قالیباف:

حمایت‌های مالیاتی، سرمایه‌گذاری و قضایی از دانش‌بنیان‌ها در قانون مجلس

باید تمرکزگرایی در کشور را بشکنیم تا فرصت برای جوانان ایجاد شود

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید تمرکزگرایی در کشور را بشکنیم تا فرصت برای جوانان ایجاد شود، گفت تصویب قوانینی مانند قانون جهش تولید دانش‌بنیان بیانگر توجه مجلس به اولویت‌های کشور است و حمایت‌های مالی و مالیاتی، سرمایه‌گذاری و قضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان در قانون مجلس دیده شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۳۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
حمایت‌های مالیاتی، سرمایه‌گذاری و قضایی از دانش‌بنیان‌ها در قانون مجلس

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز (یکشنبه، 8 خرداد ماه) در مراسم افتتاحیه رویداد ملی عصر امید، ضمن اشاره به حادثه ناگوار آبادان گفت: امروز وظیفه خود می‌دانم به دلیل حادثه تلخ فروریختن ساختمان در آبادان عزیز، این شهر مقاوم که در دوران دفاع مقدس و در همه صحنه‌ها خوش درخشیده است، به همه خانواده‌ها تسلیت و تعزیت بگویم و برای یکایک شهروندان درگذشته آبادانی در این حادثه از خداوند طلب مغفرت و آمرزش دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس فرمان‌های الهی، مکتب قرآنی و اهل بیت(ع) شکل گرفته است، اظهار کرد: فلسفه نظام اسلامی، احیای دین و مسیر دین در زندگی است؛ در مسیری که خداوند از همه بندگان اینگونه می‌خواهد، لذا هر کسی که دین را یاری کند و در این چارچوب حرکت کند خداوند به او وعده پیروزی داده است.

وی با بیان اینکه اگر هر فردی برای مردم و منفعت آنها تلاش کند؛ همیشه ماندگار خواهد شد، افزود: مطابق آیات قرآن کریم در هر کجای نظام که حضور داریم، مکلف خواهیم بود در مسیر نصرت الهی و دین خدا گام برداریم، لذا اگر اینچنین امور را پیش ببریم، هیچ نگرانی از آینده نخواهیم داشت زیرا خداوند آن را تضمین کرده است و این باور باید در همه عرصه‌ها اعم از اقتصاد، فرهنگ، علم و دانش و ... سرلوحه‌مان باشد.

قالیباف در ادامه با اشاره به چهل سالگی تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مولود مبارک انقلاب تصریح کرد: رویداد عصر امید، همزمان با چله دوم انقلاب و چهل سالگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است، لذا وظیفه می‌دانم از همه افرادی که این نهاد مردمی و علمی را پایه‌گذاری کرده‌اند، قدردانی کنم.

نیازمند روحیه و مدیریت جهادی در محیط دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی هستیم

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در مقطعی از زمان توانست نقطه عطفی را بر چله اول انقلاب رقم بزند، افزود: در آن زمان که صدها هزار جوان کشور در پشت در‌های دانشگاه‌ها منتظر صندلی بودند، این دانشگاه توانست ظرفیتی ایجاد کند که امروزه گفته می‌شود 6 میلیون جوان در این مسیر حرکت کردند؛ در واقع گاهی یک ساختمان معمولی در نقطه محروم انتخاب می‌شد و استادان بزرگی حضور پیدا می‌کردند تا جوانان را تعلیم دهند که این امر امروزه موجب افتخار است.

وی در ادامه گفت: در گام دوم انقلاب آرزو داریم این نهاد مردمی و علمی با تجربه گرانبهای 40 ساله بتواند بر اساس سیاست‌نامه‌ای که رهبر انقلاب برای 40 سال دیگر مشخص کرده‌اند گام بردارد. بنابراین لازم است دانشگاه‌ها خصوصاً دانشگاه آزاد اسلامی و نهادهای علمی در رابطه با بیانیه گام دوم خودشان را با مفاد این بیانیه مواجه و روبرو کنند و در بخش‌های ایده‌پردازی و تولید ادبیات عالمانه برای این بیانیه و گسترش آن در جامعه قدم بردارند.

قالیباف با بیان اینکه دانشگاه‌ها در محیطی علمی نیروها را آموزش و تربیت می‌کنند و نهایتاً عامل ایجاد انگیزه هستند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها عامل بسیج همه ظرفیت‌ها محسوب می‌شوند به همین دلیل بار اصلی تحقق این بیانیه مربوط به محیط‌های دانشگاهی است؛ باید توجه داشت با تکیه بر همین بیانیه، نیازمند روحیه و مدیریت جهادی در محیط دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی حرف از جهاد می‌زنیم در واقع می‌خواهیم بگوییم بر اساس یک آرمان و باور در میدان حضور داریم، گفت: در واقع بر اساس همین باور می‌دانیم در میدان دشمنی حضور دارد که با آرمان‌ها و اصول ما مخالف است؛ بنابراین با این باور انگیزه می‌گیریم و با این روحیه کشور می‌تواند توسعه پیدا کند و عزتمند شود.

قالیباف تصریح کرد: اگر امروزه همه ما به ایران افتخار می‌کنیم و درصدد احیای فرهنگ اسلامی مبتنی بر قرآن و اهل بیت(ع) هستیم و همچنین اگر اعتقاد به مردم، امام (ره) و شهدا داریم و می‌خواهیم خواسته‌های رهبر انقلاب محقق و ایران سرافراز باشد، باید کارآمدی دین در اداره جامعه در بعد مادی و معنوی را برای مردم تضمین کنیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه افزود: اگر دنبال قوی شدن ایران هستیم باید بدانیم زمانی این موضوع محقق می‌شود که تک تک مردم ایران قوی باشند لذا باید با ایمان و اعتقاد به سنت‌های الهی و خداباوری حرکت کنیم؛ همچنین باید مردم را اساس کارها بدانیم.

وی با اشاره به اینکه ویژگی منحصربه فرد دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه‌ها و سایر نهادهای علمی؛ مردمی بودن است، بیان کرد: وقتی مشاهده می‌شود که دانشگاه آزاد در 90 ناحیه کشور حضور دارد، یعنی دانشگاه خودش را از نقاط خاصی به میان مردم برده است.

قالیباف گفت: امروزه در فرصت گام دوم که نیاز جدی به حوزه دانش بنیان و جهش بزرگ برای حل مشکلات اقتصادی به عنوان چالش اساسی و جدی وجود دارد، نقش دانشگاه آزاد اسلامی منحصربه فرد است به شرطی که حرکت از پایین به بالا و مردمی بودن را حفظ کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر به روش‌های سخت بروکراسی اداری حرکت کنیم، علم در زندگی مردم بروز و ظهور پیدا نمی‌کند و موفق نخواهیم شد، گفت: بنابراین امروز فرصت خوبی برای دانشگاه‌ها وجود دارد که استاد دانشگاه با دانشجویان بر اساس رویکردها و نظام مسائل کشور با اولویت نظام مسائل محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی حرکت کنند و با ترتیب اولویت‌های یاد شده دانشگاه آزاد می‌تواند بدرخشد و گام بردارد.

وی با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی به عنوان خدمتگزار تلاش کرده با بهره‌گیری از تجربیات به حل چالش‌های کشور و مشکلات اولویت‌دار مردم بپردازد، بیان کرد: به عنوان مثال قانون جهش تولید دانش بنیان نمونه آن است.

قالیباف با اشاره به اینکه 18 ماه قبل مجلس نیاز مربوط به دانش‌بنیان‌ها را مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال جاری قانون یاد شده ابلاغ و در حال اجرایی شدن است؛ بر این اساس در مجلس محکم ایستاده‌ایم تا قوانینی مانند جهش تولید دانش‌بنیان و کسب و کارها به طور جدی پیگیری شود؛ همچنین در همین راستا از دستگاه‌های اجرایی و همه افراد مجری قانون حمایت می‌کنیم و هر جایی که مشاهده شود قانون زیر پا گذاشته می‌شود کوتاه نخواهیم آمد.

امروز قانون دانش‌بنیان به همه جوانانی که پیشاهنگ پیشرفت کشور هستند، هویت داده است

رئیس قوه مقننه کشورمان اضافه کرد: امروز قانون دانش‌بنیان به همه جوانانی که پیشاهنگ حرکت و پیشرفت کشور هستند، هویت داده است. در واقع جوانان، پیشاهنگ حرکت مردمی برای حل مشکلات اقتصادی هستند.

قالیباف افزود: قانون مذکور در ابعاد مالیاتی، سرمایه‌گذاری، سیاست‌های پولی و مالی، سیاست‌های حمایتی و قضایی برای افراد فرصت‌های خوبی فراهم کرده است که چند ماده آن مختص به دانشگاه آزاد اسلامی است؛ دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد علمی مردمی است که در محروم‌ترین نقاط کشور حضور دارد و دست جوانان مستضعف را می‌گیرد؛ البته به کسی مستضعف گفته می‌شود که ظرفیت بالقوه در وجودش قرار دارد اما امکان بالفعل شدنش را ندارد و دانشگاه آزاد در مناطق جغرافیایی مختلف توانسته ظرفیت جوانان را بالفعل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بند (ب) و (ت) ماده (6) قانون مذکور به طور مخصوص به پردیس‌ها پرداخته است، گفت: همچنین به سراهای نوآوری و باشگاه‌ها و استارت‌آپ‌ها اشاره شده که بنده حداقل یک دهه با این ظرفیت‌ها آشنا هستم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه امروز در حوزه دانش بنیان‌ها امور جهت پیدا کرده و همگرایی صورت گرفته و سراهای نوآوری در متن این قانون مختص دانشگاه آزاد مورد اشاره قرار گرفته‌ است. البته ما برای این مهم صندوق توسعه و سرمایه‌گذاری نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز در حوزه فعالیت دانش بنیان‌ها موانع قانونی برداشته شده است تأکید کرد: با جرأت می‌گویم که مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تولید دانش‌بنیان که تنها راه نجات کشور است اقدام کرده است، زیرا درآمدهای دلالی و سوداگرانه و پول جمع کردن همراه با فرار مالیات می‌تواند انگیزه‌های تولید دانش بنیان را کاهش دهد، به همین دلیل در مجلس شورای اسلامی محکم ایستاده‌ایم تا جلوی این امر گرفته شده و خاتمه یابد.

قالیباف افزود: اگر مجلس یازدهم نام انقلابی می‌گیرد اینگونه عمل خواهد کرد البته نمی‌گوییم همه کارهایمان بدون اشکال است اما جهت‌گیری و اولویت ما پرداختن به دغدغه‌ها و رفع مشکلات مردم است لذا در مواد 6، 10، 11 و 14 قانون مذکور به طور روشن به حوزه دانش‌بنیان‌ها مخصوصا دانشگاه آزاد اسلامی اشاره شده است.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اینکه کارهای ما در کشور زمانی حل می‌شود که مردم با پیشاهنگی جوانان به عنوان پیش‌قراولان امور قرار داشته باشند، اظهار کرد: این روند در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی مشهود بود؛ امروزه اگر صنعتی از جا بلند شده باشد ویژگی یاد شده در آن مشهود است زیرا دارای روحیه جهادی و مردمی بوده و جوانان در آن حضور داشته‌اند.

وی با بیان اینکه هرچقدر سیستم‌ها را دولتی کنیم و به جوانان فرصت ندهیم؛ به موفقیت نخواهیم رسید، گفت: وقتی به پشت سرم نگاه می‌کنم تجربه 40 ساله می‌گوید باید تمرکزگرایی در کشور را بشکنیم تا فرصت برای جوانان ایجاد شود و با تکیه بر این موارد گام‌های رو به جلو برداریم؛ بدون شک کشورمان دارای ظرفیت‌هایی از بعد مالی است که اگر دست به دست هم دهیم بسیاری از امور حل خواهد شد.

قالیباف در ادامه اظهاراتش افزود: با توجه به شناختی که از کشور دارم می‌گویم طی یک برنامه 5 ساله مانند برنامه هفتم توسعه اگر با نگاه مذکور حرکت کنیم، بدون شک ثبات اقتصادی برقرار خواهد شد و دیگر نیازی نیست که هر روز شاهد نگران تغییر نرخ ارز، قیمت‌ها، بی‌ثباتی و تورم باشیم؛ بنابراین کشورمان ظرفیت‌های زیادی دارد لذا امیدواریم دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی با روحیه مردمی حرکت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار