پیگیری شورای شهر تهران برای اتمام پروژه نیمه‌تمام ترمینال شرق

تهران (پانا) - تصویب بودجه برای تکمیل پروژه ترمینال شرق، پیگیری شورا برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهری و ادامه خط 2 مترو و اتصال به پایانه جدید شرق از مهم‌ترین نکات گزارش رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در صحن رسمی شورای شهر تهران بود.

کد مطلب: ۱۲۷۷۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
پیگیری شورای شهر تهران برای اتمام پروژه نیمه‌تمام ترمینال شرق

در جریان شصت و دومین جلسه رسمی شورا، مهدی پیرهادی در گزارشی که از پایانه شرق تهران در صحن شورای شهر ارایه کرد، گفت: پروژه پایانه شرق با برآورد حدود 10 میلیون مسافر در سال و در زمینی به مساحت 30 هکتار، یکی از بزرگترین پایانه‌های مسافربری بین شهری در ایران و منطقه است.

وی افزود: مکان اجرای طرح در مجاورت محدوده قانونی شهر و بر روی محورهای اصلی و محل تلاقی معابر شریانی مانند بزرگراه شهید یاسینی، بزرگراه شهید زین الدین و خیابان دماوند است.

پیرهادی عنوان کرد: نقطه مورد نظر تنها گزینه منحصر بفرد در کل منطقه به لحاظ وسعت، قابلیت بهره‌گیری از زمین و امکان گسترش آتی است که با توجه به دسترسی‌های مناسب، مجاورت در حریم شهری و بلا معارض بودن آن برنامه‌ریزی شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به مشکلات پایانه شرق فعلی اشاره کرد و گفت: عدم امکان تعریض خیابان دماوند به دلیل قرار گرفتن پایانه شرق در مسیر طرح و واقع شدن پایانه در نقطه گره سه راه تهرانپارس که موجب ترافیک و کندی حرکت شده، از جمله مشکلات این پایانه است.

وی افزود: گسترش شهر به‌صورتی که پایانه در مجاورت بافت مسکونی و شهری قرار گرفته و تاثیر منفی آلودگی صوتی و هوا برساکنان بافت‌های مجاور، از دیگر مشکلات پایانه فعلی است.

مهدی پیرهادی، عدم وجود سالن یکپارچه و استاندارد در پایانه شرق که موجب کاهش خدمات مطلوب به مسافران و مراجعان می‌شود را از دیگر مشکلات برشمرد و تصریح کرد: انتخاب پایانه جدید شرق در نقطه گره سه راه آزمایش خارج از محدوده شهر تهران و دسترسی‌های مناسب به بزرگراه‌های یاسینی، زین‌الدین، دماوند، تلو و لشگرک با امکان برنامه‌ریزی سفر برای اقصی نقاط کشور از مزیت‌های پایانه جدید است.

وی از طراحی پایانه با بهره‌گیری از فناوری روز و پیشرفته (اولین پایانه هوشمند و پاک) برای خدمت رسانی به مسافران و مراجعان و به حداقل رسیدن پدیده های نامتعارف جار زنی و دلالی خبر داد و افزود: نزدیکی به جنگل سرخه حصار و بهره مندی از شاخص‌های تلطیف هوا و گردشگری، پیش بینی ایستگاه مترو در مجاورت سالن اصلی به جهت تسهیل ورود و خروج مسافران به پایانه از دیگر مزایای این پایانه است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: ادامه خط 2 مترو تا پایانه جدید شرق نیز در حال مطالعه و باز طراحی است که از آخرین ایستگاه متروی خط فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق، ایستگاه Z2-3، در حدود 3 کیلومتر فاصله می باشد.

وی عنوان کرد: همچنین در این محل، برای اتصال متروی تهران-پردیس (خط سریع السیر شهر جدید پردیس) به صورت ایستگاه جزیره‌ای پیش‌بینی شده است.

پیرهادی با اعلام اینکه در سال ۱۳۷۱ مطالعات مرحله اولیه پروژه پایانه آغاز و در سال ۸۰ نیز عملیات محوطه سازی آغاز شده، ادامه داد: پیشرفت فیزیکی پروژه تا پایان آبان ماه سال ۱۳۹۶ در حدود ۹۴ درصد می باشد که شامل دیوار حائل پیش ساخته شده به طول ۶۲۰ متر، پوشش کانال سرخه حصار، ساختمان اصلی پایانه و پارکینگ با ظرفیت ۴۰۰ واحد پارکینگ به ارتفاع حدود ۷ متر در ۲ تراز صفر و منفی یک، سالن اصلی پایانه و محوطه سازی است.

وی، مبلغ اولیه قرارداد را ۷۷ میلیارد تومان دانست و گفت: شورای ششم برای سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۸ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته است.

پیرهادی گفت: اکنون تخریب شیشه‌ها و سقف کاذب، آبگرفتگی در طبقه دوم، تخریب برخی از ستون‌های شیشه‌ای و تخریب کف سازی در این پروژه مشاهده می شود.

وی با اشاره به ضرورت و اولویت بندی تکمیل این پروژه گفت: تکمیل ابنیه، تهیه انشعابات شامل آبرسانی و گازرسانی برق‌رسانی، تکمیل سیستم تصفیه آب، تکمیل سیستم اعلام و اطفاء حریق آتش نشانی، گرمایش و سرمایش، خرید پله برقی و آسانسور، تعبیه۲ دستگاه ترانسفورماتور فشار متوسط خشک، پست پاساژ تابلوها و تجهیزات مربوطه، سیستم پیجینگ داخلی و دوربین‌ها، دو دستگاه ژنراتور برق از اولویت‌های اول تکمیل این پروژه است و تکمیل الباقی ابنیه، جاده دسترسی به ساختمان‌های جنبی و بخش مسطح پارکینگ شرکت واحد در اولویت بعدی قرار دارد.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهرتهران در واکنش به ارائه گزارش مهدی پیرهادی در خصوص بازدید از پایانه ترمینال شرق تهران پیشنهاد داد که توری برای رسانه‌ها گذاشته شود تا ببیند در 4 سال مدیریت اصطلاح طلبان چه اتفاقی برای ترمینال شرق جدید افتاده است.

وی گفت: در مجموعه پارک جنگلی سرخ حصار یک ایستگاه آتش نشانی است که از نظر وضعیت سازه موفق نیست و این ایستگاه می‌تواند به ترمینال و حریم خدمت رسانی‌کند و باید مورد اهتمام ویژه قرار گرفته است.

در ادامه پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران از مرکز ارتباطات شهرداری خواست تا در قالب بازدیدی رسانه‌ها را در جریان پروژه‌های رو به اتمام قرار دهد چرا که پروژه هایی که می‌توانست باعث باعث نشاط شهر باشند اکنون باعث افسردگی شهر شده‌اند.

محمدهادی علی احمدی شهردار منطقه ۱۳ تهران نیز در خصوص وضعیت ترمینال جدید شرق اظهار کرد: وظیفه شهرداری منطقه ۱۳ در خصوص ترمینال جدید، ایجاد دسترسی مترو است که هزینه احداث آن هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که پیش بینی و طراحی ها به عنوان ایستگاه پایانه شرق و همچنین ایستگاه ابتدای خط مترو تهران-پردیس انجام شده است.

وی ادامه داد: این ایستگاه یکی از ایستگاه‌های مهم آن منطقه خواهد بود که شهروندان از آن استفاده خواهند کرد. در زمینه ایجاد مسیر ویژه اتوبوس‌های تندرو و تاکسی در ترمینال شرق مسئله ای وجود ندارد و خط ویژه تندرو موجود در خیابان دماوند از سه راه تهرانپارس تا پایانه شرق هدایت خواهد شد و پایانه تاکسی شهید کلاهدوز نیز در خدمت شهروندان خواهد بود.

علی احمدی با بیان اینکه یکی از دلایل وقفه چهار ساله در ترمینال شرق این است که زمین پایانه فعلی شرق متعلق به بنیاد ۱۵ خرداد است، یادآور شد: البته هنوز سند دریافت نکرده اند و در محاکم حقوقی پیگیری برای سند انجام شده است. با توجه به اینکه ۸۰ درصد پهنه این فضا از نوع s۲۲۲ که نیازمند طرح موضوعی کمیسیون ماده پنج و ۲۰ درصد پهنه G به عنوان فضای سبز است، برای هر اقدامی که قرار است صورت بگیرد باید به شهرداری مراجعه شود و در واقع شهرداری در این طرح شریک است. بنابراین نگرانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دسترسی ها در این زمینه قابل تأمین است، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ طرح در بوستان سرخه حصار در مرکز سرمایه گذاری شهرداری تهران در حال مطالعه است که پس از آن مناقصه بزرگی برگزار و سه هزار میلیارد تومان طرح گردشگری در این منطقه اجرا خواهد شد. ترمینال شرق، ایستگاه مترو تهران-پردیس و طرح های بوستان سرخه حصار شرق تهران را متحول و فضای متفاوتی را ایجاد خواهد کرد.

علی احمدی همچنین تصریح کرد: برآورد اصلی طرح ۱۸۰ میلیارد تومان است و شهردار تهران تدابیری اندیشیده که چون پول نقد نیاز است، تامین شود. همه در شهرداری هم راستا شده اند و به نظر می رسد تا پایان امسال طرح به نتیجه برسد. چون بیشتر اقدامات، خرید است که زمان بر نخواهد بود.

مهدی وحدت کار مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران در شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در خصوص ترمینال جدید شرق گره حقوقی است که پنج سال پیش رخ داد، اظهار کرد: مشکل حقوقی بین پیمانکار و کارفرما که سازمان عمرانی شهرداری تهران بود اتفاق افتاد. جلساتی را در مدت اخیر با پیمانکار و معاونت ها داشتیم و خوشبختانه مشکل رو به حل است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری با بیان اینکه مسئله ما تامین نقدینگی است، یادآور شد: مجموعه فراتر از یک پایانه است. در شرق تهران محدوده گردشگری، تجاری و اقتصادی را که در غرب شاهد هستیم، نداریم و یک خلأ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در این بخش دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان در ترمینال شرق هزینه شده است، تصریح کرد: علاوه بر این وجود جنگل سرخه حصار به عنوان جاذبه گردشگری و اقتصادی، محدوده های اقتصادی در حوزه باغداری، شهرک های صنعتی دماوند و پیرامون آن، ترمینال جدید را دارای پتانسیلی می کند که اقدامات ویژه ای در حوزه مدیریت شهری برای مردم شرق تهران رقم بخورد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه جلسه پرویز سروری که ریاست جلسه را بر عهده داشت با بیان اینکه درخواست ما از شهرداری منطقه ۱۳ و سازمان پایانه‌ها این است که پیگیری جدی در این زمینه داشته باشند، گفت: این بلیه ای بود که در دوره شورای پنجم دامن شهرداری را گرفت. پروژه‌های زیادی به مرحله افتتاح رسیدند و رها شدند و باید اعتبارات زیادی را از جیب مردم هزینه کنیم تا افتتاح شوند. در ایوان ری نیز همه چیز برای افتتاح آماده شده که سال‌ها متروک شده و باید هزینه های زیادی برای نگهداشت و افتتاح آن صورت بگیرد.

سروری تأکید کرد: شهرداری تهران باید اهتمام ویژه ای در خصوص پروژه های در آستانه افتتاح داشته باشد. طرح هایی که در صورت راه اندازی می توانند درآمدزایی داشته باشند هزینه زایی می کنند و چرا باید به این شکل باشند؟

وی در ادامه یادآور شد: تقاضا داریم که روند پیشرفت پروژه توسط آقای پیرهادی بررسی شده و در جلسات گزارشات مستمر ارائه شود تا همکاری شهرداری و شورا منجر به افتتاح هرچه سریعتر این پروژه شود.

در ادامه این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران، بررسی پلاک ثبتی‌های مختلف در خصوص باغ بودن یا نبودن را در دستور کار خود داشتند که در همین راستا جعفر شربیانی، با اشاره به پلاک ثبتی ۷۹۰.۴.۳ گفت: مساحت این ملک ۴ هزار و ۴۵۰ متر مربع است که در منطقه یک واقع شده است. این زمین دارای درختان ارزشمند و تعداد نزدیک به حد نصاب است. در حقیقت ۴۲ اصله درخت با محیط بن ۸۰ الی ۲۹۰ سانتی‌متری دارد. بر همین اساس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، رأی به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز با ۱۹ رای موافق، با نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی ۶۸.۲۱۶۴ اشاره کرد و افزود:‌این زمین به مساحت ۴۵۵ متر مربع در منطقه ۱۷ واقع شده و حد نصاف درختان لازم را دارد. بر همین اساس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، رای به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهرتهران نیز با ۱۴ رای موافق با باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی‌های ۳۷۹۰.۲ و ۳۷۹۰.۱۱۴ اشاره کرد و افزود: این زمین در مجموع به مساحت هزار و ۱۱ متر مربع در منطقه ۱۴ واقع شده و حد نصاب درختان لازم را ندارد. بر همین اساس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهر ان، رای به غیر باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران این پلاک ثبتی را برای بررسی تکمیلی در کمیسیون تخصصی، از دستور کار خارج کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی ۷۸۶.۲۱ اشاره کرد و افزود:‌ این ملک به مساحت ۳ هزار و ۲۶۸ متر مربع در منطقه یک واقع شده و با توجه به دارا بودن ۴۹ اصله درخت سبز ارزشمند، کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران رای به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز با ۱۵ رای موافق با باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی ۴.۴۴۶۸ اشاره کرد و افزود:‌ این ملک به مساحت ۳۸۱ متر مربع در منطقه ۲۱ واقع شده و حد نصاب درختان لازم را داراست. بر همین اساس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران رأی به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز با ۱۵ رأی موافق با باغ بودن این ملک موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی ۴.۹۲۱.۱۰ اشاره کرد و افزود: این ملک به مساحت ۷۸۱ متر مربع در منطقه ۲۱ واقع شده و حد نصاب درختان لازم را دارد. بر همین اساس کمیسیون شهر سازی شورا رای به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای شهر تهران نیز با ۱۷ رای موافق با باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی ۱۰۴۵.۱ اشاره کرد و افزود:‌این ملک به مساحت ۳ هزار و ۸۴۰ متر مربع در منطقه ۲۰ واقع شده و در سند آن، یک قطعه باغ ذکر شده است. بر همین اساس کمیسیون شهر سازی شورای شهر تهران رای به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا با ۱۵ رأی موافق با باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی ۲۵.۸۱۴ اشاره کرد و افزود: این ملک به مساحت ۲ هزار و ۳۲۰ متر مربع در منطقه یک واقع شده و حد نصاب درختان لازم را دارد. بر همین اساس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران رای به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۵ رأی موافق با باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی ۱۸۶۳.۴۱۲۳ اشاره کرد و افزود:‌ این ملک به مساحت ۵۸۷ متر مربع در منطقه ۲۲ واقع شده حد نصاب درختان لازم را داراست و در سند آن یک قطعه زمین مشجر عنوان شده است. بر همین اساس کمیسیون شهر سازی شورای شهر تهران رای به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز با ۱۸ رای موافق با باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی ۱۸۶۳.۴۰۹۹ اشاره کرد و افزود:‌ا ین زمین به مساحت ۵۸۷ متر مربع در منطقه ۲۲ واقع شده حد نصاب درختان لازم را دارد و در سند آن یک قطعه زمین مشجر عنوان شده است بر همین اساس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران رای به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت آراء با نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی‌های ۱۸۶۳.۴۰۶۴ و ۱۸۶۳.۴۱۰۰ اشاره کرد و افزود: این زمین‌ها به مساحت ۵۸۷ متر مربع در منطقه ۲۲ واقع شده حد نصاب درختان لازم را داراست و در سند آن یک قطعه زمین مشجر عنوان شده است. بر همین اساس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران رای به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز با اکثریت آرا با باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی ۶۹.۳۱۳۷ اشاره کرد و افزود:‌این ملک به مساحت ۶ هزار و ۱۹۶ متر مربع در منطقه یک واقع شده و حد نصاب درختان لازم را دارد. بر همین اساس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران رای به باغ بودن این زمین را داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز با ۱۸ رای موافق با باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی ۷۹.۱۹۰۰ اشاره کرد و افزود: این ملک به مساحت یک هزار و ۷۸۰ متر مربع در منطقه یک واقع شده و حد نصاب درختان لازم را دارد. بر همین اساس کمیسیون شهر سازی شورای شهر تهران رای به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای شهر تهران نیز با اکثریت آراء با باغ بودن این زمین موافقت کردند.

شربیانی به پلاک ثبتی‌های ۳۳۲۰ ، ۳۳۳۲، ۳۳۳۳ و ۳۳۳۵.۱۵۲.۶۴ اشاره کرد و افزود: این پلاک ثبتی در مجموع به مساحت یک هزار و ۹۶۱ متر مربع در منطقه یک واقع است و حد نصاب درختان لازم را دارد بر همین اساس کمیسیون شهرسازی رای به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۷ رأی موافق با باغ بودن این زمین موافقت کردند.

در پایان جلسه امروز پرویز سروری در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران در خصوص کاهش فرآیند صدور پروانه گفت: سعی داریم صدور پروانه را از ۱۴ ماه به دو الی سه ماه برسانیم که لازمه این کار آن است که فرایند اصلاح و هوشمند سازی شود و مداخله انسانی را به صفر برسانیم.

وی با بیان این‌که در اواخر اردیبهشت‌ماه یا خردادماه این اتفاق بزرگ یعنی صدور پروانه ساختمانی در دو الی سه ماه اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: البته قانع نمی‌شویم و تا رسیدن به حداقل زمان ممکن تلاش می‌کنیم اما دقت داشته باشید که یکسری از این فرآیندها در داخل شهرداری است و مابقی مربوط به سایر نهادها در بیرون شهرداری می‌شود و ما سعی داریم اول فرآیند در داخل شهرداری را کوتاه کنیم و همچنین در جلسه با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل از آنها می‌خواهیم که نسبت به کوتاه سازی فرآیندشان اقدام کنند که این جلسات در حال برگزاری و پیگیری است.

آخرین وضعیت جسمانی مهدی چمران

نایب رئیس شورای شهر تهران در خصوص حال عمومی مهدی چمران نیز گفت: به لطف خدا به سرعت در حال بهبودی هستند و طی دیداری که با ایشان داشتم قبراق و سرحال بودند و امیدواریم در دو یا سه هفته آتی وی را در جلسه شورا ببینیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار