کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دارد؟

تهران (پانا) - بررسی بازار خودروی پایتخت در روز جاری (شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه) حاکی از روند نزولی قیمت‌ها، به‌ویژه در خودروهای داخلی و مونتاژی است. در این میان پراید ۱۱۱ به زیر ۲۰۰ میلیون تومان بازگشت.

کد مطلب: ۱۲۸۰۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دارد؟

به گزارش ایرنا، کاهش قیمت‌ها در بازار که به‌طور مشخص از هفته گذشته با قوت یافتن موضوع واردات خودرو و همچنین شفاف شدن عرضه و تقاضا در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

امروز در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۱ حدود ۱۷۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) بین ۱۹۹ تا ۲۰۱ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۹۴ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۲۰۳ میلیون تومان، کوئیک معمولی ۲۱۳ میلیون تومان، کوئیک آر (دو رنگ) ۲۲۸ میلیون تومان و ساینا ۲۱۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۲۹۹ تا ۳۰۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (مدل ۹۹) ۳۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار (مدل ۱۴۰۰) ۳۵۷ میلیون تومان، سمند ال. ایکس بین ۲۹۸ تا ۳۰۰ میلیون تومان، رانا ۲۹۱ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۳۰۵ میلیون تومان، پژو پارس با موتور تی. یو۵ حدود ۳۷۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۳۹۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک (مدل ۱۴۰۰) حدود ۵۶۵ میلیون تومان ارزشگذاری شد.

برپایه این گزارش، هرچند برخلاف هفته‌های گذشته تعداد فروشندگان در بازار به مراتب بیشتر شده، با این حال بازار همچنان در رکود کامل به سر می‌برد و خبری از خرید و فروش‌ها نیست.

تعرفه ورودی خودروها چقدر خاهد بود؟

کارشناسان می‌گویند اکنون همه منتظر اعلام جزئیات واردات خودرو هستند که قرار است چه خودروهایی، در چه بازه قیمتی و با چه مشخصاتی و با چه تعرفه‌هایی وارد شود. در این میان نرخ تعرفه ورودی خودروها از نظر کارشناسان به عنوان یکی از مهمترین عوامل تلقی می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، اگر خواهان رقابتی شدن بازار و برداشته شدن قرعه‌کشی‌ها هستیم باید تعرفه‌های ورودی خودروها کاهش یابد و واردات خودروهای ارزان قیمت با نرخ تعرفه پایین انجام شود. در این صورت تقاضای کاذب موجود در بازار خواهد شکست.

«سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران پایتخت در این زمینه گفت: قیمت‌ها این روزها نسبت به ایام پایانی سال گذشته با ۱۳ درصد افزایش از سوی فروشندگان عنوان می‌شود، اما مطرح شدن موضوع واردات سبب شده تا اثر روانی آن را شاهد باشیم و فروشندگان قیمت‌های پایین‌تری برای خودروهای خود عنوان کنند.

وی به قیمت‌گذاری برخی خودروهای جدید چینی در بازار اشاره کرد که با نرخ‌های بالایی اعلام شده و افزود: همین مساله سبب حرکت محتاط‌تر فروشندگان شده است.

این مقام صنفی معتقد است: زمانی خرید و فروش‌ها در بازار به راه می‌افتد که جزئیات طرح واردات خودرو مشخص شده باشد که به این ترتیب، بازار از بلاتکلیفی خارج خواهد شد.

وی تصریح‌کرد: ‌افزایش قیمت‌ها در ماه‌ها و هفته‌های گذشته سرسام آور بود و به‌طور مثال اختلاف قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی بین بازار و کارخانه در خودروی پژو ۲۰۶ تپ۲ وجود دارد.

موتمنی اظهار داشت: نیاز ماهانه بازار خودروی ایران بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار دستگاه است و فاصله زیاد عرضه و تقاضا سبب شده تا حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو، فاصله قیمتی ایجاد کند که بازگشت به نرخ اولیه تا هفته‌ها قابل جبران نباشد.

در این زمینه، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت نیز به ایرنا گفت: امروز آخرین روز از ممنوعیت ورود خودرو به کشور است و ما نیز همچنان منتظر ابلاغ دولت در این زمینه هستیم.

«عبدالله توکلی لاهیجانی» خاطرنشان‌کرد: وزارت صمت پیشنهادات خود را در زمینه واردات خودرو عنوان کرده، اما هنوز جزئیات اعلام نشده است و امیدواریم طی یکی دو روز آینده اعلام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار