بازی واشنگتن با کلمات ادامه دارد

تهران (پانا) - در شرایطی که قرار بود آمریکایی‌ها بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کنند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت اکنون دو مسیر موازی با ایران در حال پیگیری است؛ یکی، در چارچوب وین برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام و دیگری در مورد آزادی شهروندان آمریکایی که در ایران در بازداشت به سر می‌برند.

کد مطلب: ۱۲۷۱۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
بازی واشنگتن با کلمات ادامه دارد

در شرایطی که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، چهارشنبه گذشته گفته بود توافقی درخصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی انجام و درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای را به عمل آوردیم، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری پنجشنبه گذشته خود به پرسشی درباره آخرین اطلاعات درخصوص مذاکرات با ایران و این که آیا به زودی نشست جدیدی در وین برگزار خواهد شد و آیا آمریکا وجوه بلوکه شده‌ ایران آزاد کرده، یا اطلاع دارد که هیچ یک از متحدان خود چنین کاری کرده باشد، پاسخ داد.

پرایس در پاسخ گفت: همه تحریم‌های ما به قوت خود باقی می‌مانند و همه تحریم‌های ما تا زمانی که و اگر نتوانیم به یک بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم، به قوت خود باقی خواهند ماند.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، وی در ادامه در خصوص موضوع آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران، مدعی شد: بسیار مایه تاسف است که شاهد برخی داستان‌ها هستیم که کذب و کاملاً نادرست است، نه تنها در خصوص تحریم‌ها، یا گزارش رفع تحریم‌ها، بلکه مرتبط با یا نحوه ترکیب آن با ادعاهای نادرست درباره توافق(آزادی) زندانی. پرایس ادعا کرد: واقعیت این است که متاسفانه ما هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم که اعلام کنیم. هر گونه اطلاعات مربوط به مذاکرات ما در مورد بازداشت شدگان غیرقانونی، آمریکایی‌هایی که به طور غیرقانونی در ایران نگه داشته شده‌اند، مستقیماً از وزارت امور خارجه ارائه می‌شود. می‌دانیم که اطلاعات نادرست زیادی وجود دارد. از همه می‌خواهیم که در مورد این گزارش‌ها محتاط باشند. اما واقعیت این است که اکنون دو مسیر موازی با ایران در حال پیگیری (انجام) است؛ یکی، همانطور که گفته‌ایم در چارچوب وین برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است، و دیگری در مورد آزادی هر چهار شهروند آمریکایی که ناعادلانه در ایران نگه داشته می‌شوند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه این ادعاها، گفت: متاسفانه در این مرحله هیچ یک از این مذاکرات با موفقیت به نتیجه نرسیده است. هرگونه گزارش غیر این، از جمله، همانطور که اشاره کردید که وجوه ایرانی که در حساب‌های محدود در کشورهای ثالث نگهداری می‌شود، منتقل می‌شود، نادرست است و شرکای ما این وجوه محدود شده را در اختیار ایران قرار نداده‌اند، و آمریکا هم هرگونه انتقال وجوه محدود به ایران را مجوز نداده یا تایید نکرده است. وی افزود: ما به درخواست برای هر دوی این مذاکرات با نهایت فوریت ادامه می‌دهیم. از ایران می‌خواهیم که همین کار را بکند. ما از ایران می‌خواهیم به شهروندان آمریکایی باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز اجازه دهد تا به خانه بازگردند.

چوب سناتورها لای چرخ دولت آمریکا

از سوی دیگر «کلاودیا تنی» عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته چنانچه دولت «جو بایدن»، توافق حاصل‌شده بر سر برجام را برای انجام بررسی‌های لازم به کنگره ارائه ندهد، این توافق «باطل و بی‌اثر» خواهد شد. تنی طی یادداشتی که پنجشنبه گذشته در وب‌سایت مجله «نیوزویک» نوشته از امتناع «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران از حضور در جلسات استماع کنگره انتقاد کرده و مدعی شده او در حال مخفی کردن چیزی از نهاد قانونگذار آمریکا است. این قانونگذار آمریکایی در ادامه ادعاهای خود نوشته است: آنها(دولت بایدن) نمی‌خواهند ما بدانیم که نظام مستقر در تهران ممکن است در ازای دادن امتیازهای جزئی از تخفیف‌های گسترده تحریمی -شاید به اندازه ۹۰میلیارد دلار- برخوردار خواهد شد. وی در بخش دیگری از این یادداشت نوشته است: بزرگترین پنهان‌کاری دولت بایدن این است که هیچ برنامه‌ای برای دخالت دادن کنگره در روند مذاکراه ندارد. مشارکت کنگره فقط یک اصل مربوط به نزاکت حرفه‌ای نیست بلکه مسئله‌ای است که قانون حکم به آن داده است. طبق قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران(اینارا) رییس‌جمهور ملزم است هر گونه توافق هسته‌ای با ایران را به کنگره ارائه دهد.

به گزارش فارس، با آنکه در متن «اینارا» زمینه‌سازی‌هایی برای رد برجام و جلوگیری از رفع تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ادعایی تهران به مفاد توافق هسته‌ای بر اساس ارزیابی‌های کنگره در نظر گرفته شده این قانون فاقد مفادی است که حصول توافق را منحصراً به تأیید کنگره منوط کرده و بتواند به راحتی مانع شکل‌گیری آن شود. همچنین در حالیکه تحلیلگران و مقام‌های آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کرده‌اند یک نماینده دیگر جمهوریخواه کنگره آمریکا طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، مدعی شد: تلاش برای لغو احیای برجام و اعمال مجدد تحریم‌های حداکثری ادامه خواهد یافت. «جیم بنکس» نماینده ایالت «ایندیانا» و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در این پیام ادعا کرد: نمایندگان مجلس ایران باید بدانند... زمانیکه جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را پس گرفتند، ما تمام تلاش خود را برای لغو احیای برجام و اعمال مجدد فشار حداکثری انجام خواهیم داد. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران و مقام‌های دولت فعلی آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کرده‌اند. آنها می‌گویند این سیاست بر خلاف وعده‌های «دونالد ترامپ» ، ایران را به آمدن پای میز مذاکره برای توافقی جدید ترغیب نکرد و از طرف دیگر با حدف کنترل‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران باعث پیشرفت این برنامه شد.

منبع: حمایت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار