یکی از مولفین کتب درس ریاضی:

برگزاری همایش‌های درس ریاضی، عامل تاثیرگذار در بهبود یادگیری دانش‌آموزان است

شهرری (پانا) - یکی از مولفین کتب درسی ریاضی، برگزاری همایش‌های جمع‌بندی و آموزش خلاصه‌نویسی درس ریاضی را، عامل سوق‌دهنده دانش‌آموزان، به سوی مطالعه عمیق مطالب درسی دانست و عمده نقص کتب درس ریاضی را، جذابیت کم آنها برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۷۶۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری همایش‌های درس ریاضی، عامل تاثیرگذار در بهبود یادگیری دانش‌آموزان است

محمود داورزنی، یکی از مولفین کتب درس ریاضی، در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «برگزاری همایش‌های جمع‌بندی و خلاصه‌نویسی درس ریاضی، نیازمند تشویق دانش‌آموزان توسط دبیران ریاضی است؛ از این رو، اگر دبیران بتوانند دانش‌آموزان را به شرکت در این همایش‌ها تشویق کنند، با صرف وقت در آموزش نحوه جمع‌بندی و خلاصه‌نویسی و همچنین رفع اشکال خلاصه‌نویسی‌های دانش‌آموزان، می‌توان دانش‌آموزان را به جمع‌بندی مطالب رهنمون کرد و این امر، دانش‌آموز را به مطالعه عمیق مطالب درسی هدایت می‌کند، که در نتیجه سبب بهبود وضع یادگیری و نمرات آنان در درس ریاضی می‌شود.»

وی، یکی از مهم‌ترین دلایل ضعف دانش‌آموزان در درس ریاضی را، عدم تمرکز، حوصله و صرف وقت کافی برای درک مطلب دانست و تصریح کرد: «مهارت در درس ریاضی، نیازمند آموزش خوب، حل تمارین مناسب و آزمون‌های هدفمند است که در صورت محقق شدن تمام این امور، یک دانش‌آموز می‌تواند به هدف اصلی آموزش، دست یابد؛ یکی از دلایل ضعف و مشکل دانش‌آموزان فعلی در این درس، به خاطر عدم تمرکز، حوصله و صرف وقت کافی برای درک مطلب است که این امر شاید ریشه در سرگرمی‌هایی مانند بازی‌های کامپیوتری و پرداختن بیش‌از اندازه، به شبکه‌های مجازی دارد.»

داورزنی افزود: «دلیل دیگری که می‌توان آن را در ضعف دانش‌آموزان در درس ریاضی تاثیرگذار دانست، عدم توجه به علوم دیگر در کشور است که این امر تا حد دانش‌آموز نیز، نزول کرده است.»

این مولف کتب ریاضی، کتاب درسی را تا بخش قابل توجهی برای آمادگی دانش‌آموزان در کنکور بسنده دانست و عنوان کرد: «کتب درسی تا بخش زیادی می‌توانند به تنهایی برای آمادگی دانش‌آموزان به شرکت در کنکور، کافی باشند؛ البته این امر، به سلایق طراحان سوالات کنکور نیز بستگی دارد؛ اگر طراحان سوالات کنکور به اهداف کتب درسی واقف و مسلط باشند، می‌توانند با طرح سوالات مفهومی، علاوه بر توجه به هدف نویسندگان، تاکیدی هم بر مسائل کتب‌ درسی داشته باشند.»

وی نقض عمده کتب درس ریاضی را، در جذابیت کم آنان دانست و خاطرنشان کرد: «تمام کتب ریاضی فعلی در مدارس، با صرف وقت بسیار در شوراها و گروه‌های درسی، تألیف شده‌اند؛ ولی شاید، نقص عمده این کتاب‌ها، در جذابیت کم آنهاست که به خاطر مسائلی، امکان پرداختن به آنها وجود نداشته است؛ البته آموزش همکاران فرهنگی و برگزاری جلسات متعدد در هر منطقه برای دبیرانی که در سال پیش‌رو قرار است کتاب خاصی را آموزش دهند و در یک طرح آرمان‌گرایانه خروج از طرح‌های متمرکز آموزش در کشور، می‌تواند این درس را برای دانش‌آموزان جذاب کند.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه بختیاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار