امروز: سه شنبه 14 تیر 1401 - 12:17 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا اقتصادی

مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی:

لینک نبودن کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان است

لینک نبودن کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان است

5/23/2022 1:17:58 PM
5/23/2022 1:17:58 PM
دوشنبه 2 خرداد 1401 - 13:17
نشست فقر چند بعدی و سیاست های فقرزدایی

تهران (پانا) - مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه متصل‌نبودن اطلاعات کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان شده است، بهترین راه شناسایی فقرا را پایگاه مدرسه عنوان کرد.

سلسله نشست‌های فقر چندبعدی و سیاست‌های فقرزدایی با موضوع فقر آموزشی در ایران با حضور هادی موسوی نیک، مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی و با همکاری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه برگزار شد.
فقر آموزشی منجر به فقر درآمدی می‌شود

در این نشست موسوی نیک با بیان ابعاد مختلف فقر گفت: «با وجود شرایط اقتصادی و اهمیت فقر درآمدی نباید در این میان فقر آموزشی فراموش شود زیرا منجر به فقر درآمدی هم خواهد شد.»

کیفیت آموزشی به عوامل بیرون از مدرسه بستگی دارد

موسوی نیک اظهار کرد: «فاز اول توسعه آموزشی خوب طی شده و به طور نسبی در دسترسی آموزشی به کیفیت‌های خوبی رسیده‌ایم اما وقتی صحبت از کیفیت می‌شود باید بیشتر کار شود که این موضوع به عوامل بیرون مدرسه مثل خانواده و عوامل درون مدرسه بستگی دارد.»

بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه راحت نیست

موسوی نیک سه پیشنهاد مطرح کرد و افزود: «نباید آموزش محدود به مدرسه شود. اینکه کودکان در خانواده به لحاظ رفاهی چه وضعیتی دارند، روی آموزش و تداوم فقر اثر دارد. وقتی کودکان بازمانده از تحصیل رصد می‌شوند به خانواده کودک می‌رسیم. پس شرایط خانواده مهم است و نکته دوم این است که بازگرداندن بچه‌هایی که بازمانده هستند، راحت نیست و نکته سوم این است که کودکانی داریم که در مدرسه حضور دارند اما شرایط بهتری از کودکان بازمانده از تحصیل ندارند و باید قبل از ترک مدرسه حمایت لازم انجام شود و این حمایت ها لزوما آموزشی نیست.»

مدرسه درگاه ورود به جامعه است

مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی عنوان کرد: «اساسا مدرسه درگاه ورود به جامعه است و این موضوع باید جدی گرفته شود.»

وی با اشاره به طرحی که در حوزه رفاه وزارت تعاون در حال انجام است، گفت: همه جا سمن‌ها و نهادهای مردمی فعال‌اند و در قالب طرحی بصورت پایلوت در چند شهرستان از معلمین خواستیم کمک کنند و نتیجه این شد که کمک معلم‌ها خروجی بسیار بهتر و موثرتری داشت و از این جهت مدرسه نه تنها در بحث آموزش، بلکه در موضوع رفاهی و حمایت از دانش آموز و خانواده موثرتر عمل می کنند.»

وی افزود: «درواقع مدارس نه فقط در آموزش بلکه در موضوعات حمایت اجتماعی می‌توانند محور باشند.»

لینک نبودن کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان است

مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی درباره کمکی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موضوع بازماندگی تحصیلی می‌تواند داشته باشد، گفت: «وزارت تعاون می‌تواند اعلام کند کدام مدارس دچار فقر هستند تا موضوع بازماندگی از تحصیل را بهتر مدیریت کرد و این مهم حتی شناسایی نیازمندان را دقیق‌تر می‌کند. ازآنجایی که کد پستی با کد ملی لینک نیست و از این جهت بیش از ۵۰ درصد از هزینه‌ها صرف پیدا کردن دانش‌آموز بازمانده می‌شود. مدرسه از این جهت بهترین مسیر برای شناسایی نیازمندان است. اینکه کودکان به مدرسه بر نمی‌گردند به دلیل شناسایی سخت این افراد است. همچنین از آنجایی که این کودکان خدماتی به خانواده ارایه می‌کنند، برگرداندن‌شان سخت می‌شود.»

وی اظهار کرد: «عوامل خارج از مدرسه بر عملکرد دانش‌آموز موثر است که باید در حوزه عدالت آموزشی جدی گرفته شود.»

در ادامه این نشست به مسایلی مانند پرداختن به موضوع آموزش در سطح پایین‌تر از استان، مسئله کنکور سراسری، بررسی وضعیت اتباع و دلایل عدم جذب بازماندگان از تحصیل و استفاده نکردن از داده‌های آماری پرداخته شد.

همچنین درباره اهمیت نابرابری آموزشی نسبت به فقر آموزشی و چالش خصوصی و پولی شدن آموزش، فقر پولی کودکان و مقایسه شاخص‌ها با مناطق و همکاری آموزش و پرورش با نهادهای حمایتی صحبت شد.

هادی موسوی نیک فقر آموزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
اخبار مرتبط
  • روزشمار ایجاد سامانه ثبت خدمات وزارت رفاه به نیازمندان فعال شد

  • راه‌اندازی شبکه انتشار و اطلاع‌رسانی وزارت کار

  • پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۹۳۱ طرح تعاونی

  • ارسال اسامی دریافت‌کنندگان ارز مسافرتی به وزارت تعاون

  • مخاطب بی‌حوصله نباشیم

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • ضرورت آموزش دانش‌آموزان برای حضور در بورس

  • ۵ شهر خنک ایران برای مسافرت در تابستان

  • دیدار وزرای خارجه ایران و آذربایجان

  • افتتاحیه طرح تثبیت و یادگیری

  • افتتاح نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران

  • اجرای نمایش «بی‌چرا زندگان»

  • آلودگی شدید هوای پایتخت به روایت تصویر

  • مکاتبه اعضای شورا با رییس‌جمهوری درباره ترمیم حقوق کارکنان رسمی شهرداری تهران

  • آسمان 16 استان غبارآلود است

  • ۳ اقدام وزارت راه ‌برای ساماندهی بازار اجاره‌بها و کمک به مستاجران

  • شناسایی ۱۰۰۷ بیمار و ۸ فوتی کرونایی در شبانه‌روز گذشته

  • دومین روز نشست صمیمانه مدیران سازمان دانش‌آموزی سراسر کشور

  • تفاوت قیمت دلار توافقی و مسافرتی چقدر است؟

  • هشدار هواشناسی خوزستان مبنی بر ماندگاری گرد و خاک تا روز سه‌شنبه

  • موج جدید کرونا آغاز شد

  • رقابت سخت تیم‌ملی در هفته سوم لیگ ملت‌ها

  • درخواست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از رییس مجلس

  • ارائه گزارش خزانه‌دار شورا از عملکرد مالی دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران

  • وزیر کشور: دیپلماسی شهری می‌تواند در دنیا اثرگذار باشد

  • قیمت سکه به ١۴ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید

  • تهران ظرفیت بسیار بالایی در حوزه اقتصاد دارد

  • تاکید رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر شفافیت معاملات و واگذاری املاک شهرداری

  • نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی

  • تصویب یک‌فوریت طرح «نظام‌نامه مشارکت محله‌ای شهروندان با مدیریت شهری»

  • سکه به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید

  • بیمه ۱۱ میلیون بیمه‌شده در تیرماه تمدید شد

  • ‌ارز تک‌نرخی شود

  • وزارت صمت در کاهش قاچاق ارز نقش اساسی دارد

  • ابعاد و پیامدهای راهبردی طرح آمریکایی ناتوی خاورمیانه

  • کناره‌گیری صادق خرازی از حزب ندای ایرانیان

  • ارائه 67 هزار مورد خدمت درمانی به زائران ایرانی حج تمتع

  • قدردانی رئیس‌جمهوری از برگزیدگان جشنواره فارابی

  • پیام استاندار تهران به‌مناسبت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

  • قاچاق ۱.۷ میلیارد دلار لوازم خانگی در سال به کشور

  • جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد

  • رزمایش جهادگران دانش‌آموز در شهریور ‌برگزار می‌شود

  • شورای شهر تهران مدافع حقوق کارمندان شهرداری هستند

  • انتقاد از منتشر‌نشدن لیست 129 ساختمان ناایمن از سوی شهرداری تهران

  • کلید اولیه سوالات کنکور 1401 امشب منتشر می‌شود

  • سعید مراغه‌چیان: با این وضعیت پرسپولیس قهرمان لیگ برتر می‌شود

  • تاسیس شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در کشور، فرصت ارزشمندی برای ارتقای سرمایه اجتماعی

  • ورود دانش‌آموزان سمپاد به جشنواره‌ها، نویدبخش شکل‌گیری تمدن بزرگ ایرانی-اسلامی خواهد بود

  • امیر تاجیک: ناراحت موسیقی و ادبیات کشور ‌هستم

  • نخستین هم‌اندیشی مسئولان خانه‌های دوام و ایمنی محلات شهر تهران

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم