در گفت‌وگوی مشروح با پانا؛

میکاییل دیانی: صاحبان فیلم‌ها اعتماد بیشتری به «سینماسیار» کنند

ظرفیت‌های تولیدی کشور در فیلم کوتاه فعال می‌شود/ فیلم‌های کوتاه در پلتفرم‌ها حضوری پررنگی دارند/ انجمن سینمای جوان برای راه‌اندازی «پاتوق فیلم کوتاه» در مراکز و ارگان‌ها آمادگی دارد

تهران (پانا) - معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران می‌گوید اگر صاحبان فیلم‌ها اعتماد بیشتری به طرح «سینماسیار» کنند و تنوع فیلم‌های موجود در سینماسیار بیشتر شود، استقبال تقاضاکنندگان نیز بیشتر خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۷۷۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
میکاییل دیانی: صاحبان فیلم‌ها اعتماد بیشتری به «سینماسیار» کنند

آزاده فضلی- انجمن سینمای جوانان ایران پس از انتصاب مهدی آذرپندار در دولت سیزدهم وارد دوره‌ای جدید از کار شده است. مهدی آذرپندار که خود نیز مدیری جوان به حساب می‌آید، معاونانی جوان را نیز به کار گرفته است که میکاییل دیانی، معاون ارتباطات و بازرگانی و عطا مجابی معاون امور بین‌الملل انجمن سینمای جوانان ایران نمونه‌هایی از این مدیران هستند. میکائیل دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران و روزنامه نگار و مستندساز است. از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به دبیری تشکیلات انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، مدیر باشگاه نویسندگان روزنامه وطن امروز، تهیه‌کننده و برنامه‌ساز تلویزیون مثل برنامه «رادیکال سه»، سردبیری برنامه «چاپ اول» و مدیریت روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج اشاره کرد.

وی همچنین در مقام کارگردان فیلم‌های مستند «فراموش شده‌ها»، «یک روز به خصوص»، «اعتراض خاموش»، «بیجه» و «بچه‌های زمین خاکی» را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. با وی به بهانه راه‌اندازی مجدد «سینما سیار» و «پاتوق فیلم کوتاه» به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

برای توسعه تعاملات بین انجمن سینمای جوان و نهادهای دیگر چه برنامه هایی اجرایی شده است و چه برنامه هایی را برای انجام دارید؟

اساساً برنامه انجمن سینمای جوانان ایران در دوره جدید این است که تلاش‌ می‌کنیم در سه حوزه تسلط داشته باشیم؛ بحث اول در حوزه فعال کردن ظرفیت‌های تولیدی کشور در فیلم کوتاه است که این ظرفیت‌ها را در مشارکت با نهادهای مختلف و با مسائل و موضوعاتی که مبتلابه جامعه ایران است، می‌بینیم. ما یک صورت سیاست‌های اعلامی محتوایی را همان ابتدای دوره تحولی انجمن داشتیم؛ 15 اولویت که مساله کشور است، طرح کردیم و ناظر به آن می‌خواهیم کار تولیدی انجام دهیم. طبیعتاً کار تولیدی و این موضوعات به نهادهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط است.

بحث دوم؛ نگاه افزایش ظرفیت‌ها و امکانات توزیعی است و تلاش می‌کنیم بسترهای مختلف برای دیده شدن فیلم کوتاه و فیلمسازان جوان را فعال کنیم. در این موضوع، با نهادهای مختلف از صداوسیما تا شبکه نمایش خانگی و سینماها و سینمادارها در حال گفتگو و مذاکره هستیم، حتی با تشکل‌های دانشجویی که در حوزه عرضه فیلم کوتاه فعال هستند، نیز صحبت می‌کنیم و تا حدی نیز در برخی از این ظرفیت‌ها به توفیقاتی رسیده‌ایم. به عنوان مثال الان فیلم‌های کوتاه تهیه‌شده در انجمن سینمای جوانان ایران در پلتفرم‌ها حضوری پررنگی دارند، پلتفرم‌های اصلی که مخاطب عام‌تری دارند با ما همراه‌تر شده‌اند و در کنار این موضوع انجمن سینمای جوان با انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور به تفاهمی رسیده که اکران فیلم کوتاه در دانشگاه‌ها نیز اتفاق بیفتد. بنابراین اتفاقات مثبت و قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته است.

اگر صاحبان فیلم‌ها اعتماد بیشتری به «سینماسیار» کنند و تنوع فیلم‌های موجود در سینماسیار بیشتر شود، استقبال تقاضاکنندگان نیز بیشتر خواهد بود.

در مورد راه اندازی مجدد طرح «سینما سیار» صحبت کنید و اینکه تا چه میزان ظرفیت گسترش آن در استان‌ها فراهم شده است؟

اولین نکته در مورد سینماسیار این است که ظرفیت سینماسیار برای ایجاد یک عدالت فرهنگی در مناطقی است که کمبود امکانات فرهنگی دارند و این مهم تا حدی درصدد جبران این کمبودها است. ما بیش از 1000 شهر بدون سینما داریم که بسیاری از روستا و شهرستان‌های تابعه این شهرها نیز هستند که از امکان استفاده از سینما محرومند و طبیعتاً همه اینها ظرفیت موجودی است که سینماسیار می‌تواند در آن فعالیت کند. برنامه‌ای که ما داریم این است که تا حد امکان دسترسی جوامع محروم از سینما را با سینماسیار غنایی ببخشیم و ظرفیت سینماسیار در محل‌های مختلفی وجود دارد که توسعه پیدا کند. از طرفی اگر صاحبان فیلم‌ها اعتماد بیشتری به «سینماسیار» کنند و تنوع فیلم‌های موجود در سینماسیار بیشتر شود، استقبال تقاضاکنندگان نیز بیشتر خواهد بود.

گزارشی از عملکرد و فروش فیلم هایی که در این طرح بودند، طی زمانی که اجرایی شده است، ارائه دهید.

یکی از ویژگی‌های مثبت «سینما سیار» شفافیت عملکردی آن است؛ اگر وارد سایت سینماسیار شوید از اکران‌های مختلف و میزان فروش و مخاطب آنها مطلع خواهید شد. در حال حاضر یکی از فیلم‌هایی که در سینماسیار در اکران است، «موقعیت مهدی» به کاررگدانی هادی حجازی‌فر است که بخش قابل توجهی از اکران و فروشش، ناظر به این اکران‌های جنبی در سینماسیار بوده است.

برای «سینما سیار»، آیا با دیگر نهادها تعامل داشته اید یا قصد دارید به صورت تعاملی کاری انجام دهید؟ برای مثال در جریان جشنواره عمار و بخش فیلم کوتاه این ظرفیت شاید عملی به نظر برسد..

طبعاً نهادهای مختلف درگیر «سینما سیار» می‌شوند، به عنوان مثال جشنواره فیلم «عمار» در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با ما امضا کردند که چند دستگاه از سینماسیار ما را در اختیار گرفتند تا بخشی از کار اکران فیلم‌های ما را با این دستگاه‌های انجمن سینمای جوانان ایران انجام دهند. هر جایی که به عدالت فرهنگی کمک کند و به توسعه ظرفیت دیده شدن سینما از طریق سینماسیار کمک کند، ما هم همراهی می‌کنیم تا مردم راحت‌تر به این ظرفیت فرهنگی دسترسی پیدا کنند.

در مورد اکران آنلاین فیلم کوتاه و بحثی که امکان دارد با توجه حضور پلتفرم هایی همچون «ودیو» بتوانید آن را پیش ببرید، صحبت کنید. آیا برنامه‌ای برای تعامل با دیگر پلتفرم‌ها یا وی او دی‌ها دارید؟

اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه را از ابتدای سال 1401 شروع کرده‌ایم؛ بسته اول فیلم کوتاه، بسته نوروزی بود که استقبال خوبی داشت و بسته بعدی فیلم کوتاه نیز اوایل خردادماه اکران خواهد شد و اتفاق مهم این است که علاوه بر پلتفرم‌هایی چون «ودیو»، اکران فیلم کوتاه در پلتفرم‌های عام‌تر چون «فیلیمو» هم مورد استقبال قرار گرفت و با این پلتفرم‌ها نیز این ظرفیت اکران را جلو می‌بریم اما جایی مثل «ودیو» که ظرفیتی تخصصی برای فیلم کوتاه محسوب می‌شود، در تعاملی که با «ودیو» داریم، اتفاقات خوبی افتاده که امیدواریم ادامه دار باشد. با دیگر پلتفرم‌ها مثل «هاشور» و «تیوال» نیز در حال کار هستیم و نتیجه خوبی گرفتیم.

برای اکران فیلم کوتاه در «پاتوق فیلم کوتاه» چه برنامه هایی در نظر دارید؟

پیشتر توضیحاتی دادم اما «پاتوق فیلم کوتاه» در تهران از دوشنبه 19 اردیبهشت ماه دوباره آغاز به کار کرد و همزمان نیز پاتوق‌های شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی شد. توافقی کردیم که دانشگاه‌های کشور از طریق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور بتوانند پاتوق فیلم کوتاه هفتگی را داشته باشند و سعی می‌کنیم در «پاتوق فیلم‌ها» علاوه بر بحث اکران، نقد و بررسی و گعده‌های علاقمندان با فیلمسازان را داشته باشیم که از دل همین گفتگوها، اتفاقات خوب برای فیلم کوتاه به وجود آید.

نهادهای دیگر نیز اگر در حوزه فیلم کوتاه علاقمندی نشان دهند که پاتوق فیلم کوتاه را برگزار کنند، اعلام آمادگی کردیم که همکاری می‌کنیم؛ به عنوان مثال، فرهنگسرای ارسباران اعلام امادگی اولیه داشته است و ما نیز برنامه‌ریزی‌ها را انجام می‌دهیم که پاتوق فیلم کوتاه را در این فرهنگسرا داشته باشیم. مراکز و نهادهای دیگر نیز اگر بستری موجود باشد، ما نیز از آن استقبال می‌کنیم.

آیا انجمن سینمای جوان بدهی‌های معوقه خود را پرداخت کرد که پرتال تولید انجمن آغاز به کار کرده است؟ در مورد پرتال تولید و اینکه چقدر ظرفیت های تولید برای فیلمسازان فراهم شده است، هم صحبت کنید.

یکی از اقداماتی که تیم جدید وارد انجمن سینمای جوانان ایران انجام داده است، این بوده که سعی کنیم بدهی‌های گذشته انجمن را به فیلمسازان پرداخت کنیم ت ابتوانیم پرتال تولید انجمن را فعال کنیم. پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران به مدت یک سال و نیم بسته بود و متقاضی جدیدی نداشته تا بدهی‌های تولیدی انجمن پرداخت شوند. علاوه بر این، از روز میلاد حضرت علی اکبر (ع) که روز جوان است، پرتال تولید باز شده است، فیلم‌ها و فیلمسازان بسیاری ثبت نام کرده‌اند. در حال تلاش هستیم نهادها و بسترهای مختلف را فعال کنیم تا بتوانیم مشارکت تولیدی برای فیلمسازهای جوان بیاوریم و هر چقدر این ظرفیت تولیدی افزایش یابد، طبیعتاً نتایج بهتری نیز حاصل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار