کاهش جمعیت به نقطه قرمز رسید

کاشمر (پانا) - نشست مطالعاتی «بررسی مخاطرات کاهش جمعیت» همراه با خوانش کتاب «مثبت سه» به همت اداره کتابخانه های عمومی کاشمر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۸۱۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
کاهش جمعیت به نقطه قرمز رسید

به مناسبت هفته ملی جمعیت و به همت اداره کتابخانه های عمومی کاشمر نشست مطالعاتی و تخصصی «بررسی مخاطرات کاهش جمعیت» با ارائه مجتبی قائمی رییس مرکز بهداشت کاشمر به همراه معرفی و خوانش کتاب «مثبت سه» و تجلیل از 5 مادر جوان دارای 4 و 5 فرزند برگزار شد.

رییس اداره کتابخانه های عمومی کاشمر در این نشست که در محل کتابخانه عمومی مهر 14معصوم برگزار شد در سخنانی با اشاره به اهمیت موضوع توجه به فرزندآوری گفت: امروزه یکی از دغدغه های جدی دلسوزان کشور و به ویژه مقام معظم رهبری موضوع کاهش جمعیت و پیری جمعیت در آینده است.

محمد فیض عارفی ادامه داد: اداره کتابخانه های عمومی بنا به وظیفه ذاتی خود مبنی بر افزایش آگاهی و دانش در جامعه نسبت به این موضوع مهم ورود کرده و با برگزاری این نشست و تجلیل از مادران جوان تلاش می کند نقش خود را در راستای فرهنگسازی برای افزایش فرزند آوری ایفا کند.

در ادامه این مراسم کتاب «مثبت سه، واقعیت هایی پیرامون فرزندآوری» توسط نجمه سادات قریشی از فعالان فرهنگی و اجتماعی کاشمر خوانش و معرفی شد.

در بخش دیگری از این نشست مطالعاتی، مجتبی قائمی رییس مرکز بهداشت کاشمر به ارائه آمار از وضعیت زاد و ولد در کشور و کاشمر پرداخت.

وی گفت: با کمال تاسف فرزندآوری در شهرستان کاشمر کاهش چشمگیری داشته است.

قائمی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور بالای ۶۵ سال و سالمند هستند که این آمار در کاشمر بالاتر از میانگین کشوری و به میزان 10.5 درصد است.

وی تصریح کرد: هر چند نرخ باروری در اوایل دهه ۶۰ بین پنج تا ۶ فرزند بود، یعنی یک زن به طور متوسط صاحب پنج تا ۶ فرزند می‌شد، اما اکنون این شاخص در کاشمر به ۱.۸ رسیده و این وضعیت موجب شده از نظر زادآوری در وضعیت قرمز قرار گیریم.

رییس مرکز بهداشت و درمان کاشمر بیان کرد: این شهرستان از نظر نرخ باروری کلی شانزدهمین شهرستان در بین مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد و شهرستانهای تایباد، خواف، باخرز و سرخس به ترتیب در رده‌های اول تا چهارم هستند.

قائمی افزود: شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن به دلیل اینکه از نظر زادآوری نرخ باروری زیر ۲.۵ را داشته در وضعیت قرمز قرار دارند.

رییس مرکز بهداشت و درمان کاشمر ادامه داد: میزان ازدواج ثبت شده در کاشمر در سال ۹۵ حدود یک هزار و ۸۰۴ واقعه بوده که در سال ۹۸ این تعداد به یک هزار و ۳۲۵ مورد کاهش یافته است، البته در سال ۹۹ با افزایش ۳۰۰ موردی مواجه بودیم که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

قائمی با اشاره به افزایش میانگین سن ازدواج در کاشمر گفت: یک سال به میانگین سن ازدواج در بین دختران و پسران در این شهرستان نسبت به ۱۰ سال قبل اضافه شده است.

در پایان این مراسم از 5 مادر جوان دارای 4 و 5 فرزند با تقدیم هدایایی تجلیل به عمل آمد.

خبرنگار دانش آموز: کیمیا جعفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار