رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح کرد؛

معرفی ۲۵ دستاورد هسته‌ای در روز 20 فروردین

تهران (پانا) - رئیس سازمان انرژی اتمی گفت تاکنون ۲۵ دستاورد هسته‌ای در سال‌های اخیر داشته‌ایم که معرفی شده است و قرار است در روز ملی فناوری هسته‌ای، ۹ دستاورد جدید دیگر نیز معرفی شود که ۳ دستاورد مربوط به رادیوداروها بود که در حوزه تشخیص و درمان استفاده شده و با هماهنگی با وزارت بهداشت و دریافت مجوز قرار است وارد فاز آزمایش بالینی شود.

کد مطلب: ۱۲۶۸۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
معرفی ۲۵ دستاورد هسته‌ای در روز 20 فروردین

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، ۱۷ فروردین ماه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح برنامه‌های مراسم شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای که قرار است ۲۰ فروردین ماه با حضور رئیس جمهور برگزار شده و از برخی از دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی در آن رونمایی شود، پرداخت.

اسلامی با اشاره به ایجاد مزرعه تولید علم و فناوری به عنوان یک ایستگاه برای تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری که توانسته است زمینه های فراوانی برای شرکت های دانش بنیان فراهم کند، اظهار داشت: این مرزعه علمی می تواند ایستگاهی فعال برای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری جهت حمایت از دانش بنیان ها در راستای ایجاد اشتغال و در زندگی مردم تأثیرگذار باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه تولیدات ما ریشه در نگاه به کمیت و کیفیت بر پایه دانش داشته تا محصولاتی با کیفیت در لایه های مختلف تولید کنیم، ابراز داشت: سازمان انرژی اتمی تحقیقات خود را بر مبنای نیازهای کشور انجام می دهد و از فکر، تلاش و کوشش جوانان دانشمند در حوزه فناوری هسته ای استفاده می کند لذا امروز به عنوان کشوری صاحب این فناوری هستیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های این سازمان در سال جاری عنوان کرد: با توجه به سیاه نمایی ها و القائاتی که علیه صنعت هسته ای کشورمان صورت می گیرد، قرار است در راستای جهاد تبیین، تاریخ هسته ای کشور را که در چارچوب پادمان و تعهدات انرژی هسته ای است، به زبان ها و شیوه های مختلف ارائه کنیم که این موضوع بخشی از سند تحول دولت خواهد بود.

اسلامی همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر قرار است در مراسم شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای از اسنادی رونمایی شود که سند راهبردی توسعه جامع انرژی اتمی از جمله آنها است که فعالیت‌های هسته‌ای کشور را تا افق ۱۴۲۰ نشان داده و مسیر آن را معرفی می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: اقدام بعدی نیز تهیه CPF مورد نیاز برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که با پر کردن خلاء چندین ساله، برنامه های هسته ای ما را در سایت آژانس معرفی کرده و با رفع ابهام، کیفیت برنامه های ایران را نشان دهد که در روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی می‌شود.

وی گفت: تاکنون ۲۵ دستاورد هسته‌ای در سال‌های اخیر داشته‌ایم که معرفی شده است و قرار است در روز ملی فناوری هسته ای، ۹ دستاورد جدید دیگر نیز معرفی شود که ۳ دستاورد مربوط به رادیوداروها بود که در حوزه تشخیص و درمان استفاده شده و با هماهنگی با وزارت بهداشت و دریافت مجوز قرار است وارد فاز آزمایش بالینی شود.

اسلامی ادامه داد: دو دستاورد دیگر در حوزه پلاسما است که یکی از آنها پلاسماتراپی برای درمان سرطان بوده که بدون آسیب و موثر است و در دوره زمانی با نظر پزشکان استفاده می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد که فاز آزمایشگاهی آن طی شده و قرار است وارد فاز بالینی شویم. همچنین سم زدایی دستاورد دیگری در حوزه پلاسمای هسته ای است که با این تکنولوژی می توان آفات برخی از محصولات کشاورزی به خصوص پسته را از بین برد چرا که در حال حاضر عرضه این محصول به دلیل برخی آفات، در عرصه جهانی دچار چالش شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ۴ دستاورد دیگر در حوزه صنعتی و لیزر برای میکروماشین کاری برای قطعات های‌تک پیچیده و ریز است و ۳ دستاورد نیز در حوزه سیستم های کنترلی برای صنعت و انرژی اتمی استفاده می‌شود که با حضور رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به دو برنامه محوری این سازمان در حوزه برق هسته ای و کاربرد پرتوها، عنوان کرد: این موضوع اسنادی دارد که از آن رونمایی می شود و از ظرفیت های بزرگ کشور است و می تواند ۱۰ هزار مگاوات برق جدید به کشور اضافه کند که در سایت های پیش بینی شده هدف گذاری کرده ایم و رنسانسی در این حوزه خواهد بود.

اسلامی در همین خصوص ادامه داد: امروز کشورهای اروپایی حرکت‌های جهشی در حوزه هسته ای داشته اند و هربار آن را رنسانسی در این حوزه عنوان می کنند اما در کنار آن برای ایران که به دنبال دستیابی به همین فناوری ها است، مزاحمت ایجاد می‌کنند. با این حال برای تولید برق هسته ای در قانون بودجه ۱۴۰۱ اعتباری در نظر گرفته شده و از فاینانس داخلی و خارجی و همچنین حوزه تملک دارایی نیز برای آن استفاده می‌شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نیروگاه تمام بومی ۳۶۰ مگاوات در دارخوین در سال ۱۴۰۱ را به عنوان پروژه دیگری دنبال خواهیم کرد که همه صنایع دانش بنیان به خدمت گرفته شوند، اظهار داشت: قصد داریم اولین نیروگاه را با سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان به اجرا درآوریم تا کشور به جایگاهی در زمره سازندگان نیروگاه‌های برق اتمی قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد محصولات کشاورزی آفت پذیری دارند که با اطلس طراحی شده در ۱۲ منطقه کشور به دنبال استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها هستیم تا این ۱۲ قطب، گام بلندی برای اصلاح محصولات کشاورزی و تولیدات این حوزه باشد.

اسلامی با اشاره به تکالیف سازمان انرژی اتمی در سند تحول عنوان کرد: بنای دولت بر این است که روابط بین‌المللی و تعاملی را با آژانس داشته باشیم که در ماه‌های اخیر توانستیم در شرایط عادی و منطقی به سر ببریم و تبادلات را صورت دهیم همچنین این سازمان اولین دستگاه اجرایی است که بر مبنای سند تحول دولت توانسته سند توسعه‌ای را آماده و به مرحله اجرا درآورد تا انضباط رفتاری را در آن شاهد باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت و در پاسخ به نخستین سوال درباره مذاکرات اذعان داشت: مذاکرات توسط تیم ایرانی انجام شده و موضوع مهم در این حوزه، اراده جمهوری اسلامی ایران است که همواره بر اعتمادسازی پیشگام بوده تا ابهامات را از بین برده و در کنار آن نیز هیچگاه حرف زور را نمی‌پذیرد. ما به تعهدات برجامی خود عمل کردیم اما هیچ یک از طرفین به تعهدات پایبند نبودند.

وی افزود: هرگامی که از سوی طرف مقابل برداشته شود یک گام از جنس راستی آزمایی از سوی ایران برداشته می شود که پشتوانه ای برای ورود به گام بعدی است و اصل نیز بر بازگشت طرف مقابل به برجام در صورت پایبندی کامل به تعهدات است.

اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره استفاده ایران از سایر کشورها در حوزه فناوری هسته ای عنوان کرد: آنچه تا کنون در فناوری هسته ای ایران به بهره برداری رسیده کاملا ایرانی بوده و هیچ کشور خارجی به ما کمک نکرده است ضمن اینکه خرید برخی اقلام برای استفاده در این حوزه به معنای کمک کشورهای دیگر به ما نیست بلکه این فناوری با استفاده از ظرفیت دانش کشور است که از طریق تحقیقات به دست می آید و امروز در حوزه غنی‌سازی و چرخه سوخت از نقطه صفر معدن گرفته تا صفحات و میله‌ها تماما ایرانی است.

معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانست انحصار فناوری هسته ای را که تا کنون در اختیار چند کشور بوده شکست دهد، گفت: امروز به سمت ساخت نیروگاه های تمام اتمی رفته ایم و اطمینان داریم با توجه به ظرفیت دانش بنیان ها بتوانیم گام جدید در حوزه برق هسته‌ای برداریم و به نیازهای کشور پاسخ دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرنوشت مرکز ملی یون درمانی نیز اظهار داشت: این مرکز به دلایل مختلفی در فاز احداث ساختمان به مشکل خورد اما ما به دنبال رفع موانع آن هستیم که امروز از وضعیت بهتری برخوردار است و امید داریم در آینده نزدیک به فاز نصب تجهیزات رسیده و طبق زمان بندی بتوانیم به بهره‌برداری برسیم و ششمین مجتمع یون درمانی جهان را که برای درمان سرطان کودکان است داشته باشیم.

اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نوع رابطه جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: مادامی که رژیم صهیونیستی به تولید اسناد جعلی پرداخته و عملیات‌های خرابکاری و تروریستی دارد، با جریانی روبرو هستیم که نه محکوم و نه سرکوب می شود و حتی از آنها استقبال نیز می شود یعنی در نبردی میان جریان حق و باطل قرار داریم که تمام نمی شود و پابرجاست.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما در این راستا اهدافی داریم و اسیر غوغاسالاری‌ها نمی‌شویم. آنها از ایران بازدید کرده‌اند. در اسناد جعلی علیه ایران به اورانیومی اشاره شده که اصلا در ایران وجود ندارد لذا اینها عملیات ایذایی علیه ایران است و امیدواریم با توافق ها حل و فصل شود. تا کنون درباره ۴ مکان شائبه‌هایی ایجاد شد که با حضور بازرسان آژانس، موضوع یکی از آنها حل و فصل شد و ۳ مکان دیگر نیز تا پایان خرداد بسته می شود چرا که تمام این مسائل ادعایی بیش نیست و خود آنها نیز به این موضوع واقف هستند.

وی افزود: ۲۹ اسفندماه سال گذشته اسناد لازم به آژانس داده شد و آنها نیز احتمالا باید برای مرور مطالب، پاسخ ها و ارائه گزارش به ایران بیایند که امیدواریم بدون نفوذپذیری، کار خود را به صورت کارشناسی و منطقی انجام داده و گزارش را ارائه کنند.

اسلامی در ادامه مذاکرات با روس اتم را نوعی آماده‌سازی طبق توافق صورت گرفته و بر اساس هماهنگی‌ها دانست و افزود: این موضوع برای تبادلات بیشتر است که موضوعاتی فنی از جمله نوع حمل و مقدار تبادل دارد که مباحث آن در حال انجام است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص میزان ذخایر ۲۰ درصد و ۶۰ درصد نیز گفت: همان میزانی است که در اسناد آژانس آمده است. پیشران هسته‌ای نیز پروژه فاخری است که در حال انجام بوده و طبق زمانبندی آن را پیش می بریم و به این ظرفیت نائل می شویم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر نگهداری میزانی از اورانیوم ۶۰ درصد توسط ایران گفت: این کار انجام شد و امروز مقدار مورد نظر به تارگت تبدیل شده که ظرفیتی برای تولید رادیودارو بوده و میزان آن حدود دو و نیم کیلو است.

اسلامی در ادامه درباره برنامه سازمان برای کمبود آب گفت: سازمان دو موضوع را پیگیری می‌کند و در حال توافق با وزارت نیرو است تا ظرفیت آب شیرین کن ۷۰ هزار مترمکعبی را ایجاد کند.

معاون رئیس جمهور درباره این که آیا تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر همکاری ما با روسیه اثر می‌گذارد یا خیر، گفت: روسیه رسما اعلام کرد نامه‌ای از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده و نگرانی برای تضمین را بیش از این دنبال نمی‌کند.

وی همچنین درباره حضور خود در سازمان انرژی اتمی و میزان عمل به وظایف این سازمان، خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی در بحث غنی سازی هیچ کوتاهی نکرده و همواره مسیر رو به رشدی را داشته همچنین سازمان انرژی اتمی قانون راهبردی مجلس را تمام عیار انجام داد.

اسلامی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در چارچوب تدابیر مقام معظم رهبری براساس مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی حرکت می‌کند، یادآور شد: این نکته امنیت ملی بوده و موضوع امنیتی نیست. امروز فناوری پیشرفته را به شما نمی‌دهند از حضور دانشجویان ایرانی در علوم و فنون پیشرفته جلوگیری می‌کنند لذا هدف ما خارج شدن از این سلطه بوده که اتفاق افتاده و امروز زنجیره‌های ماشین‌های پیشرفته نقطه قوتی شده که آنها را از ادامه طرح فشار حداکثری منصرف کرده تا جایی که خود آنها گفته‌اند فشار حداکثری شکست خورده و خود را آماده بازگشت به برجام کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما از این مراحل عبور کردیم و آنها نمی‌توانند این حرکت را نادیده بگیرند لذا در این دوره خواسته‌‌های قبلی خود را مطرح کردند و با پاسخ دندان شکن ایران مواجه شدند.

وی در ادامه با اشاره به زمان تولید برق هسته‌ای گفت: در حال حاضر نیروگاه بوشهر، هزار مگاوات برق تولید می‌کند که با فرکانسی است که باعث تنظیمات فرکانس شبکه برق کشور شده و مورد نیاز وزارت نیرو است و الان نزدیک ۵۲ میلیارد کیلووات برق به شبکه برق کشور و مصرف نیروگاه تزریق شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان با بیان اینکه گام دوم این سازمان در این حوزه احداث دو واحد هزار مگاواتی مجزا بوده که در دست ساخت است، خاطرنشان کرد: امید داریم با تمهیدات مالی این دو پروژه سرعت گرفته و در چارچوب زمانبندی شده به بهره‌برداری برسد که البته در حال حاضر نیازمند سرمایه گذاری مبلغی بالغ بر ۹ میلیارد دلار است که باید منابع مالی آن را تامین کنیم همچنین گام جدید ما تولید ۱۰ هزار مگاوات برق جدید خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار