طول موج اُمیکرون در کدام کشورها کوتا‌ه‌تر است ؟

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله گفت که واکسن‌های mRNA بر اساس تکنولوژی ژنی و با مهندسی ژنتیکی ساخته می‌شوند و وارد سلول شده و آنتی ژن تولید می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۷۶۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
طول موج اُمیکرون در کدام کشورها کوتا‌ه‌تر است ؟

به گزارش وبدا، دکتر جعفر اصلانی با بیان این که هنوز هیچ مطالعه ای در مورد اثربخشی بهتر واکسن های کشته شده یا غیرفعال شده، انجام نشده، اما در مورد ویروس اُمیکرون در کشورهایی که عمدتا واکسن mRNA استفاده کرده اند، در مقایسه با کشورهایی که ویروس کشته شده استفاده کرده اند، طول موج اُمیکرون طولانی تر بوده است گفت:در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس با اینکه بیش از ۴ ماه از شیوع موج اُمیکرون می گذرد، اما هنوز آمار مبتلایان و مرگ و میر بیماران کووید۱۹ در این کشورها بالا است. وقتی این آمار را با کشورهایی که واکسن های کشته شده مانند هند، اندونزی، ایران و آرژانتین که بیشتر از این نوع واکسن ها استفاده کرده اند، مقایسه می کنیم، می بینیم که طول دوره موج اُمیکرون، کوتاه تر و حداکثر دو تا سه ماه بوده است و شدت ابتلا و مرگ و میر آن هم کمتر بوده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله همچنین یادآور شد: برای بررسی اثربخشی واکسن های با پلتفرم های مختلف در کشورها، نیاز به مطالعات بیشتر و دقیق تری است، چراکه ممکن است دلایل دیگری از جمله ژنتیک و هرم سنی نیز اثرگذار باشد، اما امکان دارد که نوع واکسن نیز موثر باشد.

دکتر اصلانی در ادامه گفت: می توانیم بگوییم که واکسن های کشته شده، در برابر اُمیکرون، اثربخشی خوبی در کنترل ابتلا و به ویژه مرگ و میر بیماران کووید۱۹ داشته اند.

وی ادامه داد: واکسن های mRNA با واکسن های پروتئین نوترکیب مانند نورا و پاستوکووک متفاوت است و در کشور ما دو واکسن پروتئین نوترکیب نیز ساخته شده و در سبد واکسیناسیون کشور قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار