کارشناسان در گفت‌وگو با پانا بررسی کردند

راهکارهای پیشنهادی تحقق شعار سال 1401

مهمترین کلیدواژه‌های تحقق شعار سال چیست؟

تهران (پانا) - کارشناسان و صاحبنظران، مسیر اجرایی‌شدن شعار سال یعنی «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» را در قالب کلیدواژه‌های مختلف تعریف کردند. مهمترین کلیدواژه‌هایی که کارشناسان به عنوان راهکار پیشنهاد دادند، عبارتند از کنترل تورم، افزایش سرمایه‌گذاری، تسهیل صدور مجوز، کاهش قیمت تمام‌شده، مسکن، اشتغال، کاهش رتبه کسب‌وکار و صادرات محصولات دانش‌بنیان.

کد مطلب: ۱۲۶۹۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای پیشنهادی تحقق شعار سال 1401

امسال هم همچون سال‌های گذشته رهبر انقلاب در آغازین لحظات شروع سال جدید با طرح یک موضوع کلیدی تحت عنوان شعار سال مسیر سیاست‌گذاری‌ها را مشخص کردند و امسال را سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام نهادند.

موضوع تولید سال‌هاست که در سرفصل شعار سال قرار گرفته است و این نشان از اهمیت جایگاه تولید در توسعه اقتصاد ایران دارد.

وزیر اقتصاد: موانع را از پیش پای دانش‌بنیان‌ها برمی‌داریم

همان زمان سید‌احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی اولویت اول دولت در سال 1401 را تقویت و حمایت از تولید دانش‌بنیان عنوان کرد و در ادامه به نقش وزارت اقتصاد در شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: «با توجه به نقش وزارت اقتصاد در حوزه‌های گمرکی، مالیات، بیمه و مسائل بانکی، این وزارتخانه هم باید موانع را از پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان بردارد تا این شرکت‌ها در یک فضای امن به فعالیت بپردازند و هم از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در تقویت زیرساخت‌های مالی، گمرکی و بانکی و بیمه‌ای خود استفاده کند.»

وزیر صمت: صادرات محصولات دانش‌بنیان رویکرد اساسی ماست

در همین راستا سید‌رضا فاطمی امین، وزیر صمت هم دو رویکرد اساسی این وزارتخانه برای تحقق شعار سال را تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا و صادرات محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: «جای خوشبختی است که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر همواره تولید را محور نام‌گذاری قرار داده‌اند؛ این امر وظیفه مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت را سنگین‌تر می‌کند و باید تلاش کنیم گام‌های اساسی و ماندگاری در این حوزه برداریم.»

وزارت صمت 3 بسته پیشنهادی برای تحقق شعار سال ارایه کرد. بسته اول مربوط به اقدامات وزارت صمت برای حمایت و مانع‌زدایی از تولید است. بسته دوم مرتبط با دولت، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط اجرایی است که در ستاد اقتصادی دولت مصوب می‌شود و مستقیم به دولت ارسال خواهد شد و بسته سوم مربوط به قوانین مزاحم و مازاد و مخل تولید است.

نگاه کارشناسان به شعار سال 1401

پانا در گفت‌وگو با کارشناسان و اقتصاددان‌ها، ابعاد مختلف راهکارهای اجرایی‌شدن شعار سال را بررسی کرد.

قنبری: کنترل تورم و افزایش سرمایه‌گذاری دو شاخص مهم اجرایی‌شدن شعار سال است

علی قنبری، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا زمینه اجرایی‌شدن شعار سال را در گرو این دانست که دولت تلاش کند تا دو شاخص کنترل تورم و افزایش سرمایه‌گذاری بهبود پیدا کند. وی با اشاره به اهمیت این دو موضوع محوری در شرایط کنونی اقتصاد ایران اظهار کرد: «اگر این دو تقویت شود شرایط اجرایی شدن شعار سال و پیشرفت اقتصادی کشور فراهم می‌شود. درواقع تولید، صادرات و رشد اقتصادی همه نوعی سرمایه‌گذاری است و درزمینهٔ سرمایه‌گذاری خارجی هم می‌توان به این موفقیت رسید.»

ذوالفقاری: تسهیل صدور مجوز مهمترین اصل اجرایی‌شدن شعار سال است

امیر احمد ذوالفقاری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا مهم‌ترین اصل برای اجرایی شدن شعار سال را در تسهیل صدور مجوز برای کسب‌وکارها عنوان کرد و اهمیت این موضوع را ازاین‌جهت توضیح داد: «زمانی که برای فعالان اقتصادی و کسب‌وکار که به‌عنوان پیشرانان عرصه تولید محسوب می‌شوند، محدودیت ایجاد شود، کاهش رشد اقتصادی و وضعیت نامطلوب تولید به وجود خواهد آمد.»

بغزیان: قیمت تمام‌شده مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان است

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه امسال مهم‌ترین دغدغه دولت باید جلوگیری از افزایش بی‌منطق قیمت‌ها باشد درباره موانعی که پیش روی تولید اشتغال آفرین وجود دارد، عنوان کرد که برخلاف بیشتر کارشناسان که بهبود فضای کسب‌وکار را موجب رونق تولید عنوان می‌کنند، مسئله قیمت تمام شده مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان داخلی است.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره اهمیت توجه به موضوع فقرمطلق در سال 1401 گفت:‌ «شعار امسال با موضوع تولید، دانش‌بنیان و اشتغال کارآفرین علاوه بر اینکه موضوع حمایت از تولید را در بر می‌گیرد حمایت از اقشار فقیر را هم در برمی‌گیرد. یعنی فقرزدایی یا کاهش فقر مطلق یا نسبی را در برمی‌گیرد. به نظر من اولویت دولت باید این باشد که از افزایش بی‌منطق قیمت‌ها جلوگیری کند و بر کاهش قیمت‌ها همت کند تا زمینه تولید و اشتغال کارآفرین فراهم شود.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به شعار سال درباره موانع رونق‌گرفتن تولید اشتغال‌آفرین در داخل کشور اظهار کرد: «مشکل ما در تولید مربوط به موضوع قیمت تمام شده است. من با آنچه گفته می‌شود باید فضای کسب‌وکار بهبود پیدا کند، موافق نیستم. آن‌ کسی که اکنون مجوز و پروانه کسب دارد و سال‌ها کار کرده و می‌خواهد کارخانه‌اش را توسعه دهد و خط تولیدش را حفظ کند، اکنون سرمایه در گردش ندارد. تکنولوژی ماشین‌آلاتش پایین آمده است. این‌ها باید مرتفع شود تا تولید جان دوباره‌ای بگیرد. وگرنه آن کسی که قرار است کسب‌وکاری راه بیاندازد و انتظار دارد مجوز را 3 روزه بگیرد، اگرچه خوب است و اقدام مهمی است اما بالاخره وارد چرخه تولید می‌شود و به‌مرور پول کم می‌آورد. باید به بانک مراجعه کند. در شرایطی که بانک‌های ما اکنون بدهکارهای بزرگی دارند و دیگر کمتر امکان حمایت از تولید با وام وجود دارد، نمی‌توان دغدغه اول رونق دادن به تولید را موضوع مجوزهای کسب‌وکار عنوان کرد.»

سیاه‌‌کلی: مسکن، اشتغال و کنترل تورم سه کلید‌واژه مهم اجرای شعار سال است

لطف‌الله سیاه کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا سه کلیدواژه مسکن، اشتغال و کنترل تورم را مهم‌ترین عوامل اجرایی شدن شعار اقتصادی سال عنوان کرد و مهم‌ترین موانع اجرای محدود شعار سال 1400 را بهره بانکی بالا و سختی گرفتن مجوز کسب‌وکار عنوان کرد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی درباره آنچه دولت در سال 1401 باید بیشتر از هرچیزی مورد توجه قرار دهد گفت: «همت دولت باید برافزایش درآمدها باشد. توجه به کنترل تورم و موضوع اشتغال از موارد مهمی است که دولت در سال جدید باید به آن به‌طور ویژه توجه کند. همچنین موضوع مسکن بسیار مهم است.»

وی افزود:‌ »به‌طورکلی اگر دولت در سه حوزه مهم مسکن، اشتغال و کنترل تورم برنامه هدف‌دار و اثرگذاری داشته باشد مردم به رفاه نسبی می‌رسند.»

سیاه کلی درباره بستر اصلی اجرایی شدن این سه کلیدواژه مهم عنوان کرد: «پایه اصلی همه این موضوعات تولید است و راه نجات اقتصاد تولید داخلی است. اگر در کشوری تولید نباشد دائم وابستگی‌هایش بالا می‌رود.»

وی به شعار مهم سال 1400 اشاره کرد و گفت: «مسئله مانع‌زدایی از تولید یکی از دغدغه‌های مهم و به جای مقام رهبری بود که عنوان شد و البته تا حدودی اجرایی شد. یکی از همین موانع اجرایی نشدن این موضوع مهم وجود وام‌های با بهره بالای بانکی است. اکثر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برای اداره حوزه تولید نیاز به وام‌هایی برای سرمایه در گردش و اصلاح زیرساخت‌هایی در حوزه فناوری دارند که با این وام‌هایی که در شرایط کنونی وجود دارد کارشان زمین مانده است. مورد دیگر مجوزهایی است که در پیچ‌وخم‌های اداری افراد را خسته می‌کند. مجلس امسال قانون خوبی درباره مجوزها صادر کرده است که امیدوارم کمک کند تا موانع برداشته شود.»

جبالبارزی: کاهش رتبه کسب‌وکار از 128 به دورقمی زیر 50 منجر به تحقق شعار سال می‌شود

عباس جبالبارزی، نائب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با پانا درباره مهم‌ترین موضوع اقتصادی سال 1401 که باید موردتوجه قرار بگیرد اظهار کرد: «پیشنهاد من برای ایجاد اشتغال کارآفرین، بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش رتبه کسب‌وکار از 128 به دورقمی زیر 50 است. زیرساخت‌ها فراهم شده و شرایط مهیا است اما کشور ما همچنان رتبه خوبی در بهبود فضای کسب‌وکار ندارد. به‌طورکلی 10 شاخص داریم و بانک جهانی هم تایید کرده و همه این ده بند در اختیار حاکمیت است و دولت باید آن را اجرایی کند.»

وی افزود:‌ «برای مثال مجوزها باید الکترونیکی شوند و البته الکترونیکی شدن به معنی این نیست که من در گذشته به اداره‌ها مراجعه می‌کردم حالا به‌طور سیستمی کارهای صدور مجوزم انجام شود. موضوع مهم این است که حتی اگر سیستمی باشد بازهم مشکل اینترنت یا پاسخگو نبودن باعث به تعویق افتادن روند کسب‌وکار می‌شود. الکترونیکی شدن به معنی این است که در مدت‌زمان 10 روز مجوز صادر شود نه اینکه همه نامه‌ها در کارتابل بماند تا روزی بالاخره مجوز صادر شود.»

جبالبارزی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین سازمانی که می‌تواند به بهبود کسب‌وکار کمک کند، سازمان تأمین اجتماعی است، اظهار کرد: ‌«سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان سازمانی که دارد بیمه کارگرها را پوشش می‌دهد، سازمانی شده که دارد به تولید فشار زیادی می‌آورد و این سازمان انحصاری است و نمی‌توان کاری کرد. در این موضوع باید تدبیر شود. سازمان تأمین اجتماعی رو به ورشکستگی است و از طرفی برای کارگر و کارفرما موانعی ایجاد می‌کند که حتماً در این سازمان باید یک بازنگری ساختاری اساسی شود. خوشبختانه دولت پذیرفته است که فضای کسب‌وکار مشکل دارد. حالا مهم این است که چه برنامه‌ای دارد تا شاخص‌های کسب‌وکار را بهبود بخشد.»

شهبازی: تولید و اشتغال مهم‌ترین دغدغه دولت باشد

علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره شعار سال 1401، اظهار کرد: «اگر دولت تلاشش را بر موضوع تولید بگذارد و موانع تولید را برطرف کند مانند آنچه در سال 1400 دغدغه مقام معظم رهبری بود، بسیاری از مشکلات مردم از جمله بیکاری مرتفع خواهد شد. مهم‌ترین مسئله و مشکل در جامعه ما موضوع تولید و اشتغال است که قطعاً دولت برنامه دارد و می‌تواند در آن موفق باشد. در بودجه هم پیش‌بینی‌هایی شده تا این مهم به آن رسیدگی شود و در قالب تبصره‌های مختلف مانند تبصره 16 کمک‌هایی به واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده و امیدواریم که دولت بتواند در آن موفق عمل کند.»

شهبازی درباره میزان موفقیت دولت در اجرایی‌شدن شعار سال گفت: «آنچه مورد نظر مقام معظم رهبری بود متأسفانه اجرایی نشد و امیدواریم با حضور دولت سیزدهم اتفاق‌های بهتری بیافتد و موانع تولید و اشتغال برطرف شود. مواردی مانند تسهیل در دادن مجوز کسب‌وکار و غیره می‌تواند بر رونق تولید کمک کند و این مهم باید به جد مورد توجه قرار بگیرد.»

سال‌هاست که شعارهای سال تعریف شده نشان می‌دهد که به پاشنه آشیل کندی رشد تولید پی برده ایم اما مهم این است که این موضوع در قالب شعار باقی نماند و امید است با راهکارهای عملی پیشنهادی کارشناسان اقتصادی این مهم سریعتر مسیر محقق شدنش را طی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار