گفت‌وگوی پانا با طراح کمیک «شاهین طلایی»

ایرانی بودن فضای داستان و انیمیشن برایم اهمیت دارد

تهران (پانا)- نادیا دیباج طراح و تصویرساز کمیک «شاهین طلایی» که برگرفته از داستان‌های «هزارو یک‌شب» است می‌گوید کار روی پروژه‌هایی با فضای ایرانی همیشه جزو اهدافش بوده است و امیدواراست در آینده بتواند زمان بیشتری روی طراحی کمیک داستان‌هایی بگذارد که خودش آن‌ها را می‌نویسد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد
ایرانی بودن فضای  داستان و انیمیشن برایم اهمیت دارد

نادیا دیباج، گرافیست، طراح و تصویرساز جوانی است که به تازگی اولین کمیک رنگی خود را توسط انتشارات هورخش منتشر کرده است. او که پیش‌ازاین در استودیو انیمیشن هورخش مشغول به فعالیت بود، در دوران ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» ماجرای کمیک «شاهین طلایی» را با اشکان رهگذر، نویسنده و کارگردان این استودیو مطرح کرد. بدین شکل بود که چاپ این کمیک توسط انتشارات هورخش به تصویب رسید و «شاهین طلایی» در سال 1400 منتشر شد.

دیباج در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه الزهرا تهران است، گفت: «من تاکنون در پروژه‌های انیمیشن، بازی‌سازی، تصویرسازی و کمیک فعالیت داشته‌ام. «شاهین طلایی» اولین کمیک رنگی است که طراحی و نگاشته‌ام. پیش‌ازاین پروژه من مانگایی با عنوان «زنی زیر یخ» در سال 1392 کار کرده بودم، ولی چون کیفیت کارم پایین بود تا دو سال دیگر به سراغ طراحی کمیک و مانگا نرفتم. سه سال بعد دوباره جرات پیدا کردم تا به سمت طراحی مانگا بروم و کار دیگری را آماده کردم.»

وی ادامه داد: «درنهایت، «شاهین طلایی» نتیجه پایان‌نامه دانشجویی من است که 1398 طراحی آن را به پایان رساندم. این داستان برگرفته از یکی از داستان‌های «هزارویک‌شب» است. بعد از «شاهین طلایی» کمیک‌های دیگری هم کارکردم. یک کمیک بر اساس انیمیشن سینمایی «محافظان کهکشان» و چند کمیک دیگر بر اساس رمان‌های خارجی کارکردم.»

طراح کمیک «شاهین طلایی» درباره اینکه چرا «هزارویک‌شب» را سوژه این کمیک قرار داده است، گفت: «برای پروژه پایان‌نامه ما باید روی یک داستان فرهنگی یا تبلیغاتی کار می‌کردیم که صاحب اثر به ما اجازه کار را بدهد. چون زمان کوتاه بود، من یکی از داستان‌های کوتاه «هزارویک‌شب» را انتخاب کردم. کار روی پروژه‌هایی با فضای ایرانی همیشه جزو اهداف من بوده است، به‌خصوص از وقتی که وارد حیطه هنر شدم.»

وی تأکید کرد: «من هنوز هم‌روی این پروژه در حال کار کردن هستم که به‌زودی نتایج آن را منتشر خواهم کرد. کار کردن روی کمیک همیشه جزو تفریحات من بوده است و امیدوارم بتوانم زمان بیشتری روی طراحی کمیک داستان‌هایی بگذارم که خودم آن‌ها را می‌نویسم.»

دیباج در خصوص پروسه تولید کمیک «شاهین طلایی» گفت: «پروسه تولید این کمیک حدود چهار ماه طول کشید و کل کار با نرم‌افزار فتوشاپ و سای کشیده شده است. سخت‌ترین قسمت کار این بود که در زمان کوتاهی که داشتم بتوانم این‌همه جزئیات وارد کارکنم. در کل چون اولین کمیک رنگی بود که طراحی می‌کردم، برایم چالش‌های بسیاری داشت. یکی از این مسائل تلفیق سبک‌های مختلف تاریخی بود تا بتوانم همچنان حس قدیمی داستان را حفظ کنم. مثلاً برای لباس پادشاه، سبک لباس‌های قاجاری، پارتی، ساسانی و آذربایجانی استفاده کردم و چون بیشتر داستان در جنگل اتفاق می‌افتاد و با توجه به شخصیت پادشاه تصمیم گرفتم از رنگ قرمز در تم کلی کار بیشتر استفاده کنم.»

وی در پاسخ به این سؤال که اگر قرار بود این کمیک را دوباره طراحی کند، چه چیزهایی را در طراحی تغییر می‌داد افزود:«اگر قرار بود بعد از تجربیات امروزم، دوباره «شاهین طلایی» را کارکنم احتمالاً سبک‌کار راکمی ساده‌تر می‌کردم ولی طراحی‌ها همچنان پر جزئیات باقی می‌ماندند. واقعیت این است که از وقتی این کمیک را طراحی کردم در بخش‌هایی مثل داستان‌پردازی، قاب‌بندی و طراحی خیلی تغییر کردم. به همین دلیل نتیجه نهایی بسیار متفاوت‌تر می‌شد. البته همچنان «شاهین طلایی» با همین شکل و شمایلش جایگاه خاصی برای من دارد و باعث شد تجربیات بسیار خوبی به دست بیاورم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار