دبیر عربی آموزشگاه حضرت زهرا کوهرنگ:

معلم خوب باید صبور و عاشق آموزگاری باشد

کوهرنگ (پانا) - دبیر عربی آموزشگاه حضرت زهرا (س) میهه، صبور بودن و داشتن عشق و علاقه نسبت به شغل را از ویژگی‌های یک معلم خوب عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۶۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
معلم خوب باید صبور و عاشق آموزگاری باشد

مهری علیاری، دبیر عربی این آموزشگاه در خصوص ویژگی‌های یک معلم خوب به پانا گفت: «من از همان زمان که دانش آموز بودم به شغل معلمی و تدریس، علاقه بسیار زیادی داشتم و اکنون ۲۰ سال است که در این حرفه مشغول به‌کار هستم. شغل معلمی فراز و نشیب های مخصوص خود را دارد که البته این سختی ها برای معلمانی که در مناطق محروم به دور از خانواده و با امکانات کم و وسایل گرمایشی نامناسب تدریس می کنند بیشتر است.»

وی افزود: «سخت ترین دوران کاری من در شغل معلمی، اولین سالی بود که می خواستم تدریس کنم چون آن زمان فرزندی۴ ماهه داشتم و محل تدریس من شهرستان کوهرنگ بود و به دلیل مسافت زیاد، باید برای چند ماه آنجا ساکن می شدیم. مطمئنا اینکه بخواهم چند ماه را از فرزند کوچکم دور باشم برای من و هر مادر دیگری به شدت سخت بود. اما بالاخره این راهی بود که من در پیش گرفته بودم و باید به عنوان یک معلم در کلاس درس حاضر می شدم. در طول آن مدت تنها چیزی که به عنوان نیرویی عظیم از سختی دوری از خانواده می کاست؛ عشق و علاقه من به معلمی و از همه مهم تر احساس مسئولیتی بود که من نسبت به شغل معلمی داشتم.»

این معلم در ادامه بیان کرد: «اگر بار دیگر به دنیا می آمدم معلمی را انتخاب می کردم، زیرا معلمی به من آموخت که اگر عاشق هدف و یا کارت باشی، سختی های راه هدف و کارت برایت آسان می شود. موفقیت های کوچک دانش آموز برای معلم عظیم ترین خوشحالی ها را به همراه دارد. شاید فقط باید یک معلم باشید تا بدانید موفقیت دیگران برای تو چقدر ارزشمند و خوشحال کننده است. برای یک معلم هیچ چیز خوشحال کننده تر از این نیست که ببیند بذر علمی که در وجود یک دانش آموز کاشته اید، ثمر داده است.»

علیاری در ادامه در خصوص ویژگی های یک معلم خوب عنوان کرد: «به نظر من یک معلم خوب باید صبور و عاشق شغلش باشد تا بتواند سختی ها را تحمل کند و پشت سر بگذارد. باید دلسوز دانش آموزانش باشد. نسبت به وظیفه ای که به عهده دارد احساس مسئولیت کند. باید روی مطالب درسی تسلط کامل داشته باشد تا بتواند دروس را به طور روان و به زبان ساده به دانش آموزان یاد بدهد تا دانش آموز بهتر درس ها را فرا گیرد.»

دبیر عربی این آموزشگاه افزود: «شغل معلمی فقط در آموختن مطالب درسی خلاصه نمی شود چون که تربیت دانش آموزان و چگونگی پرورش آنها برای زندگی در جامعه و سازگار کردن خود با آن خیلی حائز اهمیت است. به همین دلیل به نظر من بهترین درسی که یک معلم می تواند به دانش آموزانش بدهد؛درس زندگی است. ما باید راه و چاه زندگی را به دانش آموز نشان دهیم. در واقع باید مطالبی را به دانش آموز یاد بدهیم که در زندگی برای آنها مفید فایده واقع شوند تا اگر در زندگی به مشکلی برخوردند بتوانند صبوری کنند و با بکار گیری تعالیمی که آموخته اند، مشکلات خود را حل کنند.»

وی در پاسخ به اینکه چگونه می توان دانش آموزان را بیشتر به حضور در مدرسه علاقه مند کرد، گفت: «از نظر من یه عنوان یک معلم، ما باید تا جایی که می توانیم فضای شاد و مفرحی را برای حضور دانش آموز در مدرسه فراهم کنیم. با روحیه خوب سر کلاس های درس حاضر شویم و سعی کنیم که دروس را به زبان ساده و مفهومی تدریس کنیم. چون همین اقدام باعث می شود دانش آموز از حضور در مدرسه احساس خستگی نکند و علاقه بیشتری به مدرسه آمدن داشته باشد.»

علیاری عنوان کرد: «مطمئناً رفتار و طرز برخورد معلم روی دانش آموزان و شکل گیری شخصیت آنها اثر می گذارد و در واقع همین رفتار ماست که باعث می شود از خود، تصویری خوب و مطلوب یا تصویری نامطلوب و ناتوان در ذهن دیگران به جا بگذاریم. وقتی ما سر کلاس با دانش آموزان با خلق و خوی خوب برخورد کنیم و با آنها رابطه دوستانه و مهربانانه داشته باشیم؛ دانش آموز هم نسبت به معلم و درسی که او تدریس می کند احساس خوبی پیدا می کند و نسبت به درس خواندن احساس مسئولیت بیشتری در وجود او شکل می گیرد. زمانی ما می توانیم یک کلاس خوب داشته باشیم که احترام متقابل در کلاس رعایت شود. یعنی هم دانش آموز برای معلم ارزش و احترام قائل شود و هم اینکه معلم به دانش آموز احترام بگذارد.»

وی در ادامه به جایگاه معلمان و آموزش و پرورش در جامعه اشاره کرد و گفت: «اگر در یک جامعه پایه های آموزش و پرورش سست شد، تمام بنای آن جامعه فرو می ریزد و از آن به جز ویرانه چیز دیگری باقی نخواهد ماند. به همین دلیل جامعه باید بخش اعظمی از سرمایه خود را برای ایجاد و شکل گیری یک نظام آموزشی صحیح و با امکانات لازم بکار گیرد. یعنی هم در سطح مدارس امکانات آموزشی و پرورشی مناسب را برای دانش آموزان فراهم کند تا همه دانش آموزان بتوانند در هر کجا که زندگی می کنند از مدارس بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشد و هم اینکه امکانات لازم برای رفاه حال و معشیت معلمان فراهم شود. زیرا معلمان در شکل گیری آینده یک جامعه نقش اساسی دارند و در واقع با آنچه به دانش آموزان می آموزند، بنای آینده ین جامعه را می سازند و معمار ذهن و شخصیت آینده سازان کشور هستند.»

علیاری در پایان به دانش آموزان توصیه کرد: «قدر نوجوانی و لحظات زندگیتان را بدانید. سعی کنید همیشه از آنچه دارید نهایت استفاده را داشته باشید. خودتان را هرگز با دیگران مقایسه نکنید بلکه خود را با گذشته خود مقایسه کنید تا برآورد کنید که از دیروز تا امروز چقدر پیشرفت کردید. امیدوارم شاهد موفقیت های روز افزون شما در جایگاه هایی که انتظارش را دارید؛ باشم.»

دانش آموز خبرنگار : حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار