب خیتال، هنرمند جوان ایلامی، با الهام از طرح های به جا مانده از این گچبری ها و در قالب هنر ماندالا سعی کرده که زیبایی های به یادگار مانده از گذشته تمدن باشکوه این منطقه را مجددا احیا کند. بشقاب های سفال بوسیله این هنرمند مزین به نقوشی شده اند که چشمان تیزبین اهل هنر و علاقمندان به آن را به ستایش وا داشته است و به آسانی نمی توان از لذت دیدن آن گذشت. نقوشی که تا پیش از این به دست فراموشی سپرده شده بودند که امید می رود جهت احیای ایلام باستانی و زیبایی‌های آن به زودی شاهد نمایشگاهی از این گونه آثار هنرمندان خلاق ایلامی به ویژه این بانوی هنرمند در سطح استان و کشور باشیم.

خبرنگار: معصومه آستوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار