معاون سازمان محیط زیست:

128 گونه جانوری و مهره‌دار در کشور در معرض خطر انقراض هستند

تهران (پانا) - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 128 گونه جانوری و مهره‌دار درمعرض خطر انقراض هستند، گفت سالانه بین 1500 تا 2000 لاشه پستاندار وحشی از شکارچیان غیر مجاز کشف می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۱۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
128 گونه جانوری و مهره‌دار در کشور در معرض خطر انقراض هستند

حسن اکبری در مراسم گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی با اشاره به تنوع بی‌نظیر گونه‌های گیاهی و جانوری در کشور، اظهار کرد: ما از نظر تنوع گیاهی و جانوری در خاورمیانه رتبه اول را داریم و نزدیک یک چهارم گونه‌های گیاهی ما اندمیک هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: 128 گونه جانوری و مهره دار ما درمعرض خطر انقراض هستند.

اکبری با بیان اینکه 30 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: 280 هزارهکتار از عرصه کشور تحت نظر بخش خصوصی اداره می‌شود که هرچند در مقایسه با سهم دولت بسیار کم است اما تاثیرگذاری بالایی در بحث حفاظت دارد.

وی متذکر شد: تمام حفاظت در کشور ما دولتی است و حفاظت دولتی در هیچ کجای دنیا به تنهایی جواب نمی‌دهد. ما باید در بحث حفاظت به سمت مشارکت مردمی برویم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: از 128 گونه جانوری موجود، برای 19 گونه برنامه عمل تدوین شده است که برای اجرای این برنامه‌ها اعتبار کافی در اختیار نداریم.

وی با بیان اینکه متنوع‌ترین مرجع نمونه علمی را در سازمان حفاظت محیط زیست داریم، به وجود 7 نمونه رکورد در موزه ملی پردیسان اشاره کرد.

اکبری با اشاره به سرشماری سالانه 1.5 تا 2 میلیون قطعه پرنده در تالاب‌های کشور، گفت: بیش از 700 راس حیات وحش در مراکز تکثیر در اسارت نگهداری می‌شوند.

وی در ادامه گفت: یکی از چالش‌های ما در حفظ تنوع زیستی، خسارت حیات وحش به مزارع و دام‌ها است چراکه برای این منظور باید مشارکت جوامع محلی را داشته باشیم و وقتی دامدار از حیات وحش آسیب ببیند، دیگر مشارکت لازم را به عمل نمی‌آورد. متاسفانه این خسارت‌ها هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته و این یکی از چالش‌های ما است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز نگرانی از افزایش بیماری‌های حیات وحش، متذکر شد: پارسال 10 کانون پی پی آر در کشور شناسایی شد. بنابراین سازمان دامپزشکی باید برای کنترل این بیماری‌ها فکری کند.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از حیات وحش، گفت: ما برای کل کشور کمتر از 300 محیطبان داریم. همچنین 500 پاسگاه در سراسر کشور داریم که اینها نیازهای اساسی دارند.

کمبود شدید خودرو و وسایل موتوری برای حفظ حیات وحش

اکبری با تاکید بر کمبود شدید خودرو و وسایل موتوری برای حفظ حیات وحش، تصریح کرد: اکنون تعداد زیادی سلاح و فشنگ در اختیار مردم قرار گرفته که برای بحث حفاظت مشکلاتی را به وجود آورده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییر اقلیم و خشکسالی‌های مستمر، رویشگاه‌های ما را به شدت متاثر کرده است، خاطرنشان کرد: تقریبا در تمام مناطق آزاد، دیگر چیزی به اسم زیستگاه مناسب نداریم چرا که اکثراً تحلیل رفته اند. اینکه تلاش‌های ما برای جلوگیری از انقراض یوز نتیجه نمی‌دهد به این دلیل است که زیستگاهی برای ما باقی نمانده است.

به گفته اکبری، با ضوابط فعلی برای جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها، ابزار کافی در اختیار نداریم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان یادآور شد: سالانه بین 1500 تا 2000 لاشه پستاندار وحشی از شکارچیان غیر مجاز کشف می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار