مهدی نوری در گفت‌وگو با پانا:

مهدی نوری: فوتبال ما فقط اسم حرفه‌ای را یدک می‌کشد

تهران (پانا) - مربی سابق پارس جنوبی جم گفت فوتبال ما اسم حرفه‌ای را فقط یدک می‌کشد و حتی از غرب آسیا هم عقب افتاده است.

کد مطلب: ۱۲۸۱۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
مهدی نوری: فوتبال ما فقط اسم حرفه‌ای را یدک می‌کشد

امیرحسین اشرفی/ مهدی نوری در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به وضعیت لیگ برتر بیست‌ویکم، گفت: «به‌جای اینکه ما سال به سال پیشرفت کنیم و رو به‌ جلو برویم، متأسفانه پسرفت کردیم. آلان بیست‌ویک دوره از لیگ برتر گذشته است اما هنوز مشکلات و ضعف‌هایی در برگزاری بازی‌ها یا شیوه بستن قراردادها می‌بینیم که واقعاً پیش‌پاافتاده‌ترین موضوع هستند. لیگ ما کیفیت خوبی ندارد و واقعیت است. قبلاً بازیکنان خارجی که در لیگ ما وارد می‌شدند، آن‌چنان تفاوتی با بازیکنان داخلی نداشتند اما آلان می‌بینیم خارجی‌های لیگ ما برتر از بازیکنان داخلی‌اند. در این پسرفت عوامل زیادی دخیل است. یکی از مهم‌ترین مسائل حضور غیر فوتبالی‌ها در رأس فوتبال است. امسال هم بدتر از سال قبل. هیچ پدیده‌ای نداشتیم و واقعاً لیگ ما با فقر بازیکن و پدیده روبه‌روست. این‌طور پیش برویم، در سال‌های آینده واقعاً در سطح ملی به مشکل می‌خوریم. مگر می‌شود لیگی که 16 تیم داشته باشد، به اندازه یکدست هم پدیده نداشته باشیم؟ در جدول گلزنان هیچ بازیکن ایرانی نیست. آقای گل لیگ خارجی است. تازه آن‌ هم با کلی پنالتی توانسته 14 گل بزند.»

وی ادامه داد: «قبلاً در لیگ ما عنایتی، دایی، برهانی، طارمی و علیپور آقای گل می‌شدند و این‌قدر هم پنالتی شاید نمی‌زدند اما آلان می‌بینیم با اینکه پنالتی زده‌اند، تعداد گلشان یکی دو هفته به پایان لیگ مانده، 14 گل است. این نشان می‌دهد که چقدر لیگ ما پسرفت کرده است. اگر طارمی موقعیت‌هایی که نمی‌زد را می‌توانست گل کند، شاید بیش از 30 گل می‌زد. آلان این‌قدر لیگ ما بی‌کیفیت است که اکثر بازی‌ها با کمترین گل ممکن به پایان می‌رسد. این لیگ یکی از بی‌کیفیت‌ترین دوره‌ها بود. وقتی فوتبال‌های اروپا را می‌بینیم واقعاً کیف می‌کنیم. حداقل 100 سال از آن‌ها عقب هستیم. خیلی از امکانات اولیه را هنوز نداریم و بعد از بیست‌ویک دوره فقط اسم حرفه‌ای را یدک می‌کشیم. وقتی ما نمی‌توانیم الزامات ای اف سی را اجرا کنیم و پرسپولیس و استقلال از آسیا حذف می‌شوند، دیگر چه انتظاری داریم؟.»

مربی سابق پارس جنوبی جم تصریح کرد: «لیگ ما به مربی خارجی باکیفیت نیاز دارد. البته با شرایط اقتصادی که داریم شاید بعضی تیم‌ها مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان و گروه‌های پولدار بتوانند هزینه کنند. چند سالی که برانکو در پرسپولیس بود مگر بازیکنان کمی از زیردستش بیرون آمدند و به فوتبال اروپا رفتند؟ متأسفانه به همان برانکو هم هزار انگ و ایراد و عیب چسباندند. در مملکت ما متأسفانه این مسئله جاافتاده که هرکسی پیشرفت می‌کند و راه توسعه را در پیش می‌گیرد، به او انگ تبانی می‌زنند و کارش را زیر سؤال می‌برند. فقط یاد گرفتیم که شخصیت افراد را بکوبیم. به‌عنوان کسی که 20 سال فوتبال حرفه‌ای بازی کردم و در فوتبال بزرگ شدم، می‌گویم که پرسپولیس به شایستگی قهرمانی‌های پی‌درپی آورد. مگر می‌شود با وکیل و وزیر و داور قهرمان شد آن‌هم 5 سال. یعنی آلان استقلال قهرمان شده، با کمک وزیر و داور و فدراسیون بوده است؟ این حرف‌ها جذابیت فوتبال را از بین می‌برد و باعث نفرت می‌شود. باید تیم‌ها به تلاش همدیگر و قهرمانی‌های هم احترام بگذارند.».

مهدی نوری گفت: «استقلال امسال شایسته قهرمانی بود و به حقش رسید. آن‌ها کم گل خوردند و شکستی نداشتند. این قانون فوتبال است که اگر بتوانی گل نخوری، بالاخره می‌توانی به گل برسی. البته گروه‌های قدرتمند و باکیفیت علاوه بر اینکه روی سیستم دفاعی‌شان کار می‌کنند، در خط هجوم هم عالی هستند. البته در ایران وقتی مربی دنبال فوتبال زیبا برود و 3 بازی پشت سر هم نتیجه نگیرد، برکنارش می‌کنند. حوصله و صبر مدیران ما پائین است و مربیان حاشیه امنیت شغلی ندارند. مدیران کاری به فوتبال زیبا ندارند و فقط دنبال نتیجه‌اند. به خاطر این است که مربیان ترجیح می‌دهند ابتدا گل نخورند و بازی تدافعی را در پیش می‌گیرند. مربی می‌ترسد در صورت نتیجه‌ بد، صندلی‌اش را از دست بدهد و می‌داند کسی پشتش نخواهد ایستاد. حتی برخی مربیان در زمین خودشان‌ هم این شیوه را پیاده می‌کنند. متأسفانه چرخه مربیگری در لیگ برتر هم‌ دست عده‌ای معدود است و به‌سختی عوض می‌شوند. برخی‌ها به‌جاهایی وصل هستند‌. حسین فرکی با سپاهان و فولاد قهرمان لیگ برتر شد اما وقتی با پیکان نتیجه نگرفت، کنار رفت و دیگر خبری از او نیست. مربی با نتیجه نگرفتن از گردونه خارج می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «فوتبال بزرگ‌سالان با توسعه فوتبال پایه زنده است اما در ایران نابود شده است. جایی متأسفانه اصولی روی بازیکنان کار نمی‌شود. به‌جز پیکان و سایپا و فولاد جایی نیست که به فوتبال پایه اهمیت بدهد. بازیکن باید از پایه آموزش ببیند و پله‌پله بالا بیاید. آلان گروه‌های پایه استقلال و پرسپولیس کجا هستند؟ اگر این تیم‌ها هر سال دو سه بازیکن بتوانند از پایه‌های خود به بزرگ‌سال بیاورند چقدر می‌توانند سود کنند؟ اما این اتفاق نمی‌افتد. اگر یک سال هم قهرمان شوند، جرقه است. آیا جایی است که بازیکن از نونهالان پله‌پله بالا برود و به بزرگ‌سال برسد؟ اکثراً در آخر فصل جابه‌جا می‌شوند. خیلی از استعدادها این‌طور هدر می‌رود. هر پدیده‌ای هم داشتیم، آلان دیگر در ایران نیستند. اگر این نسل فعلی هم تمام شود، دیگر نسلی نداریم که بتواند برای فوتبال ما افتخاری کسب کند. همین آلان مربی گروه ملی اگر بخواهد از لیگ گروه انتخاب کند، به مشکل می‌خورد.»

مهدی نوری در پایان سخنان خود گفت: «این نسل ما اگر کنار برود واقعا تیم ملی ما خیلی افت خواهد کرد. الان بیشتر بازیکنان ما لژیونر هستند و چند بازیکن هم از لیگ دعوت می‌شوند که فقط روی نیمکت می‌نشینند. لیگی که نتواند بازیکن‌ساز باشد، تیم ملی‌اش هم به مشکل می‌خورد. پرسپولیس و استقلال به آسیا هم بروند، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا توان قهرمانی دارند؟ ما حتی از پس تیم‌های غرب آسیا هم برنمی‌آییم. تیم‌های عربی برای لیگ قهرمانان فقط کلی هزینه می‌کنند. ما حتی نمی‌توانیم برای تیممان مربی خارجی بیاوریم. فوتبال ما از غرب آسیا هم عقب افتاده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار