به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس پانا:

دغدغه‌ها و تجربه‌های خبرنگاران دانش‌آموز پردیس

پردیس (پانا) - به مناسبت پنجم خرداد و بیستمین سالگرد فعالیت خبرگزاری پانا، برخی از خبرنگاران دانش‌آموزان فعال در مجموعه پانا شهرستان پردیس، در قالب گفت و گوی دوستانه و کوتاه، از نظرات و خاطرات خود در این خبرگزاری گفتند. 

کد مطلب: ۱۲۸۱۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه‌ها و تجربه‌های خبرنگاران دانش‌آموز پردیس

ماریا جهان‌تیغ، دانش‌آموز پایه دهم دبیرستان شمس تبریزی پردیس می‌گوید: «ورود به حوزه کاری خبر موجب می‌شود تا فرد نظم بیشتری به کارهایش بدهد، چرا که توجه به زمان برای وی در اولویت قرار می‌گیرد. علاوه بر این قادر خواهد بود تا کارهای خود را با نظم و دقت بیشتری انجام دهد و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد.»

وی در رابطه با تاثیری که آموزش‌های خبرگزاری پانا روی دانش‌آموزان دارد، بیان می‌کند: «خبرگزاری پانا یکی از مجموعه‌‌هایی است که بی‌شک تاثیر بسزایی در معلومات دانش‌آموزان دارد، زیرا به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد، چگونه از کنار رویدادهای حتی جزئی به سادگی عبور نکنند و از آنها بهره ببرند. علاوه بر این به این موضوع نیز پی می‌برند چگونه کار گروهی انجام دهند یا یک نویسنده و عکاس خوب باشند.»

در یک جمع‌بندی کلی جهان‌تیغ معتقد است که آموزه‌های این خبرگزاری علاوه بر مباحث کاری روی اخلاق و زندگی یک دانش‌آموز خبرنگار نیز موثر است

امانت‌داری و صداقت در نوشتار مهم‌ترین ویژگی خبرنگاری است

همچنین سارا توحیدی، دانش‌آموز پایه هشتم دبیرستان امیر علاقبند شهرستان پردیس، در رابطه با این موضوع که با ورود به گروه خبرنگاران دانش‌آموزی خبرگزاری پانا چه مهارتی فرا گرفته است، اظهار می‌کند: «امانت‌داری و صداقت در نوشتار، یکی از مهم‌ترین خصوصیات یک خبرنگار است و در طول این زمان جسارت و اراده برای پیگیری سوژه‌های خبری از جمله آموزه‌هایی بود که من فرا گرفتم. به نظر من یک خبرنگار می‌تواند سطح باور و تفکر مردم جامعه خود را رشد دهد.»

وی در خصوص معایب و مزایای حرفه خبرنگاری عنوان می‌کند:« هر حرفه‌ای که در آن فعالیت کنیم، به طور قطع معایب و مزایایی دارد. خبرنگاری جزء مشاغل سخت است، اما در این حرفه مزایایی وجود دارد که بسیار کمیاب هستند از جمله اینکه زمانی که در حرفه خبرنگاری قرار می‌گیریم یاد می‌گیریم که تحت هر شرایطی احساسات خود را کنترل ‌کنیم و در عین همدردی و همدلی با شخصی که در حال مصاحبه با وی هستیم تسلیم احساساتمان نشویم.»

وی ادامه می‌دهد: «در فنون مصاحبه ما می‌آموزیم که چگونه با شخص مصاحبه شونده ارتباط برقرار کنیم تا وی بتواند با خیال آسوده به بازگویی دانسته‌‌ها و یا تجربیات خود بپردازد.»

این دانش‌آموز خبرنگار شهرستان پردیس معتقد است: «در این حرفه مهارت روایت‌گری یا فن‌بیان خود را تقویت می‌کنیم تا بتوانیم هرچه بهتر منظور خود را به مخاطب انتقال دهیم. یکی از دغدغه‌های روزمره مردم این‌ است که نمی‌توانند زمان خود را مدیریت کنند اما یک خبرنگار حرفه‌ای یاد می‌گیرد که هدف‌های واقعی خود را مشخص کرده و با تعیین اولویت‌ها زمانش را مدیریت کند. یک خبرنگار باید در کنار تمام وظایفش شنونده خوبی باشد تا بتواند از لابلای سخنان شخصی که با او صحبت می‌کند سوالات تازه‌ای کشف کند.»

این شغل را برای آینده ام انتخاب خواهم کرد

نرگس اسماعیلی، دانش‌آموز پایه پنجم دبستان دخترانه غیردولتی عطر کوثر شهرستان پردیس نیز با بیان اینکه از وقتی به عضویت خبرنگاران دانش‌آموز پانا در آمده، مهارت‌هایی مانند عکاسی، مصاحبه با افراد، آشنایی با قسمت‌های مختلف خبر و ویرایش درست آن، یادگیری فن بیان، را کسب کرده‌ است، اظهار می‌کند:« این شغل را برای آینده‌ام انتخاب خواهم کرد، به این دلیل که فکر می‌کنم می‌توانم در این زمینه فرد موفقی باشم و به طور قطع مهارت‌های زیادی در این راه خواهم آموخت.»

خبرنگاری کاری سخت اما جالب است

فاطمه قاسمی یکی دیگر از دانش‌آموزان خبرنگار در پانا است که معتقد است: «زمانی که تصمیم گرفتم تا به دنیای خبر در خبرگزاری پانا وارد شوم فکر می‌کردم خبرنگار شدن کاری بسیار آسان است، اما زمانی که وقت آن شد تا اولین خبر خود را بنویسم متوجه شدم؛ خبرنگاری کار بسیار سخت و در عین حال جالبی است. اینکه مکان‌های مورد نظر شما و شخصی که قرار است تا با او مصاحبه شود، پیدا و عکاسی کنیم، نت‌برداری کرده، سپس روی عکس‌ها یا همان متن خبری کار کنیم و همه و همه دنیای جالب و دوست‌داشتنی را برای من ایجاد کرد.»

خوشحالم که داوطلب این کار شدم

مائده قنبری، دانش‌آموز پایه دهم حسابداری، هنرستان پروین اعتصامی شهرستان پردیس هم از دیگر خبرنگاران پانا است و در رابطه با اینکه از خبرگزاری و آموزش‌های پانا چه چیز‌هایی آموخته است، می‌گوید: «به عنوان یک دانش‌آموز عادی از هنرستان دولتی، به خبر‌نگاری پانا معرفی شدم، برای اولین بار به دفتر معاونت آموزش و پرورش شهرستان پردیس قدم گذاشتم، کمی استرس داشتم، ولی با برخورد خوب و گرمی مواجه شدم، این امر موجب شد تا در دفعات بعد حتی پیمودن پله‌های ساختمان آموزش و پرورش هم برایم انرژی زا شده بود.»

وی ادامه می‌دهد: «می‌دانستم می‌توانم تمام انرژی‌ام را وقف تهیه خبر کنم، با اینکه هیچ وقت حتی شبکه خبری صدا و سیما را پیگیری نمی‌کردم ولی علاقه‌ای که در من ایجاد شده بود باعث شد که قبل و بعد کار حتما چند خبر از سایت پانا بخوانم این در حالی است که من جز کتاب‌های درسی‌ام علاقه‌ای به خواندن هیچ متن و کتابی نداشتم.»

قنبری می‌افزاید: «اوایل در تهیه خبر ایرادهای زیادی داشتم، به اندازه‌ای که فکر می‌کردم هیچ وقت نمی‌توانم خبر متنی خودم را بنویسم، اما با کمک مسئول خبرگزاری پانا و همکاری دوستان خوبی که در این مدت پیدا کردم، توانستم در ماه سوم کاری خود، نزدیک به هشت خبر متنی برای خبرگزاری پانا بنویسم که این باعث خوشحالی بسیاری برای من شد.»

دانش‌آموز پایه دهم هنرستان آفرینش تصریح می‌کند:« در خبر‌‌نگاری پانا اعتماد به نفس، سخنوری بین مردم، کوشش و همکاری، پشتکار، پیگیری در مشکلات، کمی هم غرور و تعصب، عشق به نوشته‌های خبر‌رسان و جرات در کار را یاد گرفتم و خوشحالم که هنگام اسم‌نویسی سرصف مدرسه، دستم را بلند کردم و داوطلب این کار شدم و به این عرصه قدم گذاشتم.»

خبر و عکاسی خبری برایم بسیار جذاب بود

مبینا آقازاد روحبخش، دانش‌آموز پایه دوازدهم هنرستان آفرینش شهرستان پردیس نیز با اشاره به اینکه محصل رشته عکاسی است، می‌گوید: «عکاسی خبری و قرار گرفتن در محیط کاری این چنین برایم بسیار جذاب بود و از آن چیزهای زیادی آموختم. هر متن خبری که برای این خبرگزاری انجام دادم برای من مملو از مطالب جدیدی بود که یاد گرفتم. در بین کارهایی که انجام دادم بیشترین علاقه را به مصاحبه‌ای که در آن با دانش‌آموزان علاقه‌مند به کتاب در رابطه با کتاب مورد علاقه آنها و تاثیری که آن کتاب بر زندگی آنها داشته است، هستم.»

وی ادامه می‌دهد: «در این دوران خیلی چیزها یاد گرفتم. متوجه شدم که یک کتاب تا چه اندازه می‌تواند در زندگی یک فرد تاثیرگزار باشد و باعث تغییر مثبت در زندگی فرد شود.»

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار می‌کند: «از اینکه برای آموزش خبر وارد این خبرگزاری پانا شدم بسیار خوشحالم و در این دوره تجربه‌های خیلی خوبی به دست آوردم. از کسانی که این شرایط را برای ما فراهم کردند تا چنین تجربه‌هایی داشته باشیم تشکر می‌کنم.»

برای اولین خبرم، استرس زیادی داشتم

یاسمین دارایی قادیکلایی، دانش‌آموز پایه ششم مدرسه نرگس شهرستان پردیس هم در رابطه با مطالبی که در زمان کار خبری آموخته است، می‌گوید:« از زمانی که وارد این رشته شدم با نحوه درست نوشتن آشنایی پیدا کردم تا قبل از آن با اصول نوشتن آشنا نبودم، هر چند که هنوز خیلی چیز‌ها است که درباره این حرفه نمی‌دانم.»

وی ادامه می‌دهد: «شغل خبرنگاری را دوست داشتم و زمانی که متوجه شدم، خبرگزاری‌ وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند در آنجا آموزش ببیند، سریع برای این کار اقدام کردم. به نظر من خبرنگاری شغل خیلی خوبی است و من به آن علاقه‌ بسیاری دارم ولی ترجیح می‌دهم این کار را شغل دوم خود بدانم.»

وی در رابطه با بهترین خاطر خود از کار خبری تصریح می‌کند: «اولین خبری را که تحویل دادم خیلی استرس داشتم و تمام سئوالم این بود که اگر منتشر نشود چه اتفاقی خواهد افتاد، ولی خبرم منتشر شد و از خوشحالی موقع حرف زدن لکنت زبان گرفته بودم، آن لحظه خوش را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم.»

خبرنگار: سیمین رهبریان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار