در گفت‌وگو با پانا؛

ابوذر فرهادی: سینمای ورزشی ایران در حال تجربه کردن است

تهران (پانا) - ابوذر فرهادی بازیگر فیلم سینمایی «بیرو» با اشاره به برخی کمبودهای سینمای ورزشی در سینمای ایران، این نوع سینما را در حال تجربه کردن و آزمون خطا کردن دانست.

کد مطلب: ۱۲۶۹۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
ابوذر فرهادی: سینمای ورزشی  ایران در حال تجربه کردن است

آزاده فضلی / ابوذر فرهادی بازیگر فیلم سینمایی «پرویز» و «بیرو» در گفت‌وگو با پانا درباره کارهایش در سال جدید بیان کرد: «سر تمرینات یک نمایش جدید هستم که به زودی روی صحنه خواهد رفت، همچنین مشغول یکسری تحقیقات درسی هستم، چراکه تصمیم گرفتم کارشناسی ارشدم را نیز در رشته بازیگری ادامه دهم اکنون در دانشگاه تربیت مدرس به‌صورت روزانه قبول شدم و در حال تحصیل هستم.»

وی با اشاره به این مطلب که در حال بازی در چند پروژه فیلم کوتاه است، اظهار کرد: «اخیرا با چند جوان دانشجوی فیلمسازی آشنا شدم که فیلم‌های کوتاه داشتند و به من پیشنهاد بازی دادند. وقتی پای کار رفتم، دیدم سینمای کوتاه چقدر سینمای مورد علاقه من است؛ ایده‌هایشان، ایده‌هایی بکر است و به همین دلیل با عشق برای آنها بازی کردم. یکی از فیلم‌های کوتاهی که کار کردم متعلق به فیلمساز فیلم اولی بود که درباره یک روشنفکر و مبارز سیاسی در دهه 50 است و بسیار از حضور در این اثر لذت بردم، چراکه بسیار جسورانه و چالش‌برانگیز کار کرد و محافظه‌کاری‌هایی که در آثار حرفه‌ای دیگر دیده می‌شود، در این کار وجود نداشت.»

نقشم در «بیرو» چالش‌ها و فراز و فرودهای جذابی داشت

وی درباره بازی در فیلم سینمایی «بیرو» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در واقع همکاری مجدد وی با مجید برزگر به حساب می‌آید، گفت: «در بحبوحه بیماری کرونا که اوایل همه‌گیری این بیماری نیز بود، آقای مجید برزگر با من تماس گرفت و از من خواست که به دفترش بروم. آقای برزگر من را به مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان این فیلم معرفی کرد و حسب تجربه قبلی‌ام با آقای برزگر، این کار را نیز قبول کردم. فیلمنامه «بیرو» ویژگی خاصی برایم داشت؛ کاراکتری که من آن را ایفا کردم، «احمد عسگری» بود. این کاراکتر هنوز هم زنده است و به همراه علی رحمانی، دیگر کاراکتر این فیلم، در زندگی علیرضا بیرانوند بسیار تاثیرگذار بوده‌اند اما هیچوقت علیرضا بیرانوند در مصاحبه‌هایش به این دو شخصیت اشاره‌ای نکرده است، چراکه در حوزه زندگی شخصی او قرار دارند.»

فرهادی بیان کرد: «کاراکتر «احمد عسگری» به دلیل چالش‌ها و فراز و فرودهایی که داشت، جذابیت خاصی برایم داشت اما یکسری اتفاقات به دلیل شرایط کرونا، آنطور که باید پیش نرفت و با سختی‌هایی مواجه شد اما به کمک همه عوامل، این فیلم ساخته شد و به جشنواره هم رسید.»

لوون هفتوان و ابوذر فرهادی در نمایی از فیلم سینمایی «پرویز»

سینمای ورزشی در ایران در حال تجربه کردن است

وی درباره لزوم ساخت فیلم‌های ورزشی همچون «بیرو» و مشکل اصلی بر سر راه ساخت چنین فیلم‌هایی، توضیح داد: «آن چیزی که ما به عنوان سینمای ورزشی یا درام ورزشی در جهان می‌شناسیم، در ایران نمی‌توان گفت نداشتیم اما چیزی به عنوان جریان یا حرکت فیلم‌های ورزشی نداشتیم. من در تئوری‌های سینمایی صاحب‌نظر نیستم و درک و دریافت شخصی خودم را به شما انتقال می‌دهم؛ من با یک زاویه دیگری به بازیگری، تئاتر و سینما نگاه می‌کنم. ما در وهله اول جریانی نداشتیم، بنابراین تجربه خیلی کمی داریم و حسب اینکه تجربه کمی داریم، هنوز با شیوه آزمون و خطا پیش می‌رویم که البته من معتقدم آزمون و خطا کردن، بخشی از پیمودن مسیر است. این آزمون و خطا کردن سبب شده چندگانگی در سینمای ورزشی داشته باشیم که احساس نکنیم جریان شکل گرفته است، چراکه هنوز معیارهای این نوع سینما در کشور ما و نوع برخورد مخاطب با این فیلم‌ها مشخص نیست. بنابراین در وهله اول باید نیاز این نوع سینما باید درک شود و بعد به این فکر کنیم که چطور انجام شود و بعد به ارائه فکر کنیم.»

این بازیگر سینما و تئاتر همچنین گفت: «معتقدم که بعد از درک نیاز، باید اتاق فکری برای ساخت آثار ورزشی تشکیل شود تا مخاطب این نوع سینما را بشناسند. جنس مخاطب ایرانی که با درام ورزشی ارتباط برقرار می‌کند، حتما با سایر مخاطبان تفاوت دارد. بنابراین اول باید به مرحله ساخت برسیم و سپس درک کنیم که مخاطب چه ویژگی‌هایی دارد و نوع مواجهه‌اش با این نوع درام چیست. وقتی تجربه کمی داریم، اتفاق این می‌شود که ما شناختی از مخاطبان نداریم و مخاطبان نیز به این جنس از سینمای ایران نیز ارتباط برقرار نکند چون ذهنیتی ندارد. البته من تئوریسین سینمای ورزشی نیستم و برداشت شخصی خودم را مطرح می‌کنم.»

به سینمای مستقل بیشتر توجه کنیم

وی درباره برنامه آینده‌اش بیان کرد: «کار من بازیگری سینما و تئاتر است و برای سال جدید به جزء برنامه‌های قطعی که قبلا در موردشان گفتم، پیشنهادهایی از سوی دوستان داشتم چراکه امرار معاش من از همین راه است. به علاوه اینکه تصمیم دارم اگر شرایط مهیا بود، جهان آکادمیک خارج از ایران را برای تحصیل کوتاه مدت در حوزه سینما و تئاتر تجربه کنم و امیدوارم اتفاق بیفتد.»

فرهادی در پایان گفت: «چند وقتی است که با فیلمسازان جوان که ایده‌هایی بکر و جدید در سر دارند، کار کرده‌ام و دیده‌ام که با چه سختی‌هایی فیلم‌هایشان را بسیار خلاقانه می‌سازند، به این فکر می‌کنم که ای کاش مقداری توجه‌مان به سینما مستقل و تجربی و همچنین دوستان جوان فعال در این حوزه بیشتر شود و حمایت‌هایی همه جانبه از سوی دست اندرکاران و همچنین مخاطبان نسبت به آنها صورت گیرد و این یکی از مهمترین دغدغه‌های شخصی خودم خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار