رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی خراسان‌شمالی:

برداشت‌های بی‌رویه، گونه‌های گیاهان دارویی خراسان‌شمالی را تهدید می‌کند

بجنورد (پانا)- رییس اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی اعلام کرد با توجه به خشکسالی چند سال اخیر و در جهت حفظ گونه‌های گیاهان دارویی استان، برداشت این نوع گیاهان در قالب طرح‌های بهره‌برداری محدود می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۷۳۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
برداشت‌های بی‌رویه، گونه‌های گیاهان دارویی خراسان‌شمالی را تهدید می‌کند

مهرداد فلاحی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر، امسال پوشش گیاهی منابع طبیعی، متراکم و وضعیت رویشگاه ها مناسب نیست و براساس دستور سازمان جنگل ها برداشت گیاهان دارویی از عرصه های استان محدود و شامل استراحت یک ساله و در برخی طرح ها مشروط به بازدید کارشناسان شود.

وی با بیان این که این ممنوعیت در سال قبل نیز وجود داشت، افزود: در سال گذشته برداشت گیاهان دارویی منحصر به باریجه شد و بر همین اساس یک هزار و ۶۶۹ کیلوگرم باریجه از سطح عرصه های مشمول بهره برداری برداشت شد.

فلاحی با بیان این که باریجه، گون و کتیرا و زرشک کوهی در قالب طرح های بهره برداری احیا و حفاظت می شوند افزود: با این وجود بیشتر بهره برداران در طرح های مشارکتی خواهان کاشت باریجه هستند که به لحاظ اقتصادی صرفه بیشتر و ارزش صادراتی، صنعتی، دارویی و علمی دارد و همین عوامل بازار فروش این گونه گیاهی را رونق داده است.

فلاحی با اشاره به برداشت های غیراصولی برخی گیاهان دارویی افزود: در برداشت همه گیاهان باید از هر گونه آسیب به رویشگاه و گیاه خودداری شود اما متاسفانه برداشت گیاهانی مانند کتیرا و گون آسیب زیادی به این دو گیاه پرکاربرد وارد کرده و حتی عرصه های تحت پوشش شیرین بیان و برخی از گیاهان مانند زرشک کوهی نیز علاوه بر خشکسالی تحت تاثیر برداشت های بی رویه قرار گرفته است.

فلاحی تصریح کرد: البته برداشت گیاهانی مانند چریش و آویشن و کاکوتی نیز فقط در حد مصرف خانگی و در حد چند گرم تا یک کیلوگرم مجاز و در غیر این صورت تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

وی در پایان گفت: برداشت گونه هایی مانند شیرین بیان، ثعلب و لاله واژگون و در مجموع گیاهانی که ریشه و ساقه آن مورد استفاده قرار می گیرد، به علت این که ریسک برداشت آن ها را با خطر انقراض مواجه می کند مطلقا ممنوع است مگر آن که در اراضی مستثنیات روییده شده باشد.

قابل ذکر است: گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است و در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند و معروف ترین آنها باریجه، کتیرا و شیرین بیان، زیره سبز، آویشن باغی، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار