معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد

اجرای طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزان با اولویت دانش‌آموزان دختر

تهران (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش پیرامون جزئیات اجرای طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزان توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۲۷۷۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزان با اولویت دانش‌آموزان دختر

صادق ستاری فرد صبح امروز 19 اردیبهشت با حضور در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه 3 سیما ضمن گرامیداشت هفته معلم و هفته بهداشت درباره جزئیات اجرای طرح «باغ دانش آموز» اظهار کرد: این طرح تحت عنوان «باغ دانش آموز» یعنی بسته امنیت غذایی دانش آموزان اجرا می شود؛ مدت ها بود تغذیه دانش آموزان به فراموشی سپرده شده بود لذا با توجه به تغییر سبک زندگی آحاد جامعه و دانش آموزان، همچنین عدم مصرف کامل صبحانه و تغذیه کامل از سوی بچه ها این طرح کلید خورد.

وی افزود: حدود 60 درصد دانش آموزان تغذیه کامل دارند لذا می طلبید با توجه به نقش تغذیه در پیشرفت تحصیلی، ایجاد موقعیت یادگیری مناسب برای دانش آموز، رشد جسمی و تکامل اندام دانش آموزان ابتدایی ها و تکامل بهره هوشی دانش اموزان اقداماتی صورت گیرد. اکنون این طرح با پیگیری وزیر آموزش و پرورش احیا و در قانون بودجه 1150 میلیاد تومان برای تغذیه و شیر دانش آموزان پیش بینی شد.

طرح تغذیه رایگان به دانش‌آموزان مناطق محروم از دو استان البرز و سیستان و بلوچستان آغاز شد

ستاری فرد ادامه داد: طرح تغذیه رایگان به دانش آموزان مناطق محروم دیروز از دو استان البرز و سیستان و بلوچستان آغاز شد که با اجرای این بسته غذایی 75 هزار دانش آموز را به صورت آزمایشی تا پایان سال تحصیلی پوشش می دهیم.

وی افزود: اجرای این بسته غذایی با این هدف است که برای مهرماه سال آینده این طرح برای تمام استان های کشور و برای دانش آموزان مناطق محروم، روستایی، عشایر و مرزی با جمعیت 3 تا 5 میلیون دانش آموز اجرا شود. این طرح با کمک و همکاری نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد فرمان اجرایی حضرت امام خمینی (ره)، آستان قدس رضوی و با استفاده از ظرفیت خیرین و گروه هایی که در این مدت آموزش و پرورش را همراهی کرده اند، اجرا می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تمهیداتی اندیشیده شده تا از ظرفیت موجود این نهاد استفاده کنیم و این بسته را با پوشش حداکثری برای دانش آموزان با اولویت دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم و با اولویت دختران دانش آموز در کنار مکمل یاری آهن و ویتامین دی اجرا کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این بسته شامل شیر غنی شده با ویتامین دی، نان غنی شده، خرما، گردو و کشمش است اظهار کرد: امیدواریم با اجرای این طرح یک بسته غذایی سالم و کامل را برای دانش آموزان داشته باشیم.

اجرای توزیع بسته غذایی از مهرماه

ستاری فرد دلیل اجرای این طرح را از دو استان البرز و سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: وجود وضعیت دانش آموزان حاشیه شهر کرج و دانش آموزان مناطق محروم سیستان و بلوچستان دلیل اجرای آزمایشی این طرح در این 2 استان است تا ذائقه دانش آموزان شهری و روستایی و نحوه توزیع بسته های غذایی نیز سنجیده شود تا بتوانیم برای مهرماه آماده تر و کامل تر این طرح را اجرا کنیم.

وی همچنین درباره اینکه آیا این طرح ویژه مدارس دولتی خواهد بود اضافه کرد: تمام مدارس دولتی شامل این موضوع می شوند برای مدارس غیردولتی نیز پروتکل تغذیه ای مناسب را توصیه می کنیم چراکه موضوع تغذیه سالم از حیث فرهنگ سازی و ترویج تغذیه سالم دنبال خواهد شد.

تحقق ساحت زیستی و بدنی

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از ساحت های آموزش و پرورش تحقق ساحت زیستی و بدنی است و سیاست این وزارتخانه تربیت تمام ساحتی دانش آموزان است لذا یکی از اهداف این ساحت توجه به بهداشت فردی و تغذیه دانش آموزان است و آموزش و پرورش تلاش می کند با استفاده از ظرفیت های موجود نسبت به تربیت تمام ساحتی دانش آموزان اقدام کند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال مجری مبنی براینکه چرا روز گذشته تعداد دانش آموزان تحت پوشش این طرح متفاوت بود، درباره میزان پوشش دهی طرح بسته غذایی گفت: جذب حمایت ها و پیش بینی قیمت مواد غذایی نیز در این باره مهم است؛ ما تعداد 3 میلیون دانش آموز را به 5 میلیون دانش آموز می رسانیم و بودجه درنظر گرفته شده همراهی سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی هم می طلبد لذا با جذب خیرین و مدیریت هزینه‌کرد این بسته ها، پوشش بیشتری خواهیم داشت.

این طرح تا پایان امسال به صورت آزمایشی و از مهرماه 1401 به صورت رسمی برای تمام مناطق روستایی، محروم، مرزی و عشایری اجرا می‌شود

ستاری فرد درباره نحوه توزیع این بسته ها در مناطق مختلف کشور اظهار کرد: سناریوهای مختلفی در نحوه توزیع این بسته ها وجود دارد که شاید بتوان میوه را هم به این بسته اضافه کرد.

وی در پایان توضیح داد: این طرح تا پایان امسال به صورت آزمایشی و از مهرماه 1401 به صورت رسمی برای تمام مناطق روستایی، محروم، مرزی و عشایری اجرا می شود این در حالی است که این طرح اکنون در استان البرز برای دوره های ابتدایی و متوسطه اول و در سیستان و بلوچستان برای دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم اجرا می شود اما اولویت ما اجرا برای دانش آموزان دختر دوره ابتدایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار