سازمان هواشناسی هشدار داد؛

خیزش گرد و خاک در ۱۵ استان

تهران (پانا) - سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی ، افزایش غلظت گردوخاک وکاهش شدید کیفیت هوا در برخی استان‌ها هشدار داد.

کد مطلب: ۱۲۷۷۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد
خیزش گرد و خاک در ۱۵ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی و رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه ( ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، چهارشنبه در اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی و پنج‌شنبه در اردبیل، خراسان شمالی، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، شمال خراسان رضوی مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره اختلال در تردد جاده‌ای، آبگرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، شکستن درختان فرسوده، سقوط اشیا از ارتفاعات و آسیب به سازه‌های موقت دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی اجتناب از سفرهای غیرضروری، پرهیز از توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، عدم پارک خودروها در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از افزایش غلظت گرد و خاک و کاهش شدید کیفیت هوا که افزایش شاخص آلودگی هوا، کاهش شعاع دید، احتمال آسیب به صنایع حساس به گرد و خاک و احتمال تاخیر در پرواز را به دنبال دارد، از سه‌شنبه تا چهارشنبه(۲۰ تا ۲۱ اردیبهشت) در ایلام، خوزستان و نوار غربی کرمانشاه خبر داد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، پرهیز از حرکات ورزشی و فیزیکی در فضای باز و احتیاط در سفرهای بین شهری را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با صدورهشدار زرد رنگ از ادامه فعالیت سامانه بارشی و رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت گاهی خیزش گرد وخاک در مناطق مستعد پدیده تگرگ از سه‌شنبه تا جمعه (۲۰ تا۲۳ اردیبهشت)خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، شمال کرمانشاه، همدان، زنجان، شمال لرستان، شمال مرکزی، قزوین، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه شمالی خراسان رضوی، دامنه و ارتفاعات البرز و تهران، چهارشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، دامنه و ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز و تهران، پنج‌شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، گلستان، مازندران، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، البرز و تهران وجمعه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، شمال مرکزی، شمال همدان، قزوین، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات استانهای سمنان و تهران مورد انتظار است.

در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات دوراز انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی احتیاط در توقف و تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم سم پاشی در مزارع را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا از سه‌شنبه تا چهارشنبه (۲۰ تا ۲۱ اردیبهشت) خبرداد که روز سه‌شنبه در کرمانشاه و کردستان و روز چهارشنبه در کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، زنجان، مرکزی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، سمنان، قزوین، البرز و تهران مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد دوراز انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به‌ویژه برای افراد آسیب پذیر، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار