وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد؛
ضرورت بهرهگیری از ظرفیت فروشگاههای زنجیرهای در جهت شکلگیری زنجیره تامین
تهران (پانا) - سیدرضا فاطمیامین بر ضرورت بهرهگیری از ظرفیت فروشگاههای زنجیرهای در جهت شکل گیری زنجیره تامین و مدیریت صحیح هزینهها تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای، وزیر صمت در نشست با فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، هیات مدیره و اعضای اتحادیه با اشاره به کارکردهای منحصر به فرد فروشگاههای زنجیرهای، یادآور شد: فروشگاهها مرجع قیمت و دسترسی هستند چرا که وقتی یک فروشگاهی محصولی را با یک قیمت عرضه میکند سایر فروشگاهها نیز با آن همراهی خواهند کرد، همچنین مدیریت زنجیره از دیگر کارکردهای مفید این فروشگاهها است و قرار است در این حوزه به سمت پیشرفت حرکت کنیم، اینکه زنجیره تامین به درستی شکل بگیرد و هزینهها به خوبی مدیریت شود نیاز به استفاده از ظرفیت فروشگاههای زنجیرهای بزرگ داریم.
سیدرضا فاطمیامین با یادآوری اینکه قیمت جدید روغن در وزارتخانه تعیین شده و به واحدهای تولیدی اعلام شده است، افزود: اصلاح اقتصادی که باعث انضباط بخشی در کشور شود، اقدام ارزشمندی بوده ضمن اینکه در این راستا فروشگاههای زنجیرهای برای وزارت صمت از اهمیت بهسزایی برخوردار هستند چرا که چند کارکرد منحصر به فرد دارند.
وی با اشاره به کارکردهای منحصر به فرد فروشگاههای زنجیرهای، یادآور شد: فروشگاهها مرجع قیمت و دسترسی هستند چرا که وقتی یک فروشگاهی محصولی را با یک قیمت عرضه میکند سایر فروشگاهها نیز با آن همراهی خواهند کرد، همچنین مدیریت زنجیره از دیگر کارکردهای مفید این فروشگاهها است و قرار است در این حوزه به سمت پیشرفت حرکت کنیم، اینکه زنجیره تامین به درستی شکل بگیرد و هزینهها به خوبی مدیریت شود نیاز به استفاده از ظرفیت فروشگاههای زنجیرهای بزرگ داریم.
این عضو کابینه دولت سیزدهم با یادآوری ایجاد دفتر خدمات آماد و توزیع در این وزارتخانه که اقدام جدیدی در راستای اهمیت لجستیک و توزیع بوده است، خطاب به رؤسای فروشگاههای زنجیرهای حاضر در این نشست، تصریح کرد: هم اکنون ذینفعانی همچون اصناف و تولیدکنندگان مدعی چالشهایی در همکاری با شما هستند بنابراین این یک موضوع چند وجهی است که باید مورد بررسی قرار گیرد از سوی دیگر در مورد ضرایب که به عنوان یکی از اشکالات به آن اشاره کردید باید در یک جلسهای با حضور مسئولان سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده برگزار شده و ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: ۴۵ درصد از اقتصاد پنهان است و با توسعه بنگاههای اقتصادی میتوان شفافیت در این بخش را ارتقاء داد اما مشکل دیگری نیز در خصوص بهرهوری مطرح است که باید با آن به عنوان یک کار مشترک نگاه کنیم و نباید از نظر هزینه افزوده مطرح شود از سوی دیگر موضوع ضرایب نیز باید در بسته کاملتری مورد بررسی قرار گیرد، چرا شما تامین مالی زنجیرهای را در فروشگاههایتان آغاز نمیکنید چرا سیستمهای تصمیم یار یا DSS برای مصرف کننده نمیگذارید. اگر یک طرف این باشد اقتصاد این صنعت متعادل و متوازن میشود، از سوی دیگر باید به گونهای برنامهریزی کنیم که این صنعت بهرهورتر باشد.
فاطمی امین با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در خصوص توسعه فعالیتهای فروشگاههای زنجیرهای، خاطرنشان کرد: ما به تازگی از ظرفیت فروشگاههای زنجیرهای برای عرضه قطعات خودرو استفاده کردیم که نتیجه آن کاهش قیمت این اجناس بود، از سوی دیگر ما در جهت رتبهبندی و رقابت در این بخش جلو میرویم به گونهای که در قیمت تولیدکننده مرز تولید و توزیع مشخص شود چرا که وقتی این مرز گم باشد مجبور میشوید با تخفیف خود را ثابت کنید که گاهی اغواکننده و نادرست میشود اما وقتی مرز مشخص شود هر مجموعهای با افزوده کمتر بتواند به مشتری خدمات ارائه دهد رتبهبندی محسوب میشود بنابراین ما با این اقدام برای شما رتبه اعتباری در نظر میگیریم و این برنامه از حداکثر ۲ ماه آینده اجرا میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ما اقدام دیگری نیز در رابطه با فروشگاه های مجازی آغاز کردیم که در قالب سامانه نظارت و رسیدگی به تخلفات عملیاتی شده است به گونه ای که هر فردی که خرید اینترنتی انجام دهد اگر به هر دلیلی نسبت به فروشگاه اعتراض داشته باشد، فروشگاه مربوطه تا ۲۴ ساعت بعد فرصت پاسخگویی دارد و در این راستا ابتدا یک دوره ۷ روزه می گذاریم تا مشکل حل شود و قطعا این مبنای رتبه بندی خواهد بود ضمن اینکه اقدامات زیادی در خصوص نظام توزیع در دستورکار داریم.
فاطمی امین اظهار کرد: یکی از پروژه هایی که در دستورکار داریم پیگیری کالاهای تقلبی و قاچاق است که اولویت اول ما در این حوزه لوازم یدکی خودرو بود که از ۱۵ فروردین آغاز شد و برای ۵۰ قلم دیگر برنامهریزی کردهایم که لوازم خانگی و پوشاک از جمله آنها هستند.
این عضو کابینه دولت سیزدهم در پایان به معاون خود دستور داد تا موضوع ضرایب که از دغدغه های بخش اعظمی از روسای فروشگاه های زنجیره ای حاضر در این نشست بود را طی جلسه ای بررسی کرده و نتیجه را به فراکسیون مدیریت شهری گزارش دهد.
ارسال دیدگاه