نیشابور با 3 هزار هنرمند قطب تولید صنایع‌دستی در کشور است

نیشابور (پانا) - فعالیت 3 هزار هنرمند نیشابوری در عرصه صنایع‌دستی، این شهر را به قطب تولید صنایع‌دستی در سطح کشور تبدیل کرده است.

کد مطلب: ۱۲۷۰۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
نیشابور با 3 هزار هنرمند قطب تولید صنایع‌دستی در کشور است

مرضیه خانلقی، مسئول حوزه صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: در شهرستان نیشابور 40 رشته هنرهای دستی وجود دارد که حدود 3 هزار هنرمند علاوه بر تولید صنایع دستی در سطح کشور، صادر کننده این محصولات فاخر و اصیل به دیگر کشور های همسایه هستند.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی نیشابور به دو دسته بومی و غیربومی تقسیم می شوند بیان کرد: در شهرستان نیشابور سه رشته فیروزه تراشی، سفالگری، گیوه بافی پایه صنایع دستی بومی این شهرستان هستند.

خانلقی با بیان اینکه فیروزه نیشابور جز شاخص ترین سنگ های قیمتی جهان است، ادامه داد: فیروزه تراشی از مهم ترین هنرهای صنایع دستی نیشابور است که در چند ساله اخیر با آموزش این هنر در بین عموم جز مشاغل خانگی سنتی شهرستان نیشابور قرار گرفته است.

مسئول حوزه صنایع دستی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیشابور با اشاره به اینکه یکی دیگر از هنر های پایه صنایع بومی این شهرستان، سفالگری است؛ افزود: سفال نیشابور در قرن سوم تا پنجم به اوج رسیده و تا کنون یکی از مهم ترین مراکز تولید سفال بوده است، به طوری که ظروف سفالی که در موزه های ایران و جهان نگهداری می شود معروف به سفال نیشابور است.

وی یادآور شد: هنر گیوه بافی از هنرهایی است که در چند سال گذشته احیا شده که با آموزش علاقمندان به این رشته، در حال حاضر بیش از 500 نفر در این حوزه مشغول به کار شده اند.

خبرنگار: هانیه گنجعلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار