یک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

صفر تا صد بیماری «آبله میمون»

تهران (پانا) - هنوز مبارزه با ویروس کرونا تمام نشده و بسیاری از ویروس‌شناسان و متخصصان حوزه سلامت، کرونا را آتش زیرخاکستر می‌دانند که شیوع بیماری آبله میمونی در بسیاری از کشورهای جهان، مردم را نگران کرده است و به گفته یک متخصص بیماری‌های عفونی، آبله میمونی قابل پیشگیری است و اگر بیمار مبتلا به این ویروس قرنطینه شود امکان انتقال کاهش می‌یابد و قابل کنترل است.

کد مطلب: ۱۲۸۲۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
صفر تا صد بیماری «آبله میمون»

رضا صالحی در گفت‌وگو با پانا درباره ماهیت، علائم و شیوه‌های انتقال ویروس آبله میمونی اظهار کرد: «آبله میمونی شباهت زیادی به آبله انسانی دارد و تشخیص این دو بیماری بسیار اهمیت دارد. البته این دو بیماری علائم مشخصی دارند. علائم آبله میمونی در ابتدا شامل تب، خستگی، بدن درد و تورم غدد لنفاوی و سردرد است که بعد از چند روز ایجاد جوش‌ها و بثورات پوستی اتفاق می‌افتد، پس از آن به حالت خشک شده تبدیل می‌شود و بعد از چند هفته هم این جوش‌ها خودبه‌خود بهبود می‌یابند.»

راه‌های انتقال آبله میمونی

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی درباره راه‌های انتقال آبله میمونی گفت: «راه اصلی انتقال این بیماری از طریق تماس با ضایعه پوستی است و این تماس می‌تواند یک تماس معمولی یا جنسی یا تماس تنفسی نزدیک بیمار با غیربیمار و یا تماس با سطوح آلوده باشد و حتی امکان انتقال آلودگی این ویروس از طریق چشم وجود دارد.»

به گفته وی، قدرت انتقال در بیماری آبله میمونی در مقایسه با کرونا کمتر است و با توجه به این مساله نگرانی‌هایی که درباره کرونا وجود دارد در خصوص آبله میمونی وجود ندارد.

شدت بیماری در کودکان بیشتر است

این پزشک متخصص درباره دوره درمان بیماری آبله میمونی نیز توضیح داد: «این بیماری دوره کمون 5 تا 20 روزه دارد. شدت بیماری در بزرگسالان کم تا متوسط است و شدت آن در کودکان کمی بیشتر است و در مجموع مرگ و میر آبله میمونی بسیار اندک است و با توجه به اینکه بیماری آبله میمونی گستردگی ندارد و احتمال اپیدمی شدن آن بسیار ضعیف است.»

واکسیناسیون برای مقابله با آبله میمونی

وی همچنین درباره انجام واکسیناسیون برای مقابله با بیماری آبله میمونی گفت: «با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود این بیماری به پاندمی تبدیل نشود، واکسیناسیون برای آن هم نیاز نیست و توصیه می‌شود رعایت مراقبت‌های اولیه و پیشگیرانه در دستور کار قرار بگیرد زیرا آبله میمونی قابل پیشگیری است و اگر بیمار مبتلا به این ویروس قرنطینه شود امکان انتقال کاهش می‌یابد و قابل کنترل است.»

صالحی تاکید کرد: «اگر افراد، کسی را با علائم آبله میمونی مشاهده کردند باید از تماس با او پرهیز کنند. ضمن اینکه اقدامات ضروری نیز باید در کشور انجام شود و در برابر این بیماری باید آمادگی وجود داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار