در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصتی اقتصادی برای معرفی ایران است
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران معتقد است برگزاری جام جهانی قطر با همکاری ایران نباید فقط مختص معرفی مناطق آزاد باشد بلکه باید تمام فرصتهای گردشگری و سرمایهگذاری ایران در نقاط مختلف کشور به منظور برگزاری این رویداد معرفی شوند.
امسال جام جهانی برای ایران رنگ و بوی دیگری دارد و با نزدیک شدن به جام جهانی ۲۰۲۲ جنبوجوش بیشتری در قشرها و کسبوکارهای مختلف دیده میشود تا فرصت همکاری ایران در این دوره از جام جهانی به بیهودگی از دست نرود. اهمیت این موضوع برای ایران تا آنجاست که علاوه بر اینکه رئیسجمهوری در سفری که به قطر داشت و در دیدار با امیر قطر بر این مهم تأکید کرد، این روزها کیش محل گذر و دیدار مقامهای قطری و ایرانی شده است.
زمینههای همکاری ایران و قطر در جام جهانی
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در دیداری که با جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حملونقل و ارتباطات دولت قطر در جزیره کیش داشت، جام جهانی فوتبال را یکی از رویدادهای مهم و تأثیرگذار در عرصه بینالمللی عنوان کرد و گفت: «در جریان سفر رئیسجمهوری کشورمان به کشور قطر، پشتیبانی ایران از این رویداد در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس توافقهای اولیه در سفر آیت الله رئیسی به قطر و دیدار با امیر این کشور اسکان، حملونقل هوایی و دریایی بخشی از مسافران و گردشگران جام جهانی ۲۰۲۲ از جمله پشتیبانیهای ایران از این رویداد خواهد بود.»
وی از پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران در سه بخش اسکان، حملونقل هوایی و دریایی از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خبر داده بود.
جامجهانی برای ایران یک فرصت اقتصادی است
سیدمحمد جعفری، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران در گفتوگو با پانا درباره فرصت مناطق آزاد جنوبی کشور برای همکاری جهت حضور در جام جهانی گفت: «جام جهانی در تمام دنیا باوجود اینکه رویداد ورزشی است اما فرصت اقتصادی تعبیر میشود و این اتفاق برای ایران هم مستثنی از این موضوع نیست و طبیعتا اگر ایران با قطر همکاری میکند و بخشی از این بازیها به کمک ایران در جزیره کیش برگزار شود، قطعا برای اقتصاد ایران در منطقه موثر است.»
وی افزود: «از سالهای گذشته جام جهانی در هر کشوری که برگزار شد آن کشور به لحاظ اقتصادی فرصت و سودهای قابل تاملی ایجاد شد. بسیاری از کسانی که به دلیل موضوع جام جهانی وارد کشور ایران میشوند، ممکن است تا به حال به ایران سفر نکرده باشند و اقتصاد ایران و طبیعت ایران را نشناسند و قطعا این موضوع در شناخت فرصتهای ایران به لحاظ اقتصادی و گردشگری موثر است.»
معرفی ایران در فرودگاه و خیابانهای کیش
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی درباره این موضوع که همکاری ایران با قطر در کیش تا چه اندازه به گردشگری خارجی ایران کمک خواهد کرد، گفت: «با توجه به اینکه کسانی که در جام جهانی حاضر میشوند از اقشار مختلف مردم ایران و سایر کشورها هستند و عموما آدمهایی هستند که به لحاظ مالی متمولاند اگر ما بتوانیم از این فرصت بهره بگیریم، اثرگذار است یعنی نمایشگاههایی برگزار کنیم تا به معرفی فرصتها و امکانات اقتصادی ایران بپردازیم یا در خیابانها و فرودگاهها ایران و فرصتهای گردشگری و اقتصادیاش معرفی شود و در حوزه گردشگری آنچه را که داریم به نمایش بگذاریم.»
جعفری افزود: «برای مثال شهری مانند اصفهان یا شهرهایی که فرصت گردشگری دارند اگر بتواند خودش را بهصورت مجازی یا روشهای مختلف معرفی کند، موثر است. معرفی فرصتهای سرمایهگذاری فقط مربوط به مناطق آزاد و منطقه کیش نمیشود و تمامی استانها و فرصتهای اقتصادی میتوانند از این رویداد برای معرفی بهتر خودشان استفاده کنند و البته باید روشهای مبتکرانهای برای فرصت کوتاه فراهم شده به وجود بیاید.»
حضور کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی در جریان برگزاری جام جهانی
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه تاکنون اتاق بازرگانی طرف مشورت وزارت راه و شهرسازی برای برگزاری این رویداد مهم در جزیره کیش قرار نگرفته است، عنوان کرد: «در کمیسیون تسهیل تجارت مقرر شده تا فرصتهایی که دوستان دارند و مشارکتهایی که در فضای اقتصادی میتوانند انجام دهند در قالب بروشور تعریف کنند و در آن زمان به معرفی خودشان و فرصتها بپردازند.»
ارسال دیدگاه