مدیر کل آموزش و پرورش کردستان:

از فرصت حضوری شدن مدارس برای آموزش و جبران عقب ماندگی دانش‌آموزان استفاده شود

سنندج (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در اولین نشست کاری خود با مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق تابعه استان با اشاره به استقبال دانش‌آموزان و اولیا از بازگشایی مدارس، بر استفاده از فرصت آموزش حضوری به منظور جبران عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۲۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، هاشم ناظمی جلال پیش از ظهر امروز در این نشست که در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین روزه دار، ابراز امیدواری کرد همگان از معنویات و فیوضات این ماه مبارک و شب های لیله القدر بهره کافی را ببرند و بتوانند خود را با قرآن همراه کنند.

وی در بخش اول سخنان خود با اشاره به آیه ۸۲ سوره مبارکه اسرا « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا» به شرح و تفسیر این آیه مبارک و همچنین کارکردهای تربیتی اجتماعی آن پرداخت.

وی در تفسیر این آیه گفت: قرآن نسخه شفابخشی است که اگر در جامعه بدان عمل و از آن استفاده شود، تمام امراض اخلاقی و اجتماعی را درمان کرده و دردها و بیماری های دل انسان را شفا می بخشد. قرآن همچنین خود رحمت است که بر روی زمین و جوامع بشری نازل شده است و هم موجب رحمت و برکات پی‌درپی خدا بر انسان های باایمان است. یعنی هم خود قرآن برکت است و موجب نزول برکت بر انسان های با ایمان می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در ادامه به بیان چهار نکته مهم از این آیه شریفه پرداخت و خاطرنشان کرد: نکته اول اینکه شفا و رحمت مخصوص قسمتی از قرآن نیست، بلکه اثر قطعی همه آیات قرآن است و تمام آیات و کلمات قرآن برکت دارد.

وی ادامه داد: نکته دوم آیه شریفه این است که فرق بین شفا و رحمت چیست؟ شفا معمولاً در مقابل بیماری ها، عیب ها و نقص ها است، بنابراین نخستین کاری که قرآن در وجود انسان ها می کند همان پاکسازی از انواع بیماری‌های فکری و اخلاقی فرد و جامعه است و پس از آن مرحله رحمت فرا می رسد که رحمت فراتر و بالاتر از شفا است و آن مرحله تخلق به اخلاق الهی و جوانه‌زدن شکوفه های فضایل انسانی در وجود افرادی است که تحت آموزش قرآن قرار می گیرند و به تعبیر دیگر گفته اند که شفا اشاره به تخلیه و پاک سازی درون از رذیلت هاست و رحمت اشاره به نوسازی است که موجب آراستن به فضائل اخلاقی می شود.

وی به نکته سوم این آیه مبارکه نیز اشاره کرد و گفت: چرا ظالمان نتیجه معکوس می گیرند؟ ظالمان و ستمگران خسران می بینند، چون طبق سایر آیات قرآن کریم، دشمنان حق به جای اینکه با نور آیات الهی دل و جان خود را روشن سازند و تیرگی ها را بزدایند، بر جهل و شقاوت خودشان می افزایند و خمیر مایه وجودشان در اثر کفر، ظلم و نفاق به شکل دیگری در آمده و هرجا که نور حق را می بینند به ستیز با آن بر می خیزند و این مقابله و ستیز با حق بر پلیدی آنان می افزاید و روح طغیان و سرکش آنها را تقویت می کند. بنابراین آیات قرآن همانند قطرات باران است که اگر در باغها ببارد موجب رویش لاله می شود اما اگر در شوره‌زار ببارد موجب رویش خس و خاشاک می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه قرآن که مایه هدایت است، چرا ستمگران را هدایت نمی کند؟ خاطرنشان کرد: قرآن مایه هدایت گمراهان خواهد شد به شرط آنکه گمراهان در جستجوی حق باشند اما اگر افراد متعصب و دشمنان قسم خورده حق که با حالت صدرصد منفی به سراغ قرآن می آیند مسلماً از قرآن بهره ای نخواهند برد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان به نکته چهارم آیه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه قرآن داروی موثر برای همه دردهای اجتماعی و اخلاقی است؛ گفت: بیماری های روحی و اخلاقی شباهت زیادی با بیماری های جسمی دارند، هر دو کشنده هستند، هر دو نیاز به طبیب دارند، هر دو گاهی سبب سرایت به دیگران می‌شوند و اگر قرار باشد آنها را درمان کنیم باید هر دو ریشه یابی شوند و هر دو گاهی به مرحله‌ای می‌رسند که غیر قابل علاج هستند. بنابراین قرآن نسخه شفابخشی است برای برطرف ساختن ضعف ها و زبونی ها و ترس های بی دلیل و برای آنانکه می خواهند با جهل و کبر و غرور و حسد و نفاق به مبارزه برخیزند.

هاشم ناظمی جلال ادامه داد: قرآن نسخه شفابخشی است برای دنیایی که آتشِ جنگ ها در هر سوی آن افروخته شده و قرآن داروی شفابخشی است که هیچ بیماری از آن بر نمی خیزد.

ناظمی جلال در بخش دوم سخنان خود و در اولین جلسه کاری با حضور مدیران و روسای مناطق استان به بیان مسائل برنامه های عملیاتی و اجرایی اشاره کرد و با بیان اینکه در جلسات کاری بعدی برنامه ها به تفصیل تشریح خواهد شد، اظهار کرد: امروز بیشتر پیرامون مسائل جاری آموزش و پرورش و گزارش مدیران شهرستان ها و مناطق بحث و تبادل نظر می شود.

وی در ادامه به موضوع رتبه بندی معلمان اشاره کرد و با بیان اینکه چندین سال این موضوع در دستور کار بوده است؛ گفت: اخیرا این موضوع به نتیجه رسیده و انشاالله فرهنگیان عزیز از نتایج مطلوب آن بهره مند خواهند شد.

ناظمی جلال با اشاره به برگزاری جلسه قطبی با حضور مدیران و روسا و همچنین نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، گفت: این نشست به منظور تبیین رتبه بندی معلمان برگزار می شود.

وی ادامه داد: پس از برگزاری این نشست مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق نیز باید در اولین فرصت نشست توجیهی برای مدیران مدارس برگزار و ماحصل و نتیجه این نشست را منتقل کنند.

ناظمی جلال با اشاره به در پیش بودن هفته مقام معلم و ضرورت بزرگداشت، یکی از اولویت های کاری مدیران و روسای آموزش و پرورش را تمهید مقدمات برای گرامیداشت این ایام عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد در این خصوص برنامه ریزی لازم صورت و برنامه های ابلاغی اجرایی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان هم چنین با اشاره به حضوری شدن آموزش بعد از ایام شیوع ویروس کرونا از 14 فرودین ماه 1401، گفت: خوشبختانه در بازدیدهایی که از مدارس به عمل آمد، حدود 99 درصد از دانش آموزان سر کلاس های درس حضور داشتند و حضور دانش آموزان در کلاس درس بیانگر آن است که دانش آموزان ما در طول ایامی که در مدرسه نبودند دچار آسیب های جبران ناپذیری شدند.

وی حضوری شدن مدارس را یک فرصت مغتنم دانست و تاکید کرد: باید از این ظرفیت برای کیفیت بخشی به آموزش و جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.

ناظمی جلال تصریح کرد: انتظار می رود مدیران مدارس به صورت جدی پای کار باشند و از فرصت پیش آمده برای حضوری شدن کلاس ها استفاده شود و دانش آموزان و معلمان نیز برای جبران کم آموزی ها به خاطر شرایط کرونا تلاش کنند.

ناظمی جلال در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به آئین نامه رتبه بندی معلمان، هدف از تدوین این آئین نامه را پویایی معلمان عنوان کرد و با بیان اینکه رتبه بندی قطعا اجرایی خواهد شد، ابراز امیدواری کرد معلمان از مزایای رتبه بندی بهره مند شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در خاتمه و بعد از استماع گزارش، نظرات، پیشنهادات و چالش های مطرح شده از طریق مدیران و روسای مناطق در جمع بندی این نشست، بر پیگیری دقیق برنامه های ابلاغی و ماحصل و مصوبات نشست های کاری تاکید کرد و گفت: همه وظیفه داریم تا آخرین لحظه ای که در مسئولیت خود حضور داریم برای خدمت به جامعه فرهنگیان، دانش آموزان و مردم شریف استان تلاش کنیم.

گفتنی است در این نشست مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق نیز گزارشی از وضعیت آموزشی، پرورشی و مسایل جاری منطقه آموزشی به همراه مهم ترین چالش های پیش رو را ارائه و پیرامون مسایل آنها بحث و تبادل نظر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار