مدیر فیلم‌برداری مستند مسابقه «بوم‌گرد» در گفت‌وگو با پانا

ایده‌های خلاقانه باید در تلویزیون توسعه یابند

تهران (پانا) - احد عاقلی فیلم‌بردار مستند مسابقه «بوم گرد» که در ایام نوروز 1401 از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت معتقد است «بوم‌گرد» اثری دارای اندیشه است که به لحاظ تفریحی برای مخاطبان سرگرم‌کننده و آموزنده است و همچنین درباره شیوه زیست و چطور برخورد کردن با طبیعت نکاتی را می‌آموزد.

کد مطلب: ۱۲۶۸۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد
ایده‌های خلاقانه باید در تلویزیون توسعه یابند

احد عاقلی فیلم‌بردار مستند مسابقه «بوم گرد» درباره دشواری رقابت و سختی کار در تولید این مسابقه به خبرنگار پانا گفت: «آن‌قدر جمع اعضای همکار در تولید این اثر همدل بود که دشواری‌های آن به چشم نمی‌آمد. همین‌قدر بگویم که در برخی از مناطق مجبور بودیم با پای‌برهنه حرکت کنیم و صدف‌ها پایمان را می‌بریدند اما تصاویر بسیار زیبایی در آن بخش‌ها گرفته شد. همچنین وقتی مجبور بودیم به‌سرعت به موقعیتی خود را برسانیم یا زمان‌هایی که روی دریا فیلم‌برداری می‌کردیم برخی از همکاران دریا زده شدند اما همه این‌ها در کنار خروجی کار تجربه جذابی برایمان بود.»

وی افزود:«رمز موفقیت «بوم گرد» صداقت سازندگان آن است و در وهله بعدی ایده جذابی که قرار است گردشگری مسئولانه و بومی را باهدف شناساندن ظرفیت‌های محیطی که هنوز متأسفانه پیشرفت نکرده است اما جای کار بسیار دارد، رونق دهد. این زیبایی‌ها بسیار می‌توانند برجسته شوند. این ایده‌های خلاقانه می‌توانند و به نظرم باید بیش از این در تلویزیون توسعه یابند.»

عاقلی همچنین درباره تجربه همکاری با «بوم‌گرد» توضیح داد: «در دوره اول «بوم گرد» به‌شدت تحت تأثیر موقعیتی بودم که برای خانواده پورمحمدی در بخش مسابقه نمدمالی پیش آمد. یکی از اعضا به نام مهدی که فردی چاق بود توسط فاطمه همسرش بسیار مراقبت می‌شد. گاهی با خودم می‌گفتم او باید بیشتر پشتوانه همسرش باشد. این ماجرا گذشت تا این‌که احساس کردیم ممکن است این خانواده از مسابقه جا بمانند. فاطمه خانم درجایی از آقا مهدی پرسید فکر می‌کنی شکست می‌خوریم؟ و فاطمه خانم بغض کرد و وقتی مهدی این صحنه و ناراحتی او را دید، در بخش‌های پایانی مسابقه تمام تلاش خود را به کاربست تا نمدمالی پایان یابد و جالب است که این خانواده برنده رقابت شدند. دیدن این تعصب و تلاش مرد خانواده برای بردن رقابت و خوشحال کردن همسرش فراموشم نشده است.»

وی ادامه داد: «در همه قسمت‌های قبلی و فصل اول بومگرد این را دیدم که به‌شدت اعضای گروه مراقب بودند تا به محیط‌زیست آسیبی نرسد. ضمن این‌که فرهنگ استفاده درست از اکوسیستم و شیوه بهره‌وری از امکانات آن را از صرف توجه به خام فروشی خارج و به اکو توریسم نزدیک کنند. درواقع الگویشان این بود که مواد اولیه به‌دست‌آمده را تبدیل به ماده دیگری کنند تا بتوانند برای بومیان درآمدزایی کنند. این آموزش الگوی تبدیل مواد اولیه و فاصله گرفتن از خام فروشی می‌تواند برای افزایش درآمدها در مناطق توریستی موردتوجه قرار بگیرد.»

عاقلی عنوان کرد: «به‌عنوان عضوی از خانواده «بوم گرد» از تهیه‌کننده و کارگردان گرفته تا همه عوامل تولید و تدارکات و افراد محلی بسیار آموختم. حضور در این مستند مسابقه برایم تجربه آموزنده‌ای بود و خوشحالم که چنین گروه صادقی تلاش کردند تا جاذبه‌های کشورمان را در قالب یک مسابقه به مردم نشان دهند و به همه‌شان خسته نباشید می‌گویم».

وی درباره تفاوت‌های همکاری با «بوم گرد» با دیگر تجربه‌های این فیلم‌بردار گفت: «به نظرم بومگرد یک کار دارای اندیشه و مفید است. هم به لحاظ تفریحی برای مخاطبان سرگرم‌کننده است هم نکات آموزنده درباره شیوه زیست و چطور برخورد کردن با طبیعت را به ما می آموزد.»

عاقلی یادآورشد: «این‌که بتوانیم ضمن لذت بردن از زیبایی‌هایش در جهت حفظ آن تلاش کنیم و این مستند مسابقه راهکارهای خوبی در این موضوعات به بینندگان خود ارائه می‌دهد که امیدوارم مورد استقبال آن‌ها هم قرارگرفته باشد.»

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «همدلی و همراهی در چنین برنامه‌هایی اهمیت زیادی دارد. بعد از پایان کار ارتباط با شرکت‌کنندگان فصل اول و دوم و اعضای پشت‌صحنه برنامه با یکدیگر حفظ شد. همچنین با بومیان محلی ارتباط خوبی برقرار کردیم و این همراهی سختی و دشواری کار را در مدت‌زمان فشرده تولید ساده‌تر می‌کرد. مهم‌تر از همه این‌که این نتیجه اتفاق نمی‌افتاد مگر باصداقت تورج کلانتری و امیر منیری که با خلاقیت و انرژی خود منجر به آن شدند»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار