یکی از معلمان منتخب سال ۱۴۰۱ کردستان؛

یادگیری مهارت‌های دانش‌آموزان را به یادگیری مهارت‌های زندگی تغییر دهیم

تهران (پانا) - یکی از معلمان منتخب سال 1401 کردستان می‌گوید معلمان بهتر است، یادگیری مهارت‌های دانش‌آموزان را به یادگیری مهارت‌های زندگی تغییر دهند. حسام ملکی، معلم شهرستان مریوان با 18 سال سابقه خدمت و تدریس در مدارس متوسطه این شهرستان، به‌عنوان یکی از معلمان منتخب سال 1401 شناسایی و معرفی شد.

کد مطلب: ۱۲۷۷۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
یادگیری مهارت‌های دانش‌آموزان را به یادگیری مهارت‌های زندگی تغییر دهیم

حسام ملکی، معلم 41 ساله کردستانی باسابقه کار 18 سال تدریس در دبیرستان‌های شهر مریوان در گفتگو با خبرنگار این مرکز اظهار کرد: کسب رتبه دانشجوی ممتاز دوره دکتری، رتبه اول مسابقات کتاب‌خوانی در سه سال متوالی در سه درس ( زمین‌شناسی، جغرافیا و انسان و محیط)، رتبه اول طراحی سؤالات برتر، رتبه اول سرگروه‌های آموزشی، معلم نمونه و تلاشگر در چندین دوره و قهرمانی مسابقات ورزشی از مهم‌ترین عناوین و افتخاراتم است.

وی گفت: فعالیت‌هایی نظیر نویسندگی سه کتاب و یک کتاب آماده چاپ، مشارکت و اعتبار سنجی کتاب درسی آزمایشگاه علوم پایه یازدهم و تحریر بیست‌وهفت مقاله علمی- پژوهشی و اجلاس، ملی و بین‌المللی، ازجمله فعالیت‌های ویژه‌ای است که باعث انتخاب من به‌عنوان معلم منتخب‌شده است.

این معلم منتخب گفت: قبل از هر چیزی می‌دانیم که مخاطب ما انسان است و تمامی موضوع و برنامه‌های ما برای رشد و تعالی انسان‌ها است. رسالت معلمان پرورش، تربیت و آموزش دانش آموزان است و این را باید بدانیم که دنیای درون و سبک زندگی مخاطبان ما متفاوت است و هیچ‌چیز ناعادلانه‌تر از این نیست که با افراد نابرابر به‌طور یکسان برخورد کنیم.

وی به مسئولان آموزش‌وپرورش در حوزه‌های آموزشی، تربیتی، اجرایی توصیه کرد: سبد یادگیری دانش آموزان مملو از یادگیری شناختی است و جای برای آموزش و مهارت‌های فردی و اجتماعی ندارد. دانش آموزان در مهارت‌های مانند تحمل، تعامل و همراهی و ... دچار ضعف هستند. باید همه باهم باتدبیر و برنامه درست مسیر خود را از مهارت‌های شناختی به سمت مهارت‌های زندگی اعم از فردی و اجتماعی تغییر دهیم. اگر انعطاف‌پذیری را در آموزش‌وپرورش افزایش دهیم می‌توانیم مهارت‌های زندگی بیشتری در سبد یادگیری مخاطبانمان بگنجانیم.

وی ادامه داد: همه‌ ما نیک می‌دانیم خشت اول آموزش، تفکر است. کار معلم هم همین است اول خود بیندیشد و اندیشه و فن «اندیشیدن» را به فراگیران بیاموزاند. متأسفانه حرفه آموزش در همان سطح حافظه و انبار معلومات باقیمانده است. معلم باید بخواند و مطالعه کند و به‌روز باشد تا بتواند خارج از پروسه تدریس فعالیت فوق‌برنامه برای دانش آموزان داشته باشد.

معلم منتخب مریوانی تصریح کرد: اگر حال دل معلمان خوش باشد، در پیاده کردن سیستم صحیح آموزش‌وپرورش موفق عمل می‌کنند و بر بسیاری از مشکلات و معضلات فائق آمده و جامعه را به‌سوی پیشرفت و ترقی در همه‌ زمینه‌ها سوق خواهند داد.

وی در خصوص شناخت و نگاه جامعه نسبت به معلمان گفت: اهمیت هر کارى را باید با نقش و ارزش آن سنجید. اهمیت کار تعلیم و تربیت و معلمى به‌اندازه‌ای است که؛ ساختن و هدایت یک فرد مساوى زنده کردن همه افراد جامعه است. قرآن کریم، براى کار فرهنگیان، نقش کار خدایى قائل است ولی متأسفانه جامعه ما هنوز به این باور نرسیده است.

این معلم منتخب، بهره‌گیری از ظرفیت سامانه‌ی LTMS و اشاره به خلاقیت، ابتکار و جهاد علمی معلمان از طریق رسانه‌های گروهی در سطح ملی و منطقه‌ای را راه‌هایی برای انعکاس هرچه بیشتر عملکردهای معلمی در جامعه دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار