حمید طریفی حسینی:

راهبرد کلی برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی تعامل و همکاری درون‌بخشی و بین‌بخشی است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سومین نشست شورای راهبری سازمان در سال جاری تأکید کرد راهبرد کلی برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی تعامل و همکاری با آموزش و پرورش عادی و در کنار آن هماهنگی و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های همکار آموزش و پرورش استثنایی است.

کد مطلب: ۱۲۷۷۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد
راهبرد کلی برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی تعامل و همکاری درون‌بخشی و بین‌بخشی است

حمید طریفی حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها برگزار شد، با تقدیر از زحمات معلمان در طول خدمتشان و به‌خصوص در دو سال اخیر و در زیست‌بوم کرونا گفت: اگر ایثار و از خود گذشتی همکاران نبود، آموزش لطمه جدی می‌دید، اما با همت معلمان وقفه‌ای در آموزش ایجاد نشد و الان هم که آموزش‌های حضوری برقرار شده است، بازهم جای تقدیر دارد که معلمان مقدمات حضور دانش آموزان را فراهم کرده‌اند.

وی افزود: هم‌چنین جا دارد یادی کنیم از معلم والامقام " شهید مرتضی مطهری" که اسوه علم و تقوا و احیاگر اندیشه تعلیم و تربیت اسلامی بوده‌اند، که ما نیز به دنبال همین مکتب و دیدگاه هستیم و در کنار یکدیگر اهداف و آرمان‌های نظام تعلیم ‌و تربیت اسلامی تحقق پیدا خواهد کرد.

طریفی حسینی با بیان اینکه در" هفته مقام بزرگداشت معلم" باید جایگاه معلمان تکریم شود، گفت: تبیین جایگاه و نقش معلم، نباید محدود به این هفته باشد و معلمان باید همیشه در طول سال احساس کنند در جایگاه والایی هستند و مسائل آن‌ها دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید محور توسعه در جامعه قرار بگیرد، گفت: بزرگترین حامی ما در آموزش و پرورش شخص رئیس‌جمهور است و ایشان ارتباط نزدیکی با حوزه تعلیم و تربیت دارند و هم‌چنین وزیر محترم آموزش و پرورش اهتمام ویژه‌ای به معلمان دارند و مسائل آموزش و پرورش در جامعه را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه نشست که با محوریت بررسی چالش‌های سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان برگزارشد، در خصوص حق‌الزحمه همکاران سنجش گفت: در کارکرد اصلی سنجش چون یک طرح خودگردان است، به دنبال درآمد اختصاصی برای سازمان نیستیم و سعی داریم با تأمین منابع مالی حق‌الزحمه همکاران را افزایش دهیم و هم‌چنین باید برای کار گیری‌ها نیروی‌های آزاد سازوکاری طراحی شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های آتی سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی در حوزه سنجش این است که در اجرای برنامه ملی سنجش با سایر دستگاه‌های همکار، تعامل فعال و اثربخش داشته باشیم، مبنی بر این که ما به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار از همکاری سایر دستگاه‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های دائمی سنجش در استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد، گفت: نیاز است پایگاه‌های دائمی سنجش در طول سال تحصیلی دایر باشند و دانش آموزان به‌صورت مرتب ارزیابی شوند و هم‌چنین می‌توان از این پایگاه‌ها برای هنجاریابی آزمون‌های ارزیابی و تشخیص استفاده شود.

وی با اشاره به اهمیت سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی گفت: پوشش سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی برای مداخلات بهنگام طلایی ضروری است و هم‌چنین سنجش شایستگی‌های سواد حرکتی که سال گذشته با معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش انجام شد، ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به برنامه‌های تحولی سازمان اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که این برنامه‌ها در سطح استان‌ها با جدیت پیگیری شود و ما سعی می‌کنیم شرایط لازم برای رسیدت به شاخص‌ها و برش‌های سالانه را برای تحقق به اهداف فراهم کنیم.

وی گفت: بخشی از این برنامه‌ها مانند بسته تحولی اول یعنی "کارآمد سازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پروش استثنایی" که یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین است، باید در سطح ستادی و در همکاری فرابخشی با سایر دستگاه‌ها انجام شود و بخشی دیگر توسط استان‌ها پیگیری شود.

طریفی حسینی تأکید کرد: راهبرد کلی و چتر فراگیر در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی تعامل و ارتباط آموزش و پرورش استثنایی و عادی و هم‌چنین هماهنگی و هم‌افزایی درون بخشی، بین بخشی و فرابخشی با سایر دستگاه‌ها است.

وی افزود: یکی از شاخص‌های کلیدی در ارزیابی استان‌ها بحث مشارکت‌ها است که برای ما اهمیت زیادی دارد و با راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و کنترل مدارس استثنایی و مدارس پذیرا، فعالیت‌های مدارس به‌عنوان کوچک‌ترین نظام سازمانی با یکدیگر مقایسه می‌شود و می‌توان یک سیستم تشویقی نیز در این زمینه در نظر گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار