معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

معلمان تأثیرگذار، معلمان تربیت‌کننده هستند

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه، ارزش بخشی ابتدا و انتهای مسیر تربیت است؛ معلمان تاثیرگذار را معلمان تربیت‌کننده دانست که ارزش های وجودی دانش آموزان را به خوبی دریافته و بر آنها روشن و نهادینه ساخته‌اند.

کد مطلب: ۱۲۷۹۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
معلمان تأثیرگذار، معلمان تربیت‌کننده هستند

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران؛ همایش تجلیل از راهبران برنامه های ابتدایی با حضور رضوان حکیم زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، شورای معاونان و مدیران و معاونان مناطق ۱۹ گانه شهر تهران در تالار فرهنگ برگزار شد.

این آیین با هدف تجلیل و تقدیر از زحمات راهبران، مدیران مدارس و همکاران معزز حوزه معاونت ابتدایی مناطق شهر تهران برای ایجاد شبکه راهبران برنامه های ابتدایی و با هدف ایجاد پایگاه های تخصصی مدرسه ای به عنوان مرجع پاسخگویی، طی دو سال گذشته (آموزش مجازی) برگزار شد؛ حکیم زاده ضمن اشاره به حضور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران حضور ایشان در آیین تجلیل را نشانه اهتمام ویژه به اهمیت دوره ابتدایی دانست و گفت: چقدر خوشحال کننده است دیدن کار دانش آموزان که بیانگر به ثمر نشستن رویکردهای تحولی در معاونت آموزش ابتدایی است. رویکردهایی که ما به دنبال آن بودیم تا از حافظه محوری به سوی مهارت محوری حرکت کنیم و از تربیت متناسب با اقتضائات سنین کودکی بهره ببریم.

وی افزود: امروز شاهد نقش آفرینی دانش آموزان مقطع ابتدایی و پیش دبستانی در نمایشگاه های کارآفرینی آنها در سطح شهر تهران هستیم که این نشان از زحمات معلمان عزیز ما در این حوزه است و در سالی که سال دانش بنیان است، دانش آموزان با شور و هیجان در فعالیت های کار‌آفرینی حضور پیدا می کنند و دستاوردهای خود را به نمایش می گذارند تا در خلال این فعالیت ها هم آموزش و هم تربیت تحقق یابد.

حکیم زاده، فعالیت معلمان ابتدایی را فعالیتی از سر عشق دانست که شغل محور نیست و خاطرنشان کرد: این شبکه ارزشمند راهبری آموزشی که با هدایت و راهبری همکاران اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ایجاد شده؛ یک کار بسیار ارزشمند خارج از برنامه است که در حوزه فعالیت معلمان آغاز دوره تحصیل شکل گرفته و خصوصا در دو سال کرونا انعکاس واقعی همان عشق معلمی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هدف اصلی همه اقدامات آموزش و پرورش را تربیت عنوان کرد و افزود: امروز با ورود فناوری های نوین حتی به هر سختی؛ از پس آموزش بر می آییم، اما اتفاقی که در تعامل رخ می دهد موضوع حائز اهمیت «تربیت» و کار اصلی تربیت کردن است که در این فرایند ارزش بخشی ابتدا و انتهای مسیر تربیت است و ایجاد احساس ارزشمندی در دانش آموزان یکی از مهم ترین اقدامات معلمان به حساب می‌آید. انسان وقتی از جریان خیر و خوبی فاصله بگیرد ارزشمندی که از سوی خداوند به او داده شده است را از یاد می برد، بنابراین همیشه معلمان ماندگار معلمانی هستند که تاثیرات تربیتی دارند.

وی معلمان تاثیرگذار را معلمان تربیت کننده دانست که ارزش های وجودی دانش آموزان را به خوبی دریافته و بر آنها روشن و نهادینه ساخته اند.

حکیم زاده آنچه که باعث حرکت رو به جلو در کودکان می شود را همین ارزش یافتن خواند که شبکه راهبران معلمان خلاق تاثیرگذار در همین امر است و تاکید کرد: اگر دانش آموزان این پیام ارزشمند را در مدارس از ما دریافت کنند و فرآیند کرامت بخشی و ارزشمندی را جدی بگیریم انسان های بهتری برای جامعه و بشریت خواهند بود و اگر بتوانیم گفتمان ارزش بخشی را به واسطه معلم تحقق بخشیم تاثیرات مثبتی در پی خواهد داشت.

در ادامه این مراسم؛ علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن ادای احترام به یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و با تبریک ایام گرامیداشت مقام معلم به همکاران فرهیخته و فرهنگیان محترم شهر تهران گفت: خوشبختانه مدیران ارشد جمهوری اسلامی ایران، همواره نگاه دقیقی به آینده دارند.

وی با اشاره به این مطلب که آموزش ابتدایی پایه آموزشی و نقطه ورودی یک حرکت طولانی و مهم در زندگی کودکان است افزود: دانش آموزان با ورود به این دوره با یک تحول اساسی مواجه می‌شوند و از نظر توانایی ذهنی برای کسب بسیاری از مسائل آموزشی و تربیتی که قبل از ارتباط مستقیم با مدرسه پیدا نکرده بودند، آمادگی پیدا می‌کنند و تحولات عظیمی در ذهن دانش آموز نسبت به مسائل اجتماعی ایجاد می‌شود. از طرفی این دوره شکوفای بسیاری از استعدادهای دانش آموز است از جمله استعدادهای هنری، ادبی و فنی، از این رو نقش جایگاه معلم در این دوره دارای اهمیت خاصی است و معلمان که دارای جایگاه مرجعیت اجتماعی هستند، وظیفه سنگینی در این دوره بر عهده دارند زیرا بانفوذترین فردی که در این مرحله می تواند به دانش آموز کمک کند معلم است. دانش آموز معلم را الگوی خود قرار می دهد و از رفتار و اخلاق معلم سرمشق می گیرد.

کریمیان با تاکید به اینکه مقطع دبستان زمان بنیادبندی شکل‌گیری شخصیت کودکان است خاطرنشان کرد: همه افراد تحت تاثیر معلمان هستند به ویژه معلمان دوره ابتدایی که سهم بیشتری در تأثیرگذاری دارند، بنابراین نباید مانع خلاقیت در معلم و مدیر مدرسه شد.

وی با استناد به صحبت های وزیر آموزش و پرورش در خصوص تلاش برای عدم نگاه از بالا به پایین در حوزه شیوه های آموزشی افزود: می بایست تلاش کنیم فضای مساعد را برای تجربه گردانی میان معلمان و مدیران ایجاد و با هم افزایی و کم کردن طرح ها و برنامه های ابلاغی؛ سعی در ایجاد اتاق های فکر و ایده برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی در راستای اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بنماییم و بر پایه نوآوری، خلاقیت و بهبود شرایط و شیوه های آموزشی و تربیتی گام برداریم که بهترین بستر مقطع ابتدایی است.

در پایان مراسم نیز از راهبران برتر مناطق تقدیر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار