سخنگوی دولت در پاسخ به پانا:

دولت مردمی توسعه را منوط به حفظ و رعایت اصول محیط زیستی می‌داند

«سند جامع راهبردی توسعه هسته‌ای» رونمایی می‌شود/ دولت قطعا با خاطیان حادثه ورزشگاه مشهد برخورد می‌کند/ منابع یارانه برای تامین دارو حدف نشده است/ تحریم ایران حین مذاکرات بیانگر عدم صداقت طرف مقابل است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه اساساً دولت مردمی توسعه را منوط و فرع بر حفظ و رعایت اصول محیط زیستی می‌داند، گفت هیچ گونه توسعه صنعتی و معدنی در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه قواعد محیط زیستی در آن رعایت شده باشد.

کد مطلب: ۱۲۶۸۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
دولت مردمی توسعه را منوط به حفظ و رعایت اصول محیط زیستی می‌داند

علی بهادری جهرمی در اولین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۱ ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سال جدید، اظهار کرد: دولت در ایام تعطیلات نوروز مانند سایر ایام سال فعال بود. به‌جز لحظه تحویل سال که جلسه دولت برگزار نشد به جز این جلسه هیچ یک از جلسات دولت لغو نشد و تمامی جلسات به صورت مرتب برگزار شد. رئیس‌‌جمهوری بازدیدها و برنامه‌‌هایی را در روزهای ابتدای سال داشتند و یک سفر استانی هم در تعطیلات نوروز به خراسان رضوی انجام شد. یکی از افتتاح‌های این سفر کارخانه شهید‌سلیمانی بود که با استفاده ۱۰۰ درصد از تجهیزات داخلی توسط بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان موجب اشتغالزایی ۱۵۰ نفر شد.

وی افزود: در ایام نوروز الحمدلله با مدیریت مناسبی که نسبت به بحران کرونا صورت گرفت و همکاری و همدلی مردم در مدیریت این بحران، شاهد افزایش سفرها بودیم.

آمار سفرهای نورورزی

سخنگوی دولت با بیان اینکه ۲۴ دستگاه اجرایی مختلف به صورت شبانه‌روزی در ایام تعطیلات نوروز، میزبان مردم بودند، گفت: ستاد سفر در تمامی استان‌ها فعال بود و از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین امسال در حال خدمت‌رسانی به مردم بودند. بیش از ۵۰ میلیون نفر اقامت شبانه در نوروز ۱۴۰۱ ثبت شد یعنی نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشتیم. برای اولین بار شهر تهران از شهرهای گردشگر‌پذیر قرار گرفت. بیش از ۵۲ میلیون تردد خودرو در میان استان‌‌ها داشتیم که نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشتیم. در خصوص تردد ریلی نیز شاهد افزایش ۴۷ درصدی بودیم. علیرغم افزایش ترددها و‌ مسافرت‌ها شاهد کاهش حوادث جاده‌ای بوده‌ایم؛ امیدواریم با همت جمعی همه مردم، روزی شاهد به سفر رسیدن این آمار باشیم.

بسته جامع توسعه اشتغال به‌زودی نهایی و اعلام می‌شود

وی ضمن اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری، گفت: در آغاز سال جاری مقام معظم رهبری یک امید دیگری به دولتمردان و مردم ایجاد کردند، هم نگاه ایشان به عملکرد دولت و امید ایشان به تحقق شعار سال امیدآفرین و راهگشای حل مسائل خواهد بود. در راستای تحقق سال دولت اقداماتی را سریعاً در دستور کار قرار داد. در همان روزهای ابتدایی سال، تهیه و تصویب آیین‌نامه دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی به پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار هیات دولت قرار گرفت. جلسات فوق العاده‌ای تشکیل شد و در جلسه اخیر به تصویب هیات وزیران رسید. همزمان بسته جامعی برای توسعه اشتغال تهیه شده و پس از نهایی شدن به زودی اعلام می‌شود.

بهادری جهرمی در تشریح برنامه دولت برای تحقق شعار سال، بیان کرد: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور کمیته‌ای با حضور ۸ دستگاه اجرایی و به ریاست معاون اول تشکیل شد. برای تشکیل کمیته چند هدف اصلی مدنظر است. یکی بومی‌سازی و بازاریابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش اشتغال‌آفرینی آنها و یکی دیگر توسعه زیست‌بوم ‌نوآوری است که این اهداف به جد پیگیری می‌شود.

دبیر هیأت دولت ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان جزئی از بخش خصوصی هستند. دولت رسالت خود را حمایت و هدایت در این حوزه می‌داند. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان را به سمت دولتی بردن ببریم خلاف اهداف در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت در‌ پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه چند روز اخیر شاهد بودیم که نگرانی‌های مردم در فضای مجازی در خصوص آلودگی تالاب میانکاله با پساب‌های پتروشیمی افزایش یافته است. آیا دولت در اجرای پروژه‌هایی مثل پتروشیمی امیرآباد مازندران به مسئله حفاظت از محیط زیست توجه دارد؟ اظهار کرد: شروع و اجرای هرگونه فعالیت عمرانی، صنعتی و معدنی منوط و مشروط به اجرای مجوزهای محیط زیستی است. از نگاه دولت مردمی هرگونه توسعه صنعتی و معدنی در کشور فرع بر رعایت اصول و قواعد محیط زیستی است.

وی ادامه داد: مقرره‌ای ناظر به این موضوع، ناظر به مصوبه هیأت وزیران در اسفند ماه سال ۹۹ است یعنی در دولت قبل مصوبه‌ای در این حوزه وجود داشته است که پیروی این مصوبه، مقامات محلی اصرار داشتند که کلنگ‌زنی این پروژه اتفاق بیافتد که وزیر کشور تأکید می‌کنند که مجوزهای قانونی اخذ شده باشد و این کلنگ‌زنی به معنای تجویز هیچ‌گونه فعالیتی نخواهد بود. هیچ گونه توسعه صنعتی و معدنی در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه قواعد محیط‌زیستی در آن رعایت شده باشد. اساساً دولت مردمی توسعه را منوط و فرع بر حفظ و رعایت اصول محیط زیستی می‌داند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه از حساسیت افکار عمومی در این حوزه نیز تشکر می‌کنم، گفت: وزیر کشور هم در زمان کلنگ‌زنی به این موضوع تأکید داشتند؛ در گزارشی که در جلسه هیأت دولت ارائه دادند، سه مرتبه هم جویا می‌‌شوند و تأکید می‌کنند که آغاز پروژه مشروط به رعایت محیط‌زیستی است.

«سند جامع راهبردی توسعه هسته‌ای» رونمایی می‌شود

وی از برگزاری مراسم بزرگداشت رویداد فناوری هسته‌ای در ۲۰ فروردین‌ماه خبر داد و گفت: ان‌شاالله در مراسم امسال با حضور رئیس‌جمهوری از سند جامع توسعه صنعت هسته‌ای رونمایی می‌شود.

دستور رئیس‌جمهور به وزارت کشور ایجاد یک سازمان نهاد متمرکز به منظور ساماندهی امور مهاجرین است

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای حمایت از مهاجران افغانستانی نیز گفت: به اذعان مراجع بین‌المللی ایران میزبان خوبی برای مهاجران افغانستانی بوده است و در ایران شرایط زندگی قابل قبولی دارند. هر چند همین مراجع به وظایف خود در حمایت از پناهندگان عمل نکردند. دولت و جمهوری اسلامی معطل تکالیف بین‌المللی نمانده است. ایران استقبال می‌کند از ثبات افغانستان اما تا زمانی که این عزیزان مهمان ما هستند حمایت‌ها ادامه‌دار است. دستور رئیس جمهور به وزارت کشور ایجاد یک سازمان نهاد متمرکز به منظور ساماندهی امور مهاجرین است.

منابع یارانه برای تامین دارو حدف نشده است

سخنگوی دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی برای دارو، گفت: سند بودجه ۸ فرودین به دولت ابلاغ شد و تدوین ۴۵ آیین نامه در دستور کار کمیسیون‌های دولت و وزارتخانه‌های متبوع قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تا زمانی که آیین‌نامه‌ها تدوین نشود و فضای نهایی مشخص نشود یکسری ابهامات وجود دارد‌، افزود: منابع یارانه برای تامین دارو حدف نشده است بلکه از ۲ میلیارد دلار به ۳ میلیارد افزایش داشته است و در حوزه های بیماری خاص منابع خاصی در نظر گرفته شده است. اما مسأله آن است این منابع یارانه چگونه توزیع شود. امروز منابع ارزی در اختیار وارد‌کننده و تولید قرار می‌گیرد که در نهایت دارو به مصرف کننده، برسد. روش جایگزینی پیشنهادی این است منابع به سمت مصرف کننده برود یعنی در اختیار شرکت‌های بیمه‌گر قرار گیرد و این مورد بازهم تغییری در قیمت دارو برای مصرف کننده نخواهد داشت. تا آیین‌نامه‌ها تدوین نشود و شیوه پرداخت تغییر نخواهد کرد اما با تغییرات قطعاً حاصل برای مردم خواهد داشت و قرار شفاف‌سازی اختصاص منابع چه در حوزه دارو و چه کالاهای اساسی صورت گیرد.

تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار دولت نیست

وی در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی نیز گفت: من چنین خبری نشنیده‌ام و این اقدام در دستور کار دولت نیست.

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با همیاری مناسب دلچسب خواهد بود

سخنگوی دولت ضمن اشاره به آموزش حضوری، گفت: اولویت اول دولت حفظ سلامت مردم است. البته بحث آموزشی و تحصیلی هم نباید نادیده گرفته شود. وقتی ممنوعیتی از طرف ستاد کرونا نیست دلیلی برای تداوم غیر حضوری مراکز آموزشی نیست. همان‌گونه که سفرهای نوروزی به واسطه تزریق واکسن شیرین بود بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز با همیاری مناسب دلچسب خواهد بود.

وی در خصوص ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال توسط دولت سیزدهم نیز گفت: علاوه بر ۸۰۰ هزار واحد در حال ساخت، برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسکن، زمین تامین شده است و ثبت‌نام هم بیش از ۵ میلیون نفر بوده است. متاسفانه از سال ۹۴ پروژه‌هایی آغاز شده با پیشرفت‌های کم (۱۰ درصد) که به نوعی رها شده بود. با توجه به اینکه طرح نهضت ملی مسکن با تسهیلات مناسبی همراه بود استقبال بیشتری از این طرح صورت گرفت و در نهایت همه این موارد تحت این طرح دنبال خواهند شد.

بهادری جهرمی در رابطه با مدیران بحران آب توسط دولت، عنوان کرد: تنش کم‌آبی مشکل جدی‌ای است که سالهاست با آن مواجه هستیم و دولت در تنظیم سند تحول و بودجه ۱۴۰۱ بخشی را ناظر به عنوان بحران مدیریت آب لحاظ کرده است. در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی تبیین شده است. اصلاح الگوی مصرف در حوزه صنعت و سایر ابعاد مدیریت آب از دیگر برنامه‌های مورد نظر است.

وی ضمن اشاره به همکاری قوا، بیان کرد: الحمدالله تعامل بین قوا امروز در بهترین سطح خود قرار دارد. مباحثی که پیش از این شاهد رد و بدل شدنشان در رسانه‌ها بودیم، امروز به جلسات بحث و بررسی کارشناسی کشانده شده و در جلسات کاری و جلسات اجرایی و مدیریتی مطرح می‌شود، به طوری که تعاملات برای حل مشکلات مردم، روی میز کار همه قوا قرار دارد. آزادسازی سواحل یکی از نمونه‌های موفق الگوی همکاری قوا بود که با همکاری همه دستگاه و قوا اعم از قوه قضاییه، قوه مجریه، قوه مقننه، صداوسیما و نیروهای مسلح در سال گذشته محقق شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ادامه داد: همچنین مسئله تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارها یکی دیگر از الگوهای همکاری خوب دستگاه‌ها بود که در این موضوع به دلیل اینکه محوریت اجرا با قوه مجریه بود موفقیت قابل قبولی کسب شد. به واقع همین الگو می‌تواند در موضوعات مختلف، حل‌کننده مشکلات چند دهه ساله مردم عزیزمان شود.

تحریم ایران حین مذاکرات بیانگر عدم صداقت طرف مقابل است

وی در خصوص تحریم‌های آمریکا و پیشنهاد خروج اسم سپاه از لیست تحریم و تاثیر آن روی روند مذاکرات گفت: تحریم آن هم حین مذاکرات نیازی به تبیین ندارد و بیانگر عدم صداقت طرف مقابل است و این اقدامات نشان می‌دهد که با مردم ایران دشمنی وجود دارد همچنین جدی نبودن در پیشبرد مذاکرات را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت در رابطه با عدم افزایش یارانه و برنامه دولت برای افزایش این میزان و راهکار دولت برای بالا بردن ارزش پول ملی، بیان کرد: دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، برنامه‌های خاصی را تهیه و تدوین کرده است و باید به سمت اصلاح نظام پرداخت حرکت کنیم تا بتواند قدرت خرید خود را در طول مسیر حفظ کند. هر چه هدفمندی یارانه‌ها پیش رود ان شاالله با همکاری مردم و مسئولین به سمت اصلاح نظام پرداخت حرکت خواهیم کرد.

وی درباره تحقق کاهش فقر نسبی در کشور نیز اظهار کرد: وعده رفع خط فقر مطلق وعده امروز و دیروز نبود و شعار انتخاباتی سال ۹۶ دولت گذشته بود اما دولت سیزدهم از سال گذشته روی آن تأکید کرده و سبدهای یارانه‌ای و تسهیلات و تخفیفات به همین منظور بوده و همکاری‌های خوبی بین نهادهای حمایتی انجام شده است. در خصوص خط فقر هم به موازات آن در حال پیگیری و اجرا است.

درباره حادثه مشهد مسئولان فدراسیون در برگزاری مسابقه کوتاهی‌هایی داشتند

بهادری جهرمی درباره حواشی ایجاد شده در بازی بین ایران و لبنان در ورزشگاه مشهد و دستور برخورد رئیس‌جمهوری با مقصران و خاطیان، گفت: جمهوری اسلامی ایران سابقه برگزاری میزبانی جام‌جهانی را داشته و حاشیه‌ای از حیث تماشاچیان نبود و نخواهد بود. در خصوص حادثه مشهد مسئولان فدراسیون یا هیأت ورزش استان یا حوزه محلی هم در برنامه‌ریزی و هم در برگزاری مسابقه کوتاهی‌هایی داشتند که رئیس‌جمهور در این خصوص به وزیر کشور دستور داد گزارش جامعی از تقصیرها ارائه کند؛ چون دولت اغماضی در کرامت شهروندان به ویژه بانوان نخواهد داشت و قطعاً با خاطیان برخورد می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار